Gå til innhold

Stille tenninga

Ranger emnet

erst

Anbefalte innlegg

Har problemmer med ettertenning, samt tomgangsproblemmer når motoren er kald. Da ligger den "hopper" på 400-500 RPM. Samtidig er eksosen ganske sotete.

Har blitt fortalt at tenninga burde vært stilt. Så jeg har kjøpt Haynes manualen og en tenningsinnstillingslampe fra biltema. Men jeg skjønner ikke bæret :doh Hvor er det jeg skal lyse henne? Det står at jeg skal lyse på crankshaft pulley, men da må jeg av med "viftereimen" iallefall den som ligger over vannpumpa og dynamo. Er et merke på camshaft" pulley'en, altså den som er tilkoblet kammen, men finner ikke ut om den skal justeres etter noe der.

Håper noen som har peiling kan komme med innskudd og erfaringer:hello:

:hailvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta den ned på et verksted.. di fikser dette med en gang:) kosta meg 800kr, men d var værdt d. prøvde meg selv på å justere, men d ble bare rot:) hehe

800 var dyrt!! Skulle ha 300,- her i Stvg. Men Bilco på forus er greie med prisene og yter topp service:thumb

Men har litt lyst å lære å gjøre det selv også da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På girkassen, nesten mot toppen så sitter det en plastpropp. Dra ut denne og rett tenningslampen mot hjulet som er inni der.

Det skal være to hakk, eller et 0tall og et hakk alt etter motor. Det første hjulet du ser om du sveiver motoren medurs er 0 grader eller TDC merket. Neste hakk er 6grader forbi TDC, og det er dette du skal stille etter.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider