Gå til innhold

Bilder jeg er fornøyd med..Bra?/Dårligt?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Omega, en av de viktigste reglene er å ikke ta bilde i motlys, som jeg ser du har gjort på #3. Du ser derfor at detaljene i bilene ikke syns så godt, for kameraet klarer ikke fokusere på de riktige ting, det blir alt for mye lys. Det optimale er å ta bilder med solen rett bak seg, hvis man vil ha så mye naturlig lys inn i bildet. Det er jo selvfølgelig alltid mulig å overdrive alt også, ikke for mye lys, men heller ikke for lite.

Likte litt bilde #11, når du har bilens reflekser i vannpytten. Det optimale her hadde vært om det hadde regnet litt mer før du tok det, da hadde det vært knallfett, etter min mening iallfall. Bakgrunnene og motivene er ikke av de mest spennende, som folk har påpekt. Siden du bor i Ski må det vel være fine muligheter å ta bilder rundt Oslofjorden eller i Oslo sentrum? Også, kontraster er veldig viktig. Dersom du for eksempel hadde funnet en, tja, original Kanutt B og parkert din relativt sintere Omega B ved siden av, kunne det vært kontrast nok. Alternativt, på noe gress med en liten sti. Kontraster er tingen.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på både ThAMaZTeRs bildetips, samt moore sine fototips. I tillegg for optimal bearbeiding, kan du se på Øyvind Ryengs guide til grunnleggende bildejustéring. Av disse tre kan du lære utrolig mange enkle, men effektive teknikker til hvordan få langt bedre bilder (og dette gjelder de fleste av oss, vi har mye å lære). Øyvind forklarer om Photoshop, har du ikke det og ønsker ikke å ha det heller, kan du alternativt bruke GIMP, noe jeg bruker flittig. Photoshop-aktig, gratis og 100% lovlig.

Mvh Eirik.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke nødvendigvis verdens beste kamera. men et av poengene er og kjøpe seg et kamera med god OPTISK zoom, digital zoom er bare joss.

kan jo prøve og stå 5 meter unna bilen og ta et bilde med helt utzooma kamera, så kan du gå 100 meter unna bilen og zoome helt inn på bilen og se hvor mye bedre bildet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til en liten ting til det de andre har sagt her. Når du har mørk bil burde du finne deg en lys bakgrunn, så bilen spretter frem fra bakgrunnen og ikke grumser/fader seg inn i bakgrunnen. Ellers er vannpytt-idén din fin, bare det hadde regna litt mer ville det vært topp, men det er jo strengt tatt ikke opp til deg. Keep up the good work!

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk kverna. Jeg synes det første bildet var best. skal jobbe litt med og finne gode plasser og ta bilde. :)

jeg er en så jævligt amatør så men men kansje jeg synes bilen så fin ut på bilde er vel det jeg går etter. ikke bilde kansje hehe

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider