Gå til innhold

hvordan kobler jeg til 2 batterier som er uavhengige av hverandre ?

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

lurte på en ting.

Hvordan kobler jeg til 2 stk batterier, som blir ladet opp av samme dynamo, og hvor det ene batteriet kan tømmes helt uten at det påvirker det andre batteriet?

Altså eksempel:

Jeg spiller musikk når bilen er skrudd av, helt til det ene batteriet tømmes helt, men kan allikevell starte bilen fordi det andre batteriet er full-ladet.

Hvordan må jeg koble dette for at det skal funke?

mvh stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett stk skillerele er alt som skal til, koster noen hundrelapper tenker jeg, men da gjør du hvertfall ikke noe feil når du kobler det opp :) Da kan du ha en dynamo til hele anlegget, drive anlegget på batteriet bak og bilen på batteriet foran.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4 tilkoblinger på skillereleet, to store og to små.

Du må jo ha en plusskabel som ligger mellom batteriene, og denne kabelen klippes ett eller annet sted, fortrinnsvis helt bak eller helt foran, der kobler du da den ene enden på den ene store tilkoblingen, og den andre enden på den andre store tilkoblingen.

Så kobler du minus til den ene lille tilkoblingen, og styrestrøm/pluss til den andre. F.eks via tenningen, slik at releet mister strømmen når du slår av tenningen.

Og skiller da de to batteriene fra hverandre.

Håper dette var utfyllende nok :)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, da skjønner jeg tror jeg.

Betyr det at starteren tar da strøm fra begge batteriene ved oppstart?

Siden da releet får strøm og "kobler" sammen begge batteriene?

Hvor får jeg tak i slikt relee?

Siden du holder til på lillehammer vil jeg tro at kanskje AutoD kan hjelpe deg :)

Du kan sette på egen bryter også da, slik at du selv velger når den skal gå på ett eller to batterier. Ellers blir det vel sånn at starteren trekker fra begge, eller dvs om det ene er tomt vil vel det andre sette igang med å lade det andre når du vrir om tenningen.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en enkel tegning i photoshop som viser oppkobling med remote fra spiller

Kanskje du skjønner noe av den, hehe

relee.jpg

med den koblingen der vil jo begge batteriene være tilkoblet bare spilleren er på, ingen styring med tenning.. skal dette fungere som trådstarter skrev i første innlegg må ledningen fra remote byttes ut med ledning fra instrumentlys eller annen tenningsstyrt strøm.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider