ZyreX Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Hmm, ja, var å fylte på nå, så står jeg der å ser på pumpene og leiter etter 98 blyfri.. eneste jeg ser er 95, 95 v-power, 99 v-power og diesel.. faen heller, jeg likte 98! Skal faen meg ikke ha noe høyere forbruk ass... edit: Er dette noe problem for motorn min? B23A... Har kjørt blyfri lenge da, så lurer bare på med høyre oktan-tall.. Siter - Volvo V70 '05 2.0T - Volvo 240 '83 B23A/M46 x Nissan Sunny 1.6 SLX x Suzuki RMX '04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra.turbo Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Skal faen meg ikke ha noe høyere forbruk ass... blir vel ikke høyere forbruk, pga høyere oktantall(?) men den bensinen blir sikkert enda dyrere.... Siter 1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt) 1977 Volvo 242L 1977 Volvo 244 Jubileum 1987 Volvo 740\760 TIC MDS ãr bilstereo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyreX Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 blir vel ikke høyere forbruk, pga høyere oktantall(?) men den bensinen blir sikkert enda dyrere.... Akkurat det sa jeg også til bensinmannen, han sa at 98 var den dyreste bensinen dom hadde, så denna skukke være dyrere.. Så får se! Siter - Volvo V70 '05 2.0T - Volvo 240 '83 B23A/M46 x Nissan Sunny 1.6 SLX x Suzuki RMX '04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 kaster meg inn i diskusjonen her: høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt. iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid) brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag. har du gammal bil er tenningsinnstillinga avgjørende, en kompis hadde en eldre bmw som ikke gikk skikkelig, den fylte jeg 98 på, og den har gått som en klokke etterpå! og har du trimma bilen din, er det vel ikke så mye å lure på..... Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra.turbo Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 når vi nå snakker om bensin, oktan osv. oktanboost som man får kjøpt, hvor mye øker den oktantallet? Siter 1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt) 1977 Volvo 242L 1977 Volvo 244 Jubileum 1987 Volvo 740\760 TIC MDS ãr bilstereo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Forsåvidt litt O.T, men: bankesensor på k motor? b200k fra 85 også? har tenningsbank i bøttevis jeg :p B200k i 240 har ikke bankesensor nei. B200k fra 240 er i prinsipp samme motor som b19a bortsett fra forgassern. ikke flate toppen eller bendix/renix tenning eller noe. Bæsjemotor. b200k i noen 360 derimot har bankesensor. Bilen går like ræva på 95 oktan samme hvilken tenningsinnstilling jeg har. Må ha 98 for at den skal gå bra, og da bruker den mindre bensin også. Er kompresjonen det går på, ikke bare tenningstidspunkt. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Godt det kommer høyere oktan på pumpene nå :D Er bare å vente på E85 på flere stasjoner da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Jeg kjører 95 oktan på både motorsykler og biler jeg. Det er billigst, og om jeg fyller 98 eller 99 oktan, merker jeg absolutt ingen forskjell. På dieselbiler merker jeg ikke noe forskjell samme om dieselen er grønn eller blank. Det er akkurat det samme, bare med og uten farge/sporstoff. Tror også at bensinen er akkurat det samme uansett hva man kjører på. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 altså, har du en gammal crappy volvo med sugemotor kjører du 95 oktan, har du en blodtrimma en som trenger bankefastheten i 98 og enda bedre 99 så kjører du det. de som bruker 98 og 99/100 gjør det som oftest for en grunn og vet hvorfor selv det er -stor- forskjell på 92 95 og 98. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Ok i Følge ss242 kom visst 102 oktan i tyskland nå! Og vi har hatt 103 oktan i lange tider her til lands. Det er bare et spørsmål om hvor du tanker. Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaSSiss Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 hvor er dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 kaster meg inn i diskusjonen her: høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt. iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid) brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag. Rettelse: Oktantallet har overhodet ingen direkte sammenheng med effekten. Men du kan hente ut mer fra motoren dersom du kjører på høyere oktan, grunnet lavere evnte til selvantenning/bankefasthet. Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Er vel ikke bendix tenning på 200k? Jo. Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Hvilken motor har du, Alle motorene etter 1975 går med blyfri, unntatt B20, altså blyfri på B19,21,23,230 a,k,f,ft,fk,fs,fx osv, da de har alu.topp med eget ventilsete til ventilene, på gamle B20-18-16 osv... er ventilsete frest ut i selve toppen. På K og alle F variantene kan du velge oktan selv, da disse har bankesensor I følge Volvo så var det en endring på motorene i 85/86. Da fikk forgassernålene et spesiellt belegg, som skulle være bra for bruk med blyfri bensin. Kan jo nevne at jeg IKKE har denne nåla, og bensinfobruket mitt har økt og økt ved kjøring på 98bf, og Co lå i går på 9. I dag måtte jeg shimse opp munnstykket, og Co er nå på 0.17. Ikke sier jeg at dette har noen direkte sammenheng, men det er ikke helt umulig....:): Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 hvor er dette? Der de tanker småfly! Vi kjørte dette på gocartene i gamledager. Da snakker jeg om 86/87, men det husker vel neppe du.. ;) Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.