Mr. Bollocks Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Tenkte jeg skulle regne ut kompresjonsforholdet mitt, noen som kan hjelpe? Blir litt mye regning, men vi får prøve::hello: Dette er infoen jeg har: B21A blokk, 531 topp. Har 94.00mm borring, slaglengden har jeg ikke gjort noe med så den er vel 80mm. Slagvolumet har jeg da regnet ut til å være 2220ccm. Har byttet til lavkomp stempler med 39,6mm i komp.høyde (mål mellom senter på kryssbolt/stempelbolt og topp på stempelet), så skulle gjerne visst komp.høyden på et originalt B21A stempel. Når stempelet er på topp ligger stempelet 1-2cm nedenfor toppen på blokka. Har planet toppen ca 0,3mm og blokka 0,2mm. Dette må utregnes/finnes: - Finne ut hvor stort kompresjonsvolumet i en original 531-topp er. - Finne ut komp.høyden på et originalt B21A stempel. - Regne ut resten i forhold til; hvor mye som er planet, komp.høyder, kompresjonsvolum i topp, slagvolum osv. Dette ble mye på engang..:puke: Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 klarer no ikkje mitt hode nei Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Du har ett stempel som er ca 7 mm under dekkplan på blokka. Altså volumet du har over stempelet er 9,4(cm):2=4,7 radius 4,7 x 4,7 x 3,14 = 69,39 i areal 69,39 x 0,7 = 48,57ccm i blokka. På en 531 topp, mener jeg å huske at det er ca 53ccm volum i forbrenningsrommet. Volumet i en cyl blir derfor: 4,7 x 4,7 x 3,14 x 8 = 555,18ccm Kompforholdet blir: (555,18 + 53 + 48,57) 656,75: (53+48,7) 101,57 = 6,46 Altså kompforholdet blir 6,46:1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 ja der var en som ikke strøyk i teknisk matte! hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet August 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Imponerende...:respect Takk skal du ha, ble for mye for mitt hode... Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 hehe ja vart for mye for meg oxo sitter no her og lurer på hvor alle talla kom fra, men så er dette regnestykke litt for komplisert for mitt hode, hehe :respect til slikt ja Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 1+1= 3.... hmmmm , kor va eg alle mattetimane på skulen ? ehhehe Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 hehe skulka? gjorde no vertfall eg hehe var gørrrrrr når en må gjør noe, lika best å styre med ting som intresera meg, Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 litt lav komp?? Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 kan lade mye da! Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 ja, men med tanke på at en b21et har 7,5:1 og den er jævli dau på lavt turtall, hva er da en motor med nesten 6 i komp?? ketchuuuup Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 må jo være jævlig lav komp da Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 ????? du mener vel stempelet vender 1-2mm før kanten på blokka håper jeg... mine vender 3mm før, og jeg har 8.0:1 i komp. husk å regne med topp-pakningen også er ganske sikker på GMV har missa litt her... for hvor fikk du dette fra? 69,39 x 0,7 = 48,57ccm i blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 ja, men med tanke på at en b21et har 7,5:1 og den er jævli dau på lavt turtall, hva er da en motor med nesten 6 i komp?? ketchuuuup Ja, men så er jo B21ET sprut og tenning STEINALDER. Utrolig hva en kompenserer med riktig sprut ;) Hafseng bilen har 7.5:1 i komp. Men 6 og noe er i laveste laget ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet August 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 7mm regna han ut det er ned til stempelet fra kanten på blokka når stempelet er på topp. Kan kjøre trykk ja. Kjører 1,6bar til vanlig. Har sveist på T25 flens og satt på en kulelagra Garrett GT3071RS som holder til 430hk, så turbotrykk er det fra 1200 o/min. Så noe ketchup er det tvert i mot.. Tok forresten komptest i går.. 5bar i komp... :eek: Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.