flesvik Skrevet Mars 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2004 hk/liter har jo ingen ting og si for prestasjonene på bilen. Hk/kg er et mye bedre mål på prestasjonene på en bil og der ligger ikke amerikanerene så værst ann. pluss at det er ikke noen tvil at stor V8 har mere dreiemoment og drar bedre fra bånn. Det er nokk en god grunn til at superbiler som ferrari, lamborghini, osv har store mangesylindrete sugemotorer og ikke noen små med turbo(=ikke noe turbolagg og bra drag fra bånn). Det går jo ann og få et bra hk/liter forrhold på store V8 også: Bare og sette på 32v topp ( se på http://www.araoengineering.com/ ), høykomp stempler, injektion, bra motorstyring (tenning, injektion, osv) og bra innsug. Men når man først snakker om mye hk/liter så er jo wankel overlegen og ikke rekkefirere eller seksere. Man kan jo heller ikke samenlikne amerikanske sugemotorer med japanske motorer med turbo eller kompressorer (man kan jo sette det på store V8 også og da kan man få krefter japsene ikke kan drømme om en gang). Det er jo en grunn for at dragstere har store! V8 monstere og ikke noen små puslete rekke 4. En stor motor har jo et mye større trimmingspotensiale og det er jo ikke noe tvil om at det er mye billigere og trimme en V8 enn og få en liten rekkefirer til og få like mye krefter. Når turbo var lovelig i Formel 1 kom man jo helt opp i 1400 hk fra en 1,5 liters motor og det er nesten 1000 hk/liter så man kan ikke samenlikne turbo- og suge-motorer. Jeg syns en stor amerikansk V8 er det beste pga. at det er lett og billig å få mye krefter ut av den og den er ikke veldig mye tyngre enn en en ny rekkefirer. Også kan man få en del krefter ut av en V8 uten å måtte forsterke den fordi alt alt er overdimensjonert som i en volvo motor. Det optimale valget hadde jo vært en stor wankel motor men den hadde jo sugd opp alt bensinen fra tanken før man hadde fått tid til og forlate bensinstasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rat Fink Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 Originally posted by Rat Fink Fa... går det ikke an å skjønne at start motorer ikke hører hjemme på dette forumet...!!!:mad: Beklager...gikk litt over streken i går....er ingen bil nazist.. men ble litt lei av å lese om honda motorer...:o finnes vel et eget forum for det...? Originally posted by Øyvind Ryeng Alt som bruker under 2 liter/mila ved pen langkjøring er "startmotorer" i han øyne. For meg er bensin forbruket på min entusiast bil uinteresant... men det det må nødvendigvis forbrennes en hvis mengde bensin for å produsere et visst antall HK. så er man fornøyd med 100 hk og et moderat forbruk så greit for meg...:op men det blir jo litt mere morro med litt flere ponnier under panseret... og da betaler jeg gjerne for morroa...:D Erland Nordby, Hedemarken -66 Buick GS cab. under restaurering. -66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RX-7 Skrevet Mars 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2004 Originally posted by daggis Skjønner ikke at alle henger seg opp i de jævla vtec motorene?? Hva med toyota, porsche og bmw?? Deres løsninger er jo trinnløse og MYE bedre, vtec er jo gammeldags. Ta nye celica t-sport foreksempel. Men det beste er vel porsche. fra 20mph opp til toppfart drar det rent og bra i 6 gir! Det er 911 turbo jeg snakker om her. Men vil nå ikke si at bmw's senere vanos systemer er dårligere enn vtec heller, snarere tvert imot. Slik jeg ser det har alle sinne fordeler og ulemper. Man kan få alt til å bli bra, bare man legger litt penger i det! Har sett en vtec motor jeg har blitt imponert av, og det er den i high octane 4 som kjører 10,26 på kvartmila , og det uten turbo, kompressor eller nos! Resten av dem synes jeg ikke noe særlig om. V-TEC er overhodet ikke gammeldags, Honda blir regna som en av verdens beste motor-produsenter. -1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet Mars 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2004 Originally posted by RX-7 V-TEC er overhodet ikke gammeldags, Honda blir regna som en av verdens beste motor-produsenter. Har jo vært ute i en god del år nå, det jeg vil fram til er at jeg synes bmw's nye vanos system er mye bedre. At honda er en av verdens beste motorprodusenter vil jeg ikke si noe imot, men jeg vil ikke si den beste, men at de er helt i toppsjiktet, ja det skal jeg gå med på. Jeg for min del synes nå heller veivene og slikt er mer imponerende enn vtec systemet. At gamle crxer med vtec som varver som motorsykler fortsatt fungerer fint synes jeg er imponerende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2004 Hva som er best kommer jo ann på øyet som ser. Motorstyringssystemet er jo suverent, men syns uansett ikke I4 er noe suverent i det hele tatt. Ferrari lager feks motorer med titan råder orginalt, vill anse det som langt bedre motorer. Som småsprek økonomi boks er vell Honda ok. 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Mars 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2004 Originally posted by Era Hehehe mye artig lesing her hehe. Det jeg synes er artig er at VTEC skal gi to motorer i en joa gøy det knall teknisk løsning og sånt enig der hadde vært knall og ha i en diger vri åtter. Men det rare er at en 1.6 VTEC har ikke masse mere moment std en en annen normal 1.6 tvert i mot. Men hk på masse rpm det har de ja og potensiale til og trimme mer en andre ja. porsche har jo cayenne turbo nå. I den sitter det v8 på 4.5l variocam (porsche sitt navn for det honda kaller vtec og toyota vvti) samt turbo v8 variocam turbo. heeelt rått å kjøre! :) fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2004 Originally posted by Jay I den sitter det v8 på 4.5l variocam (porsche sitt navn for det honda kaller vtec og toyota vti) samt turbo Du glemte å nevne at VarioCam-systemet bare virker på innsugskammen = det er bare halvparten så bra som Hondas system. Toyota vti er det INGENTING som heter. Toyota har derimot VVT-i (innsugskammen kan roteres noen grader iforhold til eksoskammen), og VVTi-L som også regulerer ventilløft og durasjon, i tillegg til timing. VVTi-L-systemet er IKKE "funnet opp" av Toyota, dette ER et Honda VTEC-system som er produsert på lisens! Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 voffer alt detta maset om alle kammene, kammen i min motor løfte jo like mye på på en innsugs ventil som det alle i en t-tek gjør tillsammen...??? Voks opp ryengen , det er ingen ting som slår størelsen, og det vet du! ikke sant? :D Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 Synes nå turbo og kompressorer er mye bedre oppfinnelser enn VTEC. Så vidt meg bekjent lager ikke Honda Turbo maskiner. Tror du skla plundre bra for å få ut 500hk av en VTEC. Litt mindre arbeid med feks Nissan Skyline. Forøvrig ser jeg ingen poeng i å ha en Honda Civic VTEC, hva skal man med 160hk?, må opp i nesten det dobbelte før det begynner å gå noe bra. Om jeg har 90hk(min peugeot) eller 160hk spiller forsvinnende liten rolle. Blir kjørt fra av alt av raske biler uansett, med mindre man er av den oppfatning at Golf GTI er en sprek bil. 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 T/A 455, får dere lurt med dere en gjeng til vestfold på natt 1 Mai?:D Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 Originally posted by Bead-lock voffer alt detta maset om alle kammene, kammen i min motor løfte jo like mye på på en innsugs ventil som det alle i en t-tek gjør tillsammen...??? Nå har jeg lett litt rundt på nett etter noen tall å slå deg i hodet med, men ingenting. Husk for all del at i en VTEC-motor har man dobbelt opp av ventiler, med andre ord, hver ventil kan være halvparten så stor, og flowe like mye luft ved samme ventilløft. Det er flere faktorer som spiller inn annet enn bare løft, noe av det mest interressante er jo "valve curtain area", som er arealet mellom ventilen og ventilsetet. Det er DER lufta skal gå forbi, ergo er det viktig at "valve curtain area" er stort nok til å flowe den lufta man skal ha inn og ut. Ta en titt på denne siden; meget interresant lesning (med mindre man liker OHV-motorer og tror at dette er en effektiv konstruksjon): http://www.billzilla.org/2v4v.htm Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 Kan ikke du fatte at vi er ganske lei dette med vtek og honda og 160 hester..... Slå deg sammen med premiedusten Larsen, så kan dere i fellesskap sprette rundt disse honda bilene, hyle og skrike og bli overbegeistret for disse startmotorene..... Kanskje dere får en halvspist loff inn i exsosstussen også..... å vis det var en spoiler på hekken hadde dere vel blitt i exstase?? Da hadde det blitt bra vel? zzzz Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 Jeg vil foreslå at Mr. Ryeng starter sin egen lille tråd, "VTEC skryt" dersom han vil diskutere om det. Denne tråden heter jo tross alt "V8'r skryt!". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2004 Bead-lock: Det må svi å være helt tom for argumenter, og likevel ha lyst å "sette på plass" den VTEC-diggeren. Da kommer man med innlegg som det du nettopp postet. Erik Braseth: Jeg trenger ikke å skryte av VTEC, de fleste personer som ser litt lengre enn nesetippen sin skjønner at det er et flott system. Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2004 Originally posted by Bead-lock T/A 455, får dere lurt med dere en gjeng til vestfold på natt 1 Mai?:D Hehe mulig det. Er ikke mye liv her i Halden 1mai. Må gjerne komme med noen hardslående VTEC tall å slå meg i hodet med, hehe. 0,550 i kamløft klarer en VTEC motor enkelt og greit ikke. Å dette er av min moderat trimete Pontiac motor. Forøvrig er sef VTEC et ypperlig system til å spare bensin på små dritmotorer med alt for mange ventiler og alt for lite HK. 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg