Gå til innhold

Bytte av kam

Ranger emnet

johmol

Anbefalte innlegg

er heller ikke sikkert du trenger å shimse..pass på å få med eller uten fordelerspor på kammen. kommer ann på hva du skal ha, bytt kammen dra igjen med riktig moment og skjekk om du i det hele tatt trenger shims etterpå..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange 240ier går med toppmontert fordeler!? storebroren til en kompis skulle prøve å få i en ET i 240 uten å flyte fordeler ned, idet de satte vinkelsliperen i torpedoveggen har han sagt han så at slaget var tapt..

klart det er vel noen som har fått det til ved hjelp av type stoorslegge og muskelkraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange 240ier går med toppmontert fordeler!? storebroren til en kompis skulle prøve å få i en ET i 240 uten å flyte fordeler ned, idet de satte vinkelsliperen i torpedoveggen har han sagt han så at slaget var tapt..

klart det er vel noen som har fått det til ved hjelp av type stoorslegge og muskelkraft

Da må man også ha autogen tilgjengelig, torpedoveggen i goførtien er vanskelig å forme med slegge - jeg vet! :(

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg justerte to ventiler her om dagen etter å ha kjørt i flere år etter kambytte. Toleransene var ca innafor tålegrensene, men det var likavæl en ventil eller to som klakka litt. Tok og shimsa riktig her om dagen og det ble GUDD!

Klaringa var vel rundt 0.43 eller noe på den verste (for jeg fikk ikke inn 0.45 og 0.40 gikk for lett), så det gjør ikkenoe å kjøre med i praksis. Det var heller ikke noe slitasje å spore etter 70 000km.

Men det jeg gjorde var å måle klaringa (mellom 0,3 og 0,4mm) , løsna (,men ikke fjerna kammen) såpass at jeg kunne pille løs brikkene med en skrutrekker. Så målte jeg tykkelsen på de med micrometer (skyvelær er ikke presist nok, men fungerer vel til absolutt nød hvis man er nøye. Her snakker vi veikantmek. )

Så tar man klaringa man fant på ventilen, trekker fra 0.3 og legger dette til tykkelsen på brikka. Da har man funnet ut hvor tykke shims/brikker man trenger.

I mitt tilfelle kunne jeg flytte brikke fra en ventil til en annen og trengte bare én ny brikke som jeg tok fra en delemotor. Shimsene kan såvidt jeg vet kjøpes hos volvo. Bare møt opp og si tykkelsen du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sikkert at det er 240 det er snakk om her da?:hello:

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider