Gå til innhold

Shell V-Power Racing 99..

Ranger emnet


tazie

Anbefalte innlegg

Jobber på Shell selv, og jeg tror dette bare er noe lureri ^^ Litt merkelig at de fjerner 98 for å erstatte den med 99, som bare er littegran dyrere! Salgstriks spør du meg.

 

95 blyfri på Shell derimot kan kanskje være verdt å fylle. Den har tross alt Guinness verdensrekord i lavest bensinforbruk

92' BMW 320i Coupé E36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min "hoster". Liker ikke helt det. Lånte riktignok bort bilen 1 time etter at jeg hadde fyllt, og er usikker på om han fylte 95 oppå... Er spent på andres synspunkter jeg også. Kosta ihvertfall nok!

 

Evo skal helst ha 98-101 oktan ifølge min manual. 95 går sikkert greit det å da de fleste moderne biler justere fint dette automatisk. Evo har en bankesensor på toppen som den justere automatisk etter. Men det holder ikke å kjøre noen mil. Når du går over på ny oktan kan det gå så mye som 30-40 mil før den er helt innkjørt på ny oktan. Inni bensinlokket på min er det forøvrig ett merke som det står 98+ oktan på. Mulig det er det til deg og?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du Turboed1, MON-faktor?

 

Vil man ikke kunne kjøre med mere fortenning når en bruker bensin med høyere oktanverdier?

 

Men jeg holder meg til den gode gamle 98 på statoil jeg da.. hehe

Jepp,hva med den? :) Det finnes to måter å teste bensin-kvalitet på. RON (Research Octane Number) og MON (Method Octane Number). RON er den vi har som spesifikasjon på pumpene her hjemme. Amerikanerene jobber med (RON+MON)/2...derfor har de "lavere" oktan. Gidder ikke grave frem de eksakte spec'sa for hver enkelt test,men RON jobber med mye kaldere innsugsluft bl.a. enn MON-testen,som har innsugsluft på 100º C eller noe i den duren.. Derfor er RON-testens oktan alltid høyere enn en MON-test (og MON-testinga er mye nærmere en virkelig motor i bruk ute i verden enn en RON-test er.) All bensin testes etter begge metoder,men vi skriver som sagt bare opp RON-tallet på pumpene her hjemme. 99 V-Power har RON 99,MON 87 oktan <- Amerikansk 93 oktan. Vanlig 98 har RON 98, MON 87... så for "performance"-aspektet (les: turbo-mølla di...eller kompisen sin) så gjør de samme jobben før detonasjonene braker innom.

 

Vi skulle hatt MON 98 i pumpene...da tenker jeg... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint Hint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=152469

Forskjellen i de varierende bensintypenes damptrykk som endrer effekten der...vedder jeg på. De vridde nok ikke opp tenninga til det banka. :) Oktan sier ikke stort om hvor fort bensina brenner når den har tatt fyr...bare om hvor tungvindt det er å få den til å fyre.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 og 99 har samme MON-rating...så effektmessig (og detonasjonsmessig) skiller de i praksis ikke noe. Nada. Niet. Zilch.

 

Helt korrekt så har 95 oktan 85 Mon, 98 oktan 87 Mon, 99 oktan 87,5 Mon.. Uansett så har ikke shell reklamert at det er oktanforskjellen som gir mer effekt heller.. De har tatt bort noe og erstattet dette med noen dyrere tilsettninger som gir mindre friksjon og derav mere effekt. Nå er det slik at for de fleste vil ikke dette gi store forandringer, men unektlige er de uhavengige testene som viser økt effekt.. om det er verdt det? Neppe.. Sikkert flere som har fått større effekt av å bytte motorolje,plugger, luftfilter o.s.v.. Men for de som setter pris på kvalitet er vel dette ett bra valg å kjøre på. ihvertfall på banedager som motoren presses hardere enn normalt.

 

Uansett blir det lenge til dette kommer i midt-norge da shell tapper fra samme tanker som esso og statoil. V-power består av ordinær bensin som de tilsetter ett stoff på tankbilen etter fylling, men v-power racing har andre tilsettninger så dette kan ikke gjøres på lik måte har jeg fått forklart av noen i shell systemet.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man trekke konklusjonen at 99 V-Power racing (eller V-Power generelt) ikke er bensinen å bruke under innkjøring... Siste man vil ha under innkjøring er ytterligere friksjonssenking mot sylinderveggene. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man trekke konklusjonen at 99 V-Power racing (eller V-Power generelt) ikke er bensinen å bruke under innkjøring... Siste man vil ha under innkjøring er ytterligere friksjonssenking mot sylinderveggene. :)

 

Tviler på at det er så imponerende forskjeller at man trenger å tenke på det gitt.. ;o)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår