Gå til innhold

99 oktan

Ranger emnet


LaSSiss

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsåvidt litt O.T, men:

 

 

B200k i 240 har ikke bankesensor nei. B200k fra 240 er i prinsipp samme motor som b19a bortsett fra forgassern. ikke flate toppen eller bendix/renix tenning eller noe. Bæsjemotor. b200k i noen 360 derimot har bankesensor.

 

.

 

 

bæsjemotor ja.. riktig :p har nå forgasser fra a motor pån da.. men den bruker mer med 95 ja?.. gidder ikke å fylle 98 når den er for dyr, så det har gått i 95 i det siste :p men får prøve med 98 igjen å se om den bruker litt mindre,, driter egentlig om det er tenningsbank siden motorn skal ut uannsett :D har du fått boltene mine forresten?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi nå snakker om bensin, oktan osv. oktanboost som man får kjøpt, hvor mye øker den oktantallet?

 

 

Blandingsforhold og økning står på flaska.

 

 

kaster meg inn i diskusjonen her:

 

høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt.

iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid)

brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag.

 

har du gammal bil er tenningsinnstillinga avgjørende, en kompis hadde en eldre bmw som ikke gikk skikkelig, den fylte jeg 98 på, og den har gått som en klokke etterpå!

og har du trimma bilen din, er det vel ikke så mye å lure på.....

 

 

 

Høyere oktan gir absolutt _ikke_ høyere effekt! Det er ikke mer energi i bensin med høyere oktan.

 

Som noen har kommentert tidligere forteller oktantallet om bensinens bankefasthet, det vil si hvor mye bensinen kan komprimeres før den selvantenner. Dette blir bestemt av forholdet mellom to stoffer i bensinen; isooktan og n-heptan. Et oktantall på 95RON f.eks, vil bety 95% iso-oktan og 5% n-Heptan.

 

Du kan få "mer effekt" av høyere oktan bensin om motoren er laget for eller trimmet slik at det er fare for selvantennelse av bensinen om oktantallet er for lavt. En vanlig motor på norske veier kjører derimot finfint på 95 oktan bensin og 98 oktan vil gjøre absolutt ingenting, 102 enda mindre.

 

 

altså, har du en gammal crappy volvo med sugemotor kjører du 95 oktan, har du en blodtrimma en som trenger bankefastheten i 98 og enda bedre 99 så kjører du det.

 

de som bruker 98 og 99/100 gjør det som oftest for en grunn og vet hvorfor selv

 

det er -stor- forskjell på 92 95 og 98.

 

 

Det kommer helt an på hvilken bil du putter det i. På min bil vil du ikke merke noe mellom 92, 95 og 98. Tenninga vil justere seg automatisk og that's it. I benk kan man kanskje merke ørlite mindre effekt med bruk av 92 fordi bankesensoren kanskje vil retardere tenninga. Dog er det mulig at kompresjonen i min motor ikke er nok til å selvantenne 92 oktan og dermed merker du absolutt ingenting. For hardt trimmede motorer er høyere oktantall et must, for overnevnte årsaker.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min bil skal ha 95 oktan bensin, men jeg kan fylle på 98 hele dagen lang uten at det har annen betydning enn at det koster mer.

Men en bil som krever 98 kan ikke kjøres på 95! Da får du problemer som varmegang, tenningsbank osv, og i værste fall svidde hull i stemplene. Men hvorvidt dette kan oppstå ved normal bruk av en motor skal jeg ikke si noe om. Men jeg har klart det på motorsykkel.....

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange meninger om oktantall... men jeg mener det er sånn at hvor mindre oktantall du har hvor mere sellantenlig er bensinen ( lettere og få ettertenning) men hvor høyere octanen er da får man bensinen til å eksplodere på det rette tidspunkter... men med for lav oktantall kan den eksplodere for tidlig og forsake motvirkning av motoren da taper man effeket og har et høyere forbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sjekket litt omkring dette med teknisk ansvarlig for fuel i Shell.

 

Vpower Racing: RON 99 og MON 87,(5min)

98Oktan: RON 98 og MON 87,5(min)

 

MON(bankefastheten som er viktig på turbobiler) er den samme. Men det er 98oktan med additiver. Så det er same shit, new wrapping.

 

MAO, det er ikke "eureka" for japanmotorene som skulle hatt 100oktan. Men 99+additiver på gatekjøring skader nok ikke, og Toulen additiv på bane. Racefuelen til Shell er og bygd opp med Toulen.

 

Tatt ifra Imprezadriver.com

 

Som vanlig er Shell ute med noe BS igjen, som den forrige V-Power`en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår