patrix Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Jobber på Shell selv, og jeg tror dette bare er noe lureri ^^ Litt merkelig at de fjerner 98 for å erstatte den med 99, som bare er littegran dyrere! Salgstriks spør du meg. 95 blyfri på Shell derimot kan kanskje være verdt å fylle. Den har tross alt Guinness verdensrekord i lavest bensinforbruk Siter 92' BMW 320i Coupé E36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2006 Min "hoster". Liker ikke helt det. Lånte riktignok bort bilen 1 time etter at jeg hadde fyllt, og er usikker på om han fylte 95 oppå... Er spent på andres synspunkter jeg også. Kosta ihvertfall nok! Evo skal helst ha 98-101 oktan ifølge min manual. 95 går sikkert greit det å da de fleste moderne biler justere fint dette automatisk. Evo har en bankesensor på toppen som den justere automatisk etter. Men det holder ikke å kjøre noen mil. Når du går over på ny oktan kan det gå så mye som 30-40 mil før den er helt innkjørt på ny oktan. Inni bensinlokket på min er det forøvrig ett merke som det står 98+ oktan på. Mulig det er det til deg og? Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2006 98 og 99 har samme MON-rating...så effektmessig (og detonasjonsmessig) skiller de i praksis ikke noe. Nada. Niet. Zilch. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuIius Skrevet Desember 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2006 Jeg tror ikke Shell leker butikk. Men på den ordinære gatebil vil det bety lite eller ingen forskjell, bortsett fra marginale forskjeller i forbruk og effekt. Høy oktan tenner enklere. Hadde jeg valgt den til min bil? Ja, kun det beste er godt nok. Betaler gladelig ekstra for det beste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2006 Høy oktan tenner enklere. Not. Isåfall hadde den selvantent (detonert) lettere enn 95... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Not. Isåfall hadde den selvantent (detonert) lettere enn 95... Men du Turboed1, MON-faktor? Vil man ikke kunne kjøre med mere fortenning når en bruker bensin med høyere oktanverdier? Men jeg holder meg til den gode gamle 98 på statoil jeg da.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Og. Hvorfor i helvette kaller de det FERARI bensin, når de, på plakaten, fyller på en ALFA ROMEO?! Ja, jeg vet Ferari ikke skrives slik. Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Men du Turboed1, MON-faktor? Vil man ikke kunne kjøre med mere fortenning når en bruker bensin med høyere oktanverdier? Men jeg holder meg til den gode gamle 98 på statoil jeg da.. hehe Jepp,hva med den? :) Det finnes to måter å teste bensin-kvalitet på. RON (Research Octane Number) og MON (Method Octane Number). RON er den vi har som spesifikasjon på pumpene her hjemme. Amerikanerene jobber med (RON+MON)/2...derfor har de "lavere" oktan. Gidder ikke grave frem de eksakte spec'sa for hver enkelt test,men RON jobber med mye kaldere innsugsluft bl.a. enn MON-testen,som har innsugsluft på 100º C eller noe i den duren.. Derfor er RON-testens oktan alltid høyere enn en MON-test (og MON-testinga er mye nærmere en virkelig motor i bruk ute i verden enn en RON-test er.) All bensin testes etter begge metoder,men vi skriver som sagt bare opp RON-tallet på pumpene her hjemme. 99 V-Power har RON 99,MON 87 oktan <- Amerikansk 93 oktan. Vanlig 98 har RON 98, MON 87... så for "performance"-aspektet (les: turbo-mølla di...eller kompisen sin) så gjør de samme jobben før detonasjonene braker innom. Vi skulle hatt MON 98 i pumpene...da tenker jeg... :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Hint Hint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=152469 Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Hint Hint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=152469 Forskjellen i de varierende bensintypenes damptrykk som endrer effekten der...vedder jeg på. De vridde nok ikke opp tenninga til det banka. :) Oktan sier ikke stort om hvor fort bensina brenner når den har tatt fyr...bare om hvor tungvindt det er å få den til å fyre. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 98 og 99 har samme MON-rating...så effektmessig (og detonasjonsmessig) skiller de i praksis ikke noe. Nada. Niet. Zilch. Helt korrekt så har 95 oktan 85 Mon, 98 oktan 87 Mon, 99 oktan 87,5 Mon.. Uansett så har ikke shell reklamert at det er oktanforskjellen som gir mer effekt heller.. De har tatt bort noe og erstattet dette med noen dyrere tilsettninger som gir mindre friksjon og derav mere effekt. Nå er det slik at for de fleste vil ikke dette gi store forandringer, men unektlige er de uhavengige testene som viser økt effekt.. om det er verdt det? Neppe.. Sikkert flere som har fått større effekt av å bytte motorolje,plugger, luftfilter o.s.v.. Men for de som setter pris på kvalitet er vel dette ett bra valg å kjøre på. ihvertfall på banedager som motoren presses hardere enn normalt. Uansett blir det lenge til dette kommer i midt-norge da shell tapper fra samme tanker som esso og statoil. V-power består av ordinær bensin som de tilsetter ett stoff på tankbilen etter fylling, men v-power racing har andre tilsettninger så dette kan ikke gjøres på lik måte har jeg fått forklart av noen i shell systemet. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Da får man trekke konklusjonen at 99 V-Power racing (eller V-Power generelt) ikke er bensinen å bruke under innkjøring... Siste man vil ha under innkjøring er ytterligere friksjonssenking mot sylinderveggene. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 en kamerat av meg kjører med 99bensina og med sånn oktan booster i.. han måtte stille tenninga etter det, så gikk det ganske bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2006 Da får man trekke konklusjonen at 99 V-Power racing (eller V-Power generelt) ikke er bensinen å bruke under innkjøring... Siste man vil ha under innkjøring er ytterligere friksjonssenking mot sylinderveggene. :) Tviler på at det er så imponerende forskjeller at man trenger å tenke på det gitt.. ;o) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet Desember 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2006 Hmm.. ikke kjøre inn på 99.. Ooops :S Da får jeg vel fylle 98 fra nå av da, selvom jeg ikke trur det har så mye og si? Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.