Gå til innhold

10" sub i hattehylla?

Ranger emnet

DiNGo

Anbefalte innlegg

Har hatt en 1977 Trans-Am før, og den hadde en treplate hatthylle for 6x9 talere. Har en fin 10" sub liggende her som jeg vil gjerne bruke i min neste 70's Trans-Am. Montere elementet i hatthylla slik som man vanligvis gjør med 6x9". Forsterke litt så det ikke rister i plata o.l. Hvor bra lyd blir dette egentlig? Har hørt om open-air elementer, er det noe å satse på? Jeg så et bilde av en slik Trans-Am med 4 stykk 10" i hatthylla montert på den måten :eek:

Jeg bare syns det ville sett bra ut.. Så får jeg mer plass i bagasjen.

Den 10" jeg har står det ikkeno merke på, er det mulig å finne ut om det er et open-air element?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Open air elementer finnes, og disse spiller heller ikke så dårlig! Infinite baffle blir det også kalt. Dette prinsippet går kun ut på å skille lydbølgene på den ene siden av baffelen, fra bølgene på den andre. Dette gjøre kurant nok med en riktig og godt bygget hattehylle som ligger tett (som et lokk) over bagasjerommet. Om elementet ditt passer til denne typen montering er vanskelig å si, men om du poster et bilde er det mulig at noen kjenner igjen elementet.

Karen du så med fire slike elementer hadde nok en fordel. Jeg aner ikke hvor stor bagasjerom det er på slike biler, men la oss tenke oss at det er på rundt 100 liter?! I et slikt tilfelle ville han ved å lage en ~100% tett hattehylle, ha laget seg en kasse på omtrent 100 liter. Videre hadde han jo fire elementer, noe som igjen tilsier at hvert element fikk 25 liter hver å spille i. Man kan derfor kanskje si at teorien vil det være enklere med en slik løsning jo fler elementer man bruker, ettersom man nærmer seg mer og mer det anbefalte kassevolum pr. element, jo fler man bruker. Utrolig klønete sagt, men håper dere skjønner?!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider