LaSSiss Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Nei var jo da jeg ble født så det tviler jeg meget sterkt på! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2FAST 2FØRTI Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Forsåvidt litt O.T, men: B200k i 240 har ikke bankesensor nei. B200k fra 240 er i prinsipp samme motor som b19a bortsett fra forgassern. ikke flate toppen eller bendix/renix tenning eller noe. Bæsjemotor. b200k i noen 360 derimot har bankesensor. . bæsjemotor ja.. riktig :p har nå forgasser fra a motor pån da.. men den bruker mer med 95 ja?.. gidder ikke å fylle 98 når den er for dyr, så det har gått i 95 i det siste :p men får prøve med 98 igjen å se om den bruker litt mindre,, driter egentlig om det er tenningsbank siden motorn skal ut uannsett :D har du fått boltene mine forresten? Siter 1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Jo. Glenn Har vel som sagt før her blitt levert med i 360, men uten i 240? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 diesel er tingen, grønn diesel :) Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Hmm, måtte blitt en suksess med bensin på svartebørs. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2FAST 2FØRTI Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 prøvde denne 99 oktanen på 200k'n i går of hørte ingen tegn til tenningsbank.. får prøve med 98 oxo da.. Siter 1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 når vi nå snakker om bensin, oktan osv. oktanboost som man får kjøpt, hvor mye øker den oktantallet? Blandingsforhold og økning står på flaska. kaster meg inn i diskusjonen her: høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt. iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid) brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag. har du gammal bil er tenningsinnstillinga avgjørende, en kompis hadde en eldre bmw som ikke gikk skikkelig, den fylte jeg 98 på, og den har gått som en klokke etterpå! og har du trimma bilen din, er det vel ikke så mye å lure på..... Høyere oktan gir absolutt _ikke_ høyere effekt! Det er ikke mer energi i bensin med høyere oktan. Som noen har kommentert tidligere forteller oktantallet om bensinens bankefasthet, det vil si hvor mye bensinen kan komprimeres før den selvantenner. Dette blir bestemt av forholdet mellom to stoffer i bensinen; isooktan og n-heptan. Et oktantall på 95RON f.eks, vil bety 95% iso-oktan og 5% n-Heptan. Du kan få "mer effekt" av høyere oktan bensin om motoren er laget for eller trimmet slik at det er fare for selvantennelse av bensinen om oktantallet er for lavt. En vanlig motor på norske veier kjører derimot finfint på 95 oktan bensin og 98 oktan vil gjøre absolutt ingenting, 102 enda mindre. altså, har du en gammal crappy volvo med sugemotor kjører du 95 oktan, har du en blodtrimma en som trenger bankefastheten i 98 og enda bedre 99 så kjører du det. de som bruker 98 og 99/100 gjør det som oftest for en grunn og vet hvorfor selv det er -stor- forskjell på 92 95 og 98. Det kommer helt an på hvilken bil du putter det i. På min bil vil du ikke merke noe mellom 92, 95 og 98. Tenninga vil justere seg automatisk og that's it. I benk kan man kanskje merke ørlite mindre effekt med bruk av 92 fordi bankesensoren kanskje vil retardere tenninga. Dog er det mulig at kompresjonen i min motor ikke er nok til å selvantenne 92 oktan og dermed merker du absolutt ingenting. For hardt trimmede motorer er høyere oktantall et must, for overnevnte årsaker. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Så du kan altså velge mellom 95 eller 98 på alle gjennomsnittsbiler i Norge da? Eller har jeg svelget feil nå? Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Så du kan altså velge mellom 95 eller 98 på alle gjennomsnittsbiler i Norge da? Eller har jeg svelget feil nå? Jepp, min bil skal ha 95 oktan bensin, men jeg kan fylle på 98 hele dagen lang uten at det har annen betydning enn at det koster mer. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Har vel som sagt før her blitt levert med i 360, men uten i 240? Mener bestemt at det satt Bendix på alle 200K i 240 også. Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Jepp, min bil skal ha 95 oktan bensin, men jeg kan fylle på 98 hele dagen lang uten at det har annen betydning enn at det koster mer. Men en bil som krever 98 kan ikke kjøres på 95! Da får du problemer som varmegang, tenningsbank osv, og i værste fall svidde hull i stemplene. Men hvorvidt dette kan oppstå ved normal bruk av en motor skal jeg ikke si noe om. Men jeg har klart det på motorsykkel..... Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prebendju Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 så 99 oktan passer bil min som har 17grader tenning hehe! Siter 2,3l med 16V og dobble gassere, retro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 her var det mange meninger om oktantall... men jeg mener det er sånn at hvor mindre oktantall du har hvor mere sellantenlig er bensinen ( lettere og få ettertenning) men hvor høyere octanen er da får man bensinen til å eksplodere på det rette tidspunkter... men med for lav oktantall kan den eksplodere for tidlig og forsake motvirkning av motoren da taper man effeket og har et høyere forbruk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Subaru_power Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Har fått sjekket litt omkring dette med teknisk ansvarlig for fuel i Shell. Vpower Racing: RON 99 og MON 87,(5min) 98Oktan: RON 98 og MON 87,5(min) MON(bankefastheten som er viktig på turbobiler) er den samme. Men det er 98oktan med additiver. Så det er same shit, new wrapping. MAO, det er ikke "eureka" for japanmotorene som skulle hatt 100oktan. Men 99+additiver på gatekjøring skader nok ikke, og Toulen additiv på bane. Racefuelen til Shell er og bygd opp med Toulen. Tatt ifra Imprezadriver.com Som vanlig er Shell ute med noe BS igjen, som den forrige V-Power`en... Siter http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 shell sux :( jeg som var så glad for den nye bensina og Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.