Gå til innhold

Audi 90 mangel på lyd

Ranger emnet


P.S.P

Anbefalte innlegg

Var derfor jeg spurte om det var turbo.. 2,3'en er jo levert uten originalt, men er jo mulig å ettermontere det..

 

 

Uansett, dumpventil er en ventil som slipper turbotrykket ut fra innsugsslangen din, u ut i friluft, evt tilbake inn på turboen om du har en resirkuleringsventil..

Dvs det funker kun på biler med turbo..

Har du det på en sugemotor skjer det ikke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Den lyden er turbotrykk som slippes ut.,. Har du ikke turbo, har du ikke turbotrykk, og da er det ingen mulighet for en sånn lyd.... Skjønner..??

 

JEg vil påstå at Audi sine rekke5'ere lager en av de fineste lydene som er.. Da med skikkelig eksos og skikkeleig filter.. SÅ skaff det, og du har lyd som misunner mange.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter lyd på den billige måten så borrer/kapper du enkelt et hull eller sju-åtte i luftfilterboksen din:): Litt jalla for noen? Ja, kanskje det, men det funker og er lettvint. Trenger ikke dyre filtere og eksosanlegg for å få fram godlyden i motoren din.

 

Får nesten ikke finere lyd enn det det er i en Audi 5'er. Det er ordentlig godlåt.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vær obs på sånne filter du får kjøpt som passer i den originale luftfilterboksen.. Jeg hadde det på S4'en min, og det gir ikke noe mer lyd, kun en liten effektøkning.. Mulig det er litt forskjell på turbo og sugemotor, men mest lyd får du av f.eks et konisk filter.. Og det får du i s¨å mange dimensjoner, at du finner garantert et som passer bra til din motor.. Jeg monterte mitt direkte på luftmassmåleren, dvs skrudde bort hele luftfilterboksen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel sagt her nå... Siden det er lyden du vil ha så kan du bygge overpotta di med strakt rør og kjøpe deg et såkalt billig "powerfilter" for 150.- på Thorshov. ;) Ska du gjøre det ordentlig så skifter du ut hele eksos anlegget med et større (2.5" / 3") og setter på et dyrer filter. f.eks. Greenfilter, K&N osv.. Er helt enig i at Audi 5`r lyden er en helt sinnsykt porno lyd. :) :jerkoff:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vannet har rent ut av denne tråden her, men jeg har ørlite erfaring med denne femmerlyden fra gammelt av:

 

For det første så er det mye bedre lyd i de eldre 2,2-liters motorene før de fikk katalysator enn de nyere 2,3-liters motorene.

 

For det andre synes jeg det er mye bedre lyd i quattro-modellene enn i fwd-modellene, det tror jeg kommer av annerledes utforming av selve eksosanelgget, men også et helt annet grenrør med 3 rør inn i kollektoren.

 

For det tredje synes jeg det er bedre lyd i 10V enn 20V, men det kommer vel trolig av at 20V alltid har hatt katalysator, snarere enn antall ventiler.

 

For det fjerde synes jeg at sugemotorer har bedre lyd enn turbomotorer, siden turboen hakker opp eksospulsene noe. Her er det ett unntak, og det er den gamle Ur-Quattroen med 10V 200 hk. Den låter helt nydelig.

 

Den beste lydopplevelsen hva 5-sylindret Audi angår fikk jeg fra en 1986 Audi 100 CS Quattro som gikk som drosje på Romerike på begynnelsen av 90-tallet. Den nest beste har jeg fra min brors gamle Volvo 244 med Oettinger-trimmet 2,5-liters 10V fra en eldre Audi Coupe Quattro.

 

I ditt tilfelle ville jeg anbefale deg å ta bort katalysatoren og montere et 2-2,5" anlegg hele veien fra grenrør til endestuss. Det bør holde med én lyddemper, men den bør sitte så langt bak i systemet som mulig. Å ta bort katalysatoren på såpass nye biler er vel ulovlig, så det gjør du selvsagt på eget ansvar, men på den måten tror jeg du kan gjenskape mye av lyden som oppstår i en gammel 10V, uten at det høres ut som om du kjører rundt på fri eksos. Filteret ville jeg latt være rimelig original, alternativt med hullboring i bunnen, men da mister eventuelle forvarmingsmekanismer sin funksjon.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår