Gå til innhold

Forsterker, blåste kondensatorer.

Ranger emnet


neptyr

Anbefalte innlegg

Jeg har en UsAmps XT800.2

 

Denne begynte plutselig å ryke her i våres når jeg skulle kjøre til min far, og etter det, så har det vært umulig å spille over 19 på spilleren, når jeg før kunne dra den til .. 24-25, fordi sub'en kobler ut, virker som det er noe strøm som vandrer i alle vinkler..

 

Uansett, jeg fikk endelig tatt tid til meg, og skrudd ut setet i bilen og funnet fram denne forsterkeren.

 

Skrudde den opp, og det jeg ser, er en liten kondis som har blåst seg selv til faderen og gamle erik på samme tid..

 

I tillegg til at to litt større har begynt å bule.

 

Er det min feil at jeg har blåst kondensatorene? Eller er det fabrikkfeil?

 

Er det mer som kan ha røket? (en motstand ser ut som den har fått gjenomgå litt) Transistorer eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten.

 

http://www.beisland.net/usefulpages/fargekoder_motstander.html

Fargekoder på motstander.

uansett google er din venn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten.

 

Det som er viktig her er at du lodder ut eine benet til di komponentene som du skal teste, ellers kan du bli lurt

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten.

 

http://www.beisland.net/usefulpages/fargekoder_motstander.html

Fargekoder på motstander.

uansett google er din venn..

 

Feilsøking var ikke det jeg lurte på da, jeg har nok utdannelse til å kunne forta slikt :) Men takk uansett :D

 

Det jeg mer var ute etter, var hvorfor dette skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne svare på slikt bør man vel få vite hvilke kondensatorer det er snakk om og hvor de er koblet iht koblingsskjema f.eks.

 

Feilsøking (som du kan foreta selv) vil jo også kunne gi deg svaret på dette.

'98 Golf IV

'87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår