Gå til innhold

Pasta for detektering av vann i olje?

Ranger emnet

Lionstar

Anbefalte innlegg

Altså, spiller ingen rolle om olja er svart eller brun..

Får du vann i den, blir den grå, og det ser du på peilepinnen eller oljelokket..

Hvor mye grå avhenger av hvor mye vann..

Minker det med vann i radiatoren..??

Hvis ikke er det ikke noe problem der..

At motoren bruker oilje kan jo bare være en slitasjesak, så lenge du ikke må fylle etter hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg har 2 lekkasjer.

Den ene fra slangen inn til ekspansjonstanken (fikset nå), siden har ikke nivået med kjølevann gått ned. Den andre er ved kjølevæskenivå føleren i bunn av tanken. Skrur jeg litt på ekspansjonslokket mens bilen er varm, og det er normalt trykk i systemet, spruter det ut kjølevæske ved denne føleren i bunn av ekspansjonstanken. Det skjer ingenting sålenge lokket sitter på.

Er det noe pakning som skal skiftes der, eller noe lignende?

Jeg er fortsatt usikker på topp pakningen. Jeg mener olja definitivt ikke er grå, slik at det er håp for toppakningen.

Det er litt oljetendenser i kjølevæska, men han på verkstedet mente det kunne være pga av overslag når den kokte, og at all mulig dritt løsnet og at det kunne gå seg til etterhvert.

Jeg håper naturligvis at topp pakningen er inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke noe middel for å sjekke om det er vann i oljen.

En meget enkel måte å sjekke dette på er å ha litt olje på en spiseskje og varme opp skjeen med en lighter.

Hvis det dannes bobler under oppvarmingen så er det vann i oljen da vannet går over til damp lenge før oljen.

Denne testen blir faktisk brukt av flere store motorprodusenter for å gi en klar ja/nei indikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider