Gå til innhold

Biltilsynet forsvarer VM-tittelen i dumskap

Ranger emnet


GeeZuZz

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert at det rett og slett gjør fysisk vondt. La meg fortelle min historie med registrering av en utenlandsk bil.

 

Jeg møter opp på trafikkstasjonen i Bergen for teknisk kontroll. Her er det en eldre herre som skal foreta kontrollen. På forhånd har jeg skaffet et dyrt ECE-dokument fra TUV som dokumenterer vekt, utslipp, bremselengde etc. Dette dokumentet ble skaffet fra en bilimportør som har registrert massevis av tilsvarende biler.

 

Kontrollen resulterer i følgende mangelliste:

1. Mangler dokumentasjon på skjørter

2. Mangler dokumentasjon på eksospotte

3. Mangler dokumentasjon på totalvekt.

4. Mangler dokumentasjon på dekker

5. Tåkebakys defekt

6. Skiltlys defekt

7. Løse ledninger ved batteri/pedaler

8. Fjerne lamper høyre og venstre under bilen

 

ECE-dokumentasjonen og resten var imidlertid OK.

 

Det som er merket med grått er for så vidt greie feil. 8'ern gjelder jo neonlys - legg merke til at løken ikke så at det var lys fremme og bak også.

 

1. Skjørtene er helt ordinær styling, som ikke endrer størrelse/form vesentlig.

2. Eksospotten uoriginalt og er selvsagt umulig å skaffe dokumentasjon på, siden den er produsert i USA. Der har de ikke slike tullete regler.

3. Totalvekten stod i døren på bilen, på samme plass han fant vekt på akslinger. Jeg viste han det, men når han skjønte at han hadde drete seg ut, bare mumlet han litt om at det var noe annet.

4. Orignalt har bilen 16" felger, men det er satt på 17" felger og dekk. Her måtte jeg tydeligvis ha dokumentasjon fra mitsubishi at bilen er godkjent for bruk med disse dekkene? For det blir jo lett å skaffe... På med vinterdekkene.

5. Tåkebaklys defekt på en bil som verken har, eller produseres med tåkelys bak!? Ja - du leste riktig, han påstod at lysene som ikke eksisterer er defekte!

 

 

For øvrig var det mange viktige ting på bilen som IKKE ble sjekket. Det var f.eks. en seriøs feil på den, som av en eller annen fantastisk årsak ikke ble sjekket. Jeg nevner ikke mer i frykt for at det skulle være noen spioner fra vegvesene som leser her.

 

Jeg går på etterkontroll og får godkjent noen av feilene som ble gjort ( dokumentasjon på totalvekt/skjørter og det "defekte" tåkebaklyset). De andre tingene har jeg fikset. Men eksospotten går han ikke god for:

 

Den 8 år gamle bilen må ha 100% originalt eksosanlegg. Eller dokumentasjon på eksoanlegget. Nå er jo denne bilen fra USA hvor de ikke har slike håpløse krav, og derfor finnes det jo ingen eksospotter som er spesielt testet i laboratorium på denne bilen. Å kjøpe noe universalt var helt uaktuelt, selv om støynivået og utslipp skulle være lavere enn originalt. Dokumentasjonen er det viktige. Nå skal det nevnes at det faktisk finnes en tullete regel som gjør at han kan gi mangel på dette, så det er bare å bite i det sure eplet og kjøpe original potte.

 

MEN, vi var ikke ferdig der. ECE-dokumentasjonen jeg hadde med (og fått godkjent først) var plutselig ikke god nok lenger. Noen dager før jeg var på etterkontroll, hadde kontrolløren fått en e-post fra SFOOR vedr. en annen bil av samme merke. Dette var en bil som hadde vært totalskadd og gjennoppbygget - dessuten var det en helt annen modell (dvs, cabriolet og turbo). Her hadde de funnet ut at det var diverse avvik mellom det som stod på dokumentasjonen, og det som faktisk gjaldt for bilen. Begrunnelsen er videre at det kanskje skyldes at dokumentasjonen er for den europeiske utgaven av bilen. På dokumentasjonen står det visstnok at den er godkjent på grunnlag av tysk typegodkjenning og EF-typegodkjenning med nr ..xxx.x.xx.

 

Greit nok - sikkert kjipt for han som prøvde å registrere den bilen - men hvorfor skulle dette bli et problem for meg? Her snakker vi altså om en totalskadd bil som ikke har samme verdier som står på et tysk typegodkjenings-papir?

- Joda mitt dokument kunne heller ikke godkjennes, fordi bilen min var amerikansk, og TUV tok utgangspunkt i europeisk versjon når de laget dokumentasjon. Jeg måtte skaffe dokumentasjon på at dokumentasjonen var riktig!

 

At mitt dokument var tatt utgangspunkt i tysk typegodkjenning, og at det faktisk er forskjell på europeisk og amerikansk versjon kunne imidlertid ikke kontrolløren komme med håndfaste bevis på.

 

Når jeg ser på mitt dokument står det absolutt ingenting om tyskland, typegodkjenning eller typegodkjenningsnr, eller europeisk versjon. Det står derimot Mitsubishi (USA). Er altså ingenting som tyder på at denne dokumentasjonen ikke gjelder en amerikansk bil.

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre med dette?

- Har sendt klage til vegvesenet, men de rotter seg vel sammen og ler av meg om ca en måneds tid når jeg får svar.

- Har sendt mail til TUV, men ikke fått svar enda.

 

Er det noen har peiling på TUV? Mitt dokument er fra "TUV NORD Mobilität". Han andre som hadde feil dokument hadde tydeligvis fått sitt fra "TÜV Hanse".

Er det en mulighet at hos TÜV Hanse utsteder de typegodkjenningsdokumenter, mens mitt dokument fra TÜV NORD Mobiltität ikke har tatt utgangspunkt i noen typegodkjenning?

 

Om det stemmer at dokumentet mitt er ugyldig er jo dette en skandale for Vevgvesenet. De har i så fall tidligere registrert massevis av biler på grunnlag av feil dokumentasjon! Kanskje det etterhvert burde gå opp for de at det kan være en idé å slutte å mase om disse dokumentene, og heller se på bilen?

 

Dersom jeg ikke får en løsning på dette relativt kjapt vil jeg forsøke å selge bilen til Sverige. Da kan jo en spørre seg om ikke det er idiotskap av staten å si nei takk til 60 000kr i avgifter pga en slik filleting? Bilen er i topp stand, og utgjør verken noen fare for andre trafikanter eller miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vedlegg:

 

- Brevet kontrolløren hadde mottatt, som er årsaken til at min ikke blir godkjent. (PS!! Bilen brevet handler om er IKKE min. De bare går ut i fra at problemet gjelder for meg også.)

 

- Min ECE dokumentasjon (er det noe som skulle tilsi at denne var produsert med utgangspunkt i en tysk typegodkjenning? Står ikke noe om typegodkjenningsnummer slik det er nevnt i det andre brevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zoom: Nei, det vil de ikke. Måtte reise til et godkjent laboratorium og måle, men de kunne ikke fortelle meg hvor et godkjent laboratorium fantes.

 

Duck: Hadde det bare vært så enkelt. Bilen må sluttkontrolleres i Bergen uansett. Komplett umulig å gjøre det annen plass i følge de. Derfor må jeg selge den til utlandet hvis jeg ikke gidder å stresse mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår