Gå til innhold

Oljelekkasje

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var ute og luftet bilen en tur i dag... Hadde nettopp tettet en lekkasje fra "oljetrykkshullet," og alt var bare gull og grønne skoger. Men det varte selvfølgelig ikke lenge....

 

Jeg oppdaget en røyksky etter bilen i speilet, og dro inn på en parkeringsplass for å sjekke hva som hadde skjedd.

Til min store fortvilelse var det en ny oljelekkasje :( men jeg klarer ikke å finne ut hvor det kommer fra. Det drypper ned på eksospotta (derfor røyksky), og ned fra bakenden av bunnpanna..

 

Noen som har tips om hvor disse motorene kan/pleier å lekke??

Det er snakk chevy 305/th400..

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Typisk at det lekker olje der drivakselen fra motoren går inn i gearkassa. Dessverre mye jobb å tette skikkelig, da pakningen er en ring som tres innpå akselen når motoren er adskilt fra kassa.

Men et verksted med peil på amcars bruker kanskje ikke så lang tid på å adskille motor og gear og å ta løs gearkassa?

Har hørt at det også finnes "juksepakninger" i from av todelte ringer som dermed kan settes på uten å måtte adskille motor/gear fullstendig. Har blitt frarådet å bruke disse da de visstnok har begrenset holdbarhet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v8volvo

Godt mulig det er derfra det lekker.. Har blitt tipset om at det er girkasseolje som lekker.. Den lukter ikke motorolje, og er rødaktig.

 

Noen verksted i oslo området som har peiling på slikt, uten at det koster det hvite i øyet??

 

Mvh

 

Rødaktig olje er nok fra girkassa ja..

Hva slags kasse har du? Er som regel relativt lett å se hvor det lekker.. Og det er ikke såå mange stedene det kan lekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v8volvo

Hei!

 

Jeg har en th 400 girkasse.. Tok en tur i dag, og det virket som om den hadde problemer med å legge den i 3 gir... hmmmm

 

Hvor kan jeg få fikset noe slikt?

 

Mvh

 

Tro meg, få bilen opp på bukker, så finner du nok lekkasjen selv, det er sannsynligvis veldig simpelt!

IKKE kjør med for lite eller for mye olje!

Husk at olje peiles med motoren i gang og driftsvarm girkasse etter at spaken har vært i alle posisjoner, og står i Nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v8volvo

Hva slags olje skal jeg bruke på den??

 

Må nok fylle på litt for å se hvor det lekker fra...

 

Hvis du har oljekjøler på kassa kan du jo sjekke der hvor koblingene går inn på kasse fra oljekjøleren. Hadde en liten lekkasje der hvor jeg bare etterstrammet så var det ok.

 

Logisk dette her, men hvis du tørker opp oljen utenpå girkassa og der det ellers er. og lar motoren gå litt finner du kanskje lekkasjen lettere.

 

Et teit spm til. Du har peilepinne på girkassa ikke sant? hvis du har kjøpt bilen ferdig m V8 kanskje han forrige ikke har montert den?.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tok en titt under bilen nå, og girkassa er tørr fra bunnpanna og opp.. Dette tyder kanskje på at pakningen der er dårlig, og eller at bunnpanna kan etterstrammes litt... Det ser imidlertid ut som at det er flere lekkasjer her. Det drypper olje fra den kåpen som ligger under skjøten mellom motor og girkasse.. Dette ser ut som motorolje, fordi den er svart.

Under bunnpanna på girkassa henger det noen røde dråper, men jeg vet ikke hvor mye det lekker derfra..

 

Nå har ikke jeg så veldig peiling på girkasser.. Hvor er det peilepinnen ligger på disse kassene, og hvor skal man fylle olje??

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v8volvo

Hei!

 

Tok en titt under bilen nå, og girkassa er tørr fra bunnpanna og opp.. Dette tyder kanskje på at pakningen der er dårlig, og eller at bunnpanna kan etterstrammes litt... Det ser imidlertid ut som at det er flere lekkasjer her. Det drypper olje fra den kåpen som ligger under skjøten mellom motor og girkasse.. Dette ser ut som motorolje, fordi den er svart.

Under bunnpanna på girkassa henger det noen røde dråper, men jeg vet ikke hvor mye det lekker derfra..

 

Nå har ikke jeg så veldig peiling på girkasser.. Hvor er det peilepinnen ligger på disse kassene, og hvor skal man fylle olje??

 

Mvh

 

At bunpanna på automater lekker er std er det korkpakning dra etter litt ikkeknall hardt da moser du pakningen.

Automaten kan også lekke der røret til peilepinnen går ned i kassa og der kick down wire er kopla inn de sitter på høyre sideover bunpannepakningen.

Mao er det vått fra bunnpanna og ned er det pakningen til den.

 

Når det gjelder motor sbc har de sykdom på og lekke fra hver ende av innsuget spes bak under fordeleren.

Der skal det sitte en slintre av en gummi pakning som normalt sklir ut her brukes ren pakningstoff som erstatning da den sitterfast.

Så se etter der bak fordeleren nedenfor innsuget er det olje det er det bare og bytte.

 

Den kan selvfølgelig værra simmringen til Veiva som lekker.

 

Automaten har et rør som kommer opp bak på motoren normalt på passasjersiden av fordeleren nære torpedoveggen.

Oppi det sitter en laaaaang peilepinne start bilen dra den gjeonom gira sakte sett den i N (OBS la motoren gå) og peil olje når kassa er kald er det ok med olje mellom de to prikkane på pinne når den er varm innpå det skraverte feltet.

 

Fyll på Dexron II eller III i røret til peilepinnen.

 

OBS! hvis ikke bilen girer opp eller girer rart skyldes det alt for lavt oljenivå fyll på før kassa raser.

 

Lykke til

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Tror jeg lar bilen stå til jeg har funnet ut av dette.. Er lite lysten på at kassa skal rase, den er jo verdt noen kroner...

 

Innsugsmanifoldpakning er nettopp byttet, og det er derfor ingen lekkasje derfra.. Fra undersiden ser det ut som om simringen til veiva lekker. Er dette et stort problem å fikse? Har ikke tilgang på bukk, og er et helvette å ligge under bilen utpå plassen her...

 

Jeg har sett etter peilepinnen på girkassa nå, men jeg kan ikke finne den. Kan han ha glemt å montere den?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v8volvo

Hmmm... Tror jeg lar bilen stå til jeg har funnet ut av dette.. Er lite lysten på at kassa skal rase, den er jo verdt noen kroner...

 

Innsugsmanifoldpakning er nettopp byttet, og det er derfor ingen lekkasje derfra.. Fra undersiden ser det ut som om simringen til veiva lekker. Er dette et stort problem å fikse? Har ikke tilgang på bukk, og er et helvette å ligge under bilen utpå plassen her...

 

Jeg har sett etter peilepinnen på girkassa nå, men jeg kan ikke finne den. Kan han ha glemt å montere den?

 

Mvh

 

Sejkk hvertfall olje nivå på kassa før du kjører spes mye med den.

Automat peilepinnen pleier og ha metal løkke tilog putte fingern i og dra.

Se etter et rør som kommer opp på passasjersiden av motoren eller i bak kant av motoren ca 2cm diameter.

 

Nettop derfor kan den lekke når du bytta pakningen på innsuget la du på plass de små gummi remsene forrand og bak på innsuget?

Gjorde du det er det nesten garantert at det lekker eller kommer til og lekke her.

 

Eller brukte du 5-6mm tykk stripe med pakningsstoff isteden?

 

Jeg bruker det siste lar så pakningestoffet stå og tørke litt noen min til overflata ikke kleber men er myk inni så legger innsuget pent på plass pleier og funke fint.

 

Nope den er der ellers hadde kassa vært nesten tom for olje for 2 cm hull ret ned i bunpanna lekker MYE olje.

 

Let vidre så finner du den nok.

 

Lykke til

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte de siliconbitene som følger med, sammen med pakningsmasse på tube.. Det lekker ikke derfra nå, men er mulig det kommet etterhvert.

 

Jeg finner ikke den pinnen jeg.. Den stikker ikke opp i motorrommet, men det kan være fordi motoren er montert veldig langt bak??

 

Merkelig altså! er det langt bak på kassa peilepinnen skal gå ned i bunnpanna? Kan den ligge klemt oppi kardangtunellen, fordi den ikke rekker fram til motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår