Gå til innhold

forsterker til 8 høytalere.. sliter litt

Ranger emnet

infested

Anbefalte innlegg

Hør her. Skjønner at du er ute etter kvantitet. Folk her har tidligere nevnt at det ikke nødvendigvis er synonymt med kvaitet. Tenker at du er ute etter å kunne si at du har "12 høyttalere i bilen". Det er ikke noe galt i det, altså. Det er jo kult med masse speakers. I mine øyne er det alltid bedre å drive få elementer godt fremfor å drive mange elementer dårlig, da henviser jeg til forsterker-kraft fordelt over 12 høyttalere. Men dersom du allerede har bestemt deg for dette så må du bare kjøre på. Kjøp skrekkelig mange Y-ledd og driv det hele på 2 4-kanalere. Du vil møte på utfordringer som: for lite strøm til forsterkerene, signaltap i de 4 y-leddene dine, skrekkelig lydbilde, lite justeringsmuligheter.

Hvilken forsterker har du? Tviler sterkt på at du leverer 1000 watt i 4 ohm Stereo.

Lykke til videre! :)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye missforståelser!

For at du skal få surround så må du ha følgende:

DVD-spiller med surround-dekoder

Da vil hver høyttaler få tildelt et eget signal slik at du har 4 høyttalere (2 foran og 2 bak) samt subwooferen som i de fleste tilfeller krever en egen forsterker.

Det du snakker om, at du vil ha lyd "all over the place" er ikke en egnet løsning og er ikke å regne for "surround"!

Kjøp deg f.eks. en Pioneer AVH-P5700 eller en AVH-P7500 DVDII.

Da har du det du trenger til russoundoppsettet dit..

Den enkle løsningen som du tenker på blir feil og krever flere forsterkere for at du lettest skal kunne dempe og heve volumet på de forskjellige høyttalerne dine.

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur dere denne ville klart jobben bra?.. altså brukt 4 høytalere og begge 6*9 på den siste ene utgangen? http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=24_32&products_id=190

I utgangspunktet kan du ikke kjøre 6x9" i fulltone da, det vil ikke bli stereo lyd da, og da vil du jo ha litt problemer med "6.1" surrounden din. Du kan selvsagt drive 6x9-tommerene på 1 kanal. Du kjører du dem mono med LPF (lavpassfilter, mao kjører kun bass ut av dem) og bruker dem som "subber".

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei greit nok.. skal fikse på det.. men hva heter det når du ahr 6 høytalre rundt da å en subber baki??..

Det nærmeste du kommer da er 7.1 system. h og v. foran, senter (denne har ikke du) h og v. midt bak og h og v bak. så da kan man si at du har et 6.1 system., men det fins ingen prosessor for dette (arrester meg hvis jeg tar feil) for bil enda.

Her er det jeg kjapt fant ang 7.1

Dolby Digital EX/THX Surround EX

THX Surround EX/Dolby Digital EX ble utviklet gjennom et samarbeid mellom Dolby Laboratories og THX Division of Lucasfilm Ltd. Denne fenomenale teknologien ble første gang kjent i filmen "Star Wars Episode 1 - The Phantom Menace". Nå er dette blitt en del av hjemmekinoen. EX lager en ekstra surround back kanal som kan være lagt inn når programmet ble mikset. Ved å dekode surround back kanalen fra venstre og høyre surround kanaler på 5.1 lydspor, gir denne surround back kanalen et mer detaljert lydbilde bak lytteren, samt mer dybde og bedre lokalisering av lyden enn noen gang før. Det skaper en følelse av 6.1 kanalers lyd.

THX Surround EX/Dolby Digital EX er kompatible med eksisterende Dolby Digital 5.1 slik at en vanlig Dolby Digital dekoder kan dekode signalene fra THX Surround EX/Dolby Digital EX som et vanlig 5.1-signal.

DTS ES

DTS ES Discrete 6.1 er et ekte 6.1-kanalers format der en tilleggskanal med Surround Back er kodet diskret inn i DTS strømmen av databits. Dette gir forbedret romvirkning over surround kanalene, for komplett 360-graders lokalisering og surround panoramaer. Formatet er bakoverkompatiblet, idet DTS 5.1 ganske enkelt ignorerer DTS ES Discrete 6.1 Surround Back kanalen. Et dataflagg for DTS ES Discrete 6.1 kompatible dekodere, forteller dekoderen at strømmen av databits inneholder en ekstra diskret Surround Back kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste du kan komme din løsning med nåværende opplegg er å lage ett 5.1 system både foran og bak i bilen, hvorvidt det blir så bra lydmessig er noe helt annet.

Jeg har selv prøvd det du sier her, høyttalere i dashen, dørene foran, dørene bak og hattehylla og subwoofere i bagasjerommet med dolby digital. Det endte jaggu opp med senter i dashen, høytalere foran i dørene, høytalere bak i hattehylla og subwoofere i bagasjerommet, og droppet resten for å få best mulig lyd.

Da hadde jeg altså ett 5.1 system.

Skal du først ha dolby digital i bilen så ikke gjør det uten senterhøyttaler, STOR forskjell om man kjører med eller uten dette i lydbildet. (min erfaring)

Ellers er mitt råd som mange andres her dropp alt i dørene om du kan det, bruk dash og hattehylle. Og ikke minst få tak i en dolby digital dekoder.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider