Gå til innhold

Stasjonsvogn til 150-160k

Ranger emnet

petrez

Anbefalte innlegg

Driver å lurer på å skaffe ny bil for tiden, får en god slump med penger i september, og kunne da tenkt å bytte inn Xsara'n. Prioritering er:

- Stasjonsvogn

- helst ca 2000 modell, i alle fall ikke eldre enn 99-98.

- bør være motor med litt futt i, i alle fall 1.8 hvis bensin. Men også interessert i TDi.

- pristak ca 160 000.

- bør helst ikke ha gått særlig over 120 000

- helst en bil som holder seg litt i pris.

Favorittene for tiden er

- Audi A4 Avantage (1.8T eller 1.9 TDi)

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8150224&sid=6aZ6-i_PJ103769&pos=187&tot=290&page=8

- BMW 318i Touring

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8015115&sid=6aZ6-i_PJ536724&pos=80&tot=334&page=4

- VW Passat (1.8i eller 1.9 TDi)

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8029655&sid=6aZ6-i_PJ792223&pos=108&tot=440&page=5

- Volvo V70, eller muligens en nyere V40

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7799524&sid=6aZ6-i_PJ717292&pos=14&tot=153

- Alfa Romeo 156 Sportswagon (1.8 eller 1.9 JTD)

Eksempel: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1106730

Noen tips der? Har inntrykk av at Alfaen synker noe fortere i pris enn de andre, så er vel den jeg er mest tvilsom til, men samtidig den jeg synes har tøffest førermiljø, og virker å ha veldig morsomme kjøreegenskaper...

Var egentlig mest bestemt for Volvo V70 tidligere, virker som et trygt og godt kjøp, og enkelt å selge/få en del igjen for den dagen jeg evt. vil bytte igjen. Men samtidig er jeg veldig usikker på om det er bilen for meg, tar muligens mer drivstoff enn de andre, større bil osv. Er en gutt på 21 år, har ikke egen familie å drasse på enda, men hender ofte jeg har bruk for stv. pga frakt av utstyr o.l., hvis det gjør saken noe klarere...

VW Passat synes jeg også er fin, men er usikker på kvaliteten på de, har noen kjennskaper som støtt og stadig klager over kvaliteten på de bilene, men fortsatt er det en bil jeg liker. Innbiller meg at de har noen "mandagsbiler" som mange andre merker nok også har, men når så mange kjører rundt i disse, må de da gjøre noe riktig...

Noen som har noen innspill? Helst om bilene jeg listet opp, har forsåvidt bestemt meg for at det blir en av disse.

Takker for svar :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra førermiljø-siden liker jeg Audi/BMW og VW godt, Volvo (spesielt V40, men også V70) synes jeg ikke appelerer like godt på den biten, V40 synes jeg er alvorlig grå, kjedelig og mye plastikk. V70 er bedre, men samtidig ikke helt "min" stil. Men det er vanskelig å plukke ut en favoritt blant de tre første nevnte også, må vel bare sjekke litt ut når de mest interessante dukker opp, og undersøke litt forsikringspriser i tillegg... Alfaen er vel det jeg anser som det mest "dristige" valget her og nå, foreløpig tror jeg kanskje jeg utelukker den inntil videre... Har den hvertfall i bakhodet om noe veldig interessant dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V70 er jo en meget behagelig bil da. Motoren er jo ikke noe sprek/sterk, men den duger helt greit. (Nå har jeg bare kjørt 850 ifra 1996, men jeg antar at V70 er blitt enda bedre.) Passat og A4 er jo kanskje litt kjedelig, men meget populær, som kanskje resulterer i høyere forsikring..?

Personlig ville jeg ha valgt V70 ut av de du har plukket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat er ikke spesielt dyre å forsikre. Men når jeg sjekket priser var faktisk 90hk TDI dyrere enn 150hk 1.8T utrolig nok. Men det var snakk om 400 i året da riktignok.

Og mandagsmodellen fra Passat var det nok mest av de 2-3 første årene. Etter hva jeg har hørt ble de ihvertfall meget gode fra 2001, og det hørte jeg av de som selger og har service på disse bilene. Viss du kjøper en Passat fra 01 eller nyere med 130hk TDI vil jeg ihvertfall tro at den blir lettsolgt. Spørsmålet er vel om den går innenfor din prisklasse.

Men uansett så er ihvertfall jeg meget fornøyd med passat'en min :) Ikke noe galt foreløpig, men så er jeg bare 18 og har kun fått kjørt på den 10 000 enda da.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips, er veldig interessert i Passat ja, noe sånn omtrent som den i eksemplet ovenfor. Begynner å bli litt usikker mtp. V70, den blir i såfall litt eldre enn de andre jeg ser på, og tror rett og slett det blir for stor bil for meg, til å kjøre rundt i til vanlig. Det er tross alt ikke hver dag jeg virkelig har behov for mye plass.

Men Saab vet jeg ikke helt, har sett noen 9-5 varebiler i den prisklassen, men ikke 5-seters personbiler, som jeg trenger. Har også inntrykk av den faller litt i samme båt som V70 her, kanskje litt for stor og "for mye" bil for meg.

Begynner å helle litt mot VAG nå merker jeg, evt. BMW. Men nå har jeg også sjekka litt opp i tester i dag, og det virker som BMW lider av mer feil enn Audi og Passat, kan det stemme? Bl.a. på Dinside (test av Bilprovningen i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av de bilene du har funnet der ville jeg gått for audin. Vil tro den holder seg fint i pris, og du vil ikke ha store problem med å kvitte deg med den dagen du vil ha noe nyere. Syns den passer best til beskrivelsen av typen bil du vil ha, ville dog satsa på en 1.9tdi. Da denne med en liten chip går greit nok, og er veldig rimelig i drift.

Liker veldig godt alfa, men etter å ha kjørt en del 2000mod GTV var jeg rett og slett skremt, nye lyder(ulyder) hele tiden, er vel litt av sjela, men lommeboka mi har ikke plass til sjel. :) kan godt hende jeg var offer for en litt dårlig bil.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppet a4 hvis du vil ha stor bil, hvertfall hvis du noen gang skal ha voksne folk i baksetet. Passat har mye bedre plass, er penere å se på enn den gamle A4`en, og har mindre feil. I den prisklassen tror jeg at jeg hadde valgt passat. Penest å se på, å veldig go å kjøre.

Skal du ha audi, burde du finne en A6. Eventuelt en S4.

Volvo har i likhet med de fleste nyere biler, diverse problemer med elektronikk, følere osv som klikker.

I den prisklassen hadde jeg enten valgt Bmw, eller en S4!

Uansett, lykke til med bilvalget!

Mvh: Knut Olsen

03 Passat TDI 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, mye forskjellige svar her ser jeg :). Men det måtte jeg vel egentlig regne med... Foreløpig tror jeg faktisk Audi og Passat er de to mest interessante, virker som det blir dyrere forsikring for min del på BMW'en. Men har enda tid på meg til å tenke litt, vil også prøve så mye som mulig først. Hvis A4 viser seg å være litt i minste laget for meg, tror jeg kanskje det kan bli en Passat i stedet. Men enda god betenkningstid som sagt, så tar gjerne i mot flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider