Gå til innhold

Trenger litt hjelp til kasse, til DY9312

Ranger emnet

Kim-s

Anbefalte innlegg

spør folka på eltek. de har målene for kasser til alle subbene de selger, lukket eller åpen

jeg har målene, 35 liter per element...

han jeg snakket med sa at jeg kunne lage en 70 liters kasse, men jeg glemmer alltid å spørre om andre ting når jeg står der.

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...
najs! ventet ikke å få svar! takker så mye! ;)

Hvilken vei skal elementet peke?

Forresten er det sant at det går ant å drive bil subwoofere med Datamaskin strømforsyning?

Du bestemmer kva slags veg elementet skal peke.

Du kan selfølgeligt ikkje drive ein subwoofer med strømforsyning ifra ein datamaskin.

Ein subwoofer trenger ein forsterker.

Kva slags utstyr har du?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bilbatteri uttafor vinduet som er koblet til en batterilader(med vedlikehold,smart funksjon vel å merke), har strukket 2 kabler gjennom vinduet og inn til rommet mitt og til forsterkern(Cadence Xa400.1 Xenith). Sub'en var gåen så trengte en ny, har bestilt en Dynabel DY9312 fordi jeg har en dynabel i bilen og synes dynabel er ganske bra i forhold til prisen + så kan jeg koble den til bilen i senere anledning hvis jeg måtte gå lei av å ha sub'en inne på rommet hehe :p

Blir det mere "futt" hvis elementet peker utover? er hvertfall det jeg har hørt

Skal kassa være HELT lukket? uten noen hull.. Har aldri vært borti lukkede kasser før så jeg må bare spørre :p

Tenkte å lage en firkantet 50L box i rommet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bilbatteri uttafor vinduet som er koblet til en batterilader(med vedlikehold,smart funksjon vel å merke), har strukket 2 kabler gjennom vinduet og inn til rommet mitt og til forsterkern(Cadence Xa400.1 Xenith). Sub'en var gåen så trengte en ny, har bestilt en Dynabel DY9312 fordi jeg har en dynabel i bilen og synes dynabel er ganske bra i forhold til prisen + så kan jeg koble den til bilen i senere anledning hvis jeg måtte gå lei av å ha sub'en inne på rommet hehe :p

Blir det mere "futt" hvis elementet peker utover? er hvertfall det jeg har hørt

Skal kassa være HELT lukket? uten noen hull.. Har aldri vært borti lukkede kasser før så jeg må bare spørre :p

Tenkte å lage en firkantet 50L box i rommet mitt :)

Forskjellen på om magneten er inni kassen eller utanfor kassen, er at kassevolumet blir litt endra. Ellers ingenting. (utenom at fasen blir snudd)

Eg liker lyden av lukka kasse best. Kva slags kassetype liker du lyden av?

På ei lukka kasse, må du selfølgeligt ha hull til elementet! ;)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja det er jo klart haha :P tenkte bare siden jeg har sett masse film på youtube hvor dem har hull i bunnen av kassa. Har bare vært borti Refleks kasser så kan ikke si noe om det ^^. Blir spennende å se hvordan det blir med lukket kasse! :). Forresten dumt spørsmål men hva mente du med at fasen blir snudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasen er hvilken vei subben slår, og det bestemmes av hvilken vei du kobler + og - på subben. Når du bytter om på disse til "feil" vei begynner subben å slå bakover isteden, noe man må gjøre i visse tilfeller for å få bedre lyd. Som for eksempel når subben blir montert "feil" vei. Håper dette var forståelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som sikkert du har blitt fortalt at du kan drive en basser med strømforkyningen fra pc'n, er en nok en aktiv basser, da strøm forsyningen på en pc leverer blandt annet 12V men vill jo få lyd men ikke mye da det er begrenset hva den strøm forsyningen klarer og gi

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var forståelig. takk skal du ha :).

ahh ok, så det er ikke lurt å begynne å prøve koble bilsubben til strømforsyning da,thanks :)

Da kobler jeg sub'en sånn at den peker utover sånn at jeg ikke trenger å "snu fasen" ellerno.

Siste spørsmål, da er bare å lage en 50Liters lukka kasse? Trenger jeg å ta hensyn til sub'en? eventuelt lage box'en 51L ellerno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om kassevolum, er det nettovolum det snakkes om. So da er det innvendigt volum minus det suben tar opp. På ei lukka kasse er det ikkje so kritisk med heilt nøyaktig kassevolum.

Du kan f.eks. lage ei kasse med ca 55-60 liters utvendigt volum.

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider