Gå til innhold

960 s/v 90 oppheng på 240?

Ranger emnet


eirik med volvo

Anbefalte innlegg

har en plan om å sette på ovennevnte hjuloppheng på en 242, selvfølgelig multilink. vet at bilen blir ca 5 cm breiere, men hvor positive til detta er b.t?

må jo ordnes ditto breiere skjermer osv, men noen som har/vet om noen som har gjort noe sånt? og, når vi først er inne på temaet, er det lovlig med hjemmelagde rørbærearmer, modell sellholm? sparer jo masse vekt, og får flytta på fjørbeina så det blir plass til mere dekk.

skal i utgangspunktet være en gatebil med skilt, men kun til sånn bruk. dvs kosekjøring....

kan jo nevne bur, sveisa karosseri, glassfiber, lexan, 5er, fuelcell, seriøse bremser og hjuloppheng (til en vettu pris!) carbontak, panser og bakluke, diffusorer bak, seriøs frontspoiler (IKKE plast og son!), plate under (aerodynamikk) og et lite mål om nedimot 1000 kilo. der har dere et kommende 242 prosjekt...

må bare bli ferdig med huset, og bygge garasjen først......

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke en gammal god 1031 aksel og montere truetrac i den???

Du har ikke tenkt å ødelegge en 242 med det der??? Ikke for å være negativ, men hold den mest mulig standard i utseende og kaross, funker å sladde med det også... Tror ikke BT er noe særlig begeistra for annet enn originalsaker eller noe som passer i originale fester..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få godkjent det meste, sålenge alt er gjort riktig!

 

Bilen blir ikke 5 cm breiere. Sporvidden bak på 240 er 136cm, og sporvidden på 960 er 152cm. Så det blir 16 cm større sporvidde

Hmm, da må man vel gjøre noe fremme, om bilen skal være noe tess å kjøre? (iht. under/overstyring - balanse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo breiere jo bedre.....

 

har tenkt på å lage rørbærearmer foran, da velger jeg jo bredden sjøl!

er et stykke uti prosjektet detta, har satt det opp som vinter nr 3 prosjekt.

denne vinteren (hvis jeg blir ferdig med garasjen, og jeg for lov av kone og barn til å bruke nok tid der...)skal jeg se hvor bra jeg kan få det for 50.000 nok. bur, sveisa karosseri, 5er, ok hjuloppheng og ok bremser + lite vekt. har planen lagt for å vise enkelte på visse biltreff (jepp, gatebil) at en gammal volvo med ca 350 hk kan kjøre ifra overmotoriserte "sportsbiler" med middelmådige sjåfører bak rattet....

ikke for at jeg er petter solberg akkurat, men det er mange som kompanserer middels kjørekunnskaper med mer motor, og minimalt fokus på det som er viktig, nemlig bremser, hjuloppheng og VEKT.

får man 242 ned imot 1000-1050 kg, motor med ca 350 hk og ca 500 nm der alt det andre er i orden, bør det holde følge med mesteparten av ovennevnte fartsfantomer.

og, for å overbevise ev.t tvilere, litt fakts fra virkeligheten:

brødrene solberg deler bakkerekorden i bakkeløpstraseen i bobbana på lillehammer, petter med 242 og henning med corolla wrc......

nå var riktignok petters 242 eksepsjonellt bra bygd, men en fabrikks wrc er vel ike noe brask det heller!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår