Gå til innhold

Du hadde bilen din på EU-kontroll, hvilke feil ble funnet og hvilke ble ikke?

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært moro å sett hva folk finner og ikke finner av feil på eu-kontroller siden jeg selv opplevde noe rart da jeg hadde min til EU-kontroll i sommer.

 

Jeg leverte inn min vito som jeg var bombesikker på at ville komme ut igjen med endel 1'er feil og noen 2'er feil, pga styling osv. Og resultatet var følgende

Feil på skiltlys bak (ingen pærer)

 

Feil på parklys foran venstre side, (gåen pære)

 

Feil på Dekk, foran og bak. (245/45/18) feil rulleomkrets i følge de, når de sjekket mens jeg stod der var den faktisk bortimot lik orginal, skilte ett par prosent, noe som er innenfor de 5% som er kravet, så da ble det endret til at de ikke tålte totalvekten av bilen, hehe (ca 100kg feil)

 

Det de vel og merke ikke pirket på var:

Toppstripe som dekker 15-20cm i toppen av ruta

Lyktelister som dekker til 2cm av toppen på lykta

Senkesettet er ikke godkjent i vognkortet

Bilen er 2 seter, i vognkortet står det 3-seter (har bygget om)

Sotingen av sidevinduene foran, som forøvrig er dårlig utført av en tidligere eier, sånn at man ser det veldig godt at det er sotet amatørmessig.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var feilene på bilen:

1.1.9 Slitasje på skive 2

2.3 Stor slitasje i ytre endeledd vs 2

4.1 Fjernlys- feil innstilling 2

4.1 Fjernlys- defekte reflektorer vs 2

4.9 Skiltlys- mangler 1

5.8 Slakk i hjullager bak 1

6.2 Farlig rust i bærende konstruksjoner, golv + dørstokk 2

 

Sum kode 1: 2 kode 2: 4 kode 3: 0

 

Det som ikke ble funnet var rusthull på venstre side (dog ikke farlig da) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom aldri så langt at de fikk sjekket bilen min jeg. Tok kun og kjørte den en tur. Da han kom tilbake konstanterte han at bilen var ombygd faktisk. Grunnlaget til dette var at bilen hadde senkesett (godkjent i vognkort), monovisker, 2.5" effektanlegg (ikke bråkete) og annet ratt (ikke ordentlig lite "GT-ratt").

 

Pga disse bagatellene her kunne han ikke ta en nærmere kikk på bilen, og konkluderte med at jeg måtte vise bilen på BT grunnet "ombygningene" som var gjort på bilen.

 

Så da var det jo mye vits at jeg kostet på bilen og sørget for at alt var i orden (stresset skikkelig før jeg dro for at alt skulle være i orden), når han skulle fortelle meg at det var visstnok nye regler som gjorde at om bilen var ombygd (etter hans ord) måtte den altså vises på BT.

 

Hvordan skal vanlige folk vite om de såkalte nye reglene? Dette er jo noe man kunne informert om når man ringer å bestiller time. Er da ikke bare originale familiebiler som trenger EU-godkjenning.

 

Senere på dagen tok jeg girkassa mi også, så det var en knallfin dag for meg vil jeg si:thumb

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye artig her,

på min fant han :

tannstang utslillt 2

servo utslitt 2

gåent hjullager 1

ikke sikring på + kabel på batteri ( jo den er der, men han fant den ikke ) 2

 

Han fant ikke :

ødelagt hjullager høyre bak.

Bærekule, nedre forran

ikke bremselys bak høyre

Hvit blinklyspære på siden i hvitt glass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault Laguna 2.0 RT 1994-modell:

-Feil rullediameter på dekk: 2'er

-Midtre sikkerhetsbelte bak mangler: 2'er

 

Vinterdekka var i feil dimensjon, sommerdekk satt på; saken løst

Sikkerhetsbeltet lå under setet da det ikke trenger å ligge fremme og slenge

 

Deilig!

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peugeot 306 1994 mod med 1,9 tdi og utrolige 383000 km på telleren. ingen feil på den men ene støtdemperlagret knirka litt sa han. hadde min andre bil en suzuki grand vitara 2.0 tdi 2000 mod på kontroll for to mnd siden og heller ikke der ble feil funnet. litt slitt dempere bak sa han, men de skal byttes iløpet av høsten. tok samtidig og leverte en femukers lottokupong siden jeg er inne i en god periode.:hello:

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mantaen jeg hadde en gang gikk rett igjennom selv om bremsene var så dårlige at jeg kunne ikke låse hjulene samme hva jeg gjorde..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor begynne :D?

 

-Skader yttre+indre br.slanger h.bak

-Kalipper glidning h+v bak

-Def. tannstang mansjet

-Slak v yttre styre ledd

-Skader/slitt front rute

-Def. pusserblad

-Park lys lyser ikke

-Skilt lys lyser ikke

-Def./svake bærebru foringer H.foran

-Noe feil slitte dekk, bør ta 4 hjulskontroll

-Ulyd V.hjullager bak/litt slitt H.bak

-Brudd i eksosrør

-Brudd i bolt skjøt v/katalysator

 

Gjelder en audi 80 quattro 1992 mod..

 

Kan heldigvis fikse 90% av det her selv da, dyrt på verksted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha "kontroll før registrering" på roadstern ble det:

 

1. Hvite blinklys front/sider ikke E-merket

2. Slitt dekk forran (Var forøvrig bare "kontroll"-dekk)

3. Bremssylinder Høyre front hang seg opp

4. Sprekk på bremsslange venstre front

 

Mens bilen sto på bukk på bilstilsynet.. kjørte jeg i en annen bil å fikk lagt om dekk, kjøpt inn resten av utstyret.. kjørte tilbake til tilsynet, fiksa det som var å fikk bilen godkjent ;);)

 

Bilen var og samtidig inne til ombyggingskontroll fra boble til roadster, det gikk helt prikkfritt når man hadde alt av papir på innerlomma.

2000 VW Passat TDi 4-motion

2001 Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Primearen min inne hos NAF nettopp.

 

0 feil.

 

Vet midtre delen av eksosanlegget lekker bittlitt, da eg har sveiset

det selv noen dager før, og la merke til litt sot rundt 1 skjøt.

 

Begge indre drivleddsmansjettene er det hull i + ulyd. Tørket vekk

overflødig grease rundt drivleddet dagen før og fekk ingen kommentarer

om verken ulyd eller noe annet.

 

Mangler begge lyktespyler dysene, noe som eg tror er påkrevd pgr.

av Xenon lys.

 

Selvinnstillte kjørelys, har vel truffet greit nok selv? :):

 

Og eg vet 1 eller flere av ABS sensorene har begynt og tullet. Da ABS

systemet ikkje er helt som det skal. (Ingen varsel lys ennå, men man

merker det når man prøvekjører bilen, noe selvklart kontrolløren gjorde,

prøvekjørte altså)

 

Eneste eg fekk kommentar på, var at bremsene begynner og bli litt

slitte, men ingen mangel i seg selv.

 

Passet meg helt fint! :???:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår