Gå til innhold

Lukket eller portet kasse?

Ranger emnet

Burny

Anbefalte innlegg

Har en lukket kasse med 2stk Kicker 10".

Jeg merker at det liksom "rister" mer enn det dunker, og når jeg står på utsiden av bilen med dørene lukket eller bare vindu oppe så høres nesten ikke bassen.

Det jeg lurer på er, hvis jeg f.eks borrer opp kassa og setter inn 2stk bassrefleksrør, vil lyden bli anderledes da? Evt. hva vil jeg merke?

Takker for hjelp..

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med lyden uttafor bilen ? Er vel strengt tatt inni bilen lyden skal være?

Men uansett, du vil spille høyere med portet kasse, men lydkvaliteten går litt ned i den grad at bassen din får en helt annen peak, slik at noen frekvenser kan trøkke mye mer enn andre, mens denne kurven er gjevnere i en lukket kasse slik at man over mesteparten av kurven får en gjevn og fin bass.

Men du må bygge kassen etter spesifikasjoner fra produsenten, lukket og portet kasse på samme subwoofer har ikke samme antall liter osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med lyden uttafor bilen ? Er vel strengt tatt inni bilen lyden skal være?

Men uansett, du vil spille høyere med portet kasse, men lydkvaliteten går litt ned i den grad at bassen din får en helt annen peak, slik at noen frekvenser kan trøkke mye mer enn andre, mens denne kurven er gjevnere i en lukket kasse slik at man over mesteparten av kurven får en gjevn og fin bass.

Men du må bygge kassen etter spesifikasjoner fra produsenten, lukket og portet kasse på samme subwoofer har ikke samme antall liter osv.

Mye forskjell på antall "liter" det skal være mellom portet og lukket kasse?

Funker det ikke og bare settet et bassrefleksrør i det lukkede kassa, eller blir det rar lyd da?

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lukket kasse med 2stk Kicker 10".

Jeg merker at det liksom "rister" mer enn det dunker, og når jeg står på utsiden av bilen med dørene lukket eller bare vindu oppe så høres nesten ikke bassen.

Det jeg lurer på er, hvis jeg f.eks borrer opp kassa og setter inn 2stk bassrefleksrør, vil lyden bli anderledes da? Evt. hva vil jeg merke?

Takker for hjelp..

Som du ser hagler det med mer eller mindre velmenende råd her.

Desverre er de fleste av dem svært ubegrunnede og på kanten til feil.

Gi meg typebetegnelsen på elementene dine og antal liter volum du har i kassa så skal jeg se på det for deg.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo litt mye hvis atte kanskje faktorer her.. kicker leverer 8 forskjellige 10 tommere (tror jeg) og vilken har du?

Hva er volumet i denne kassa du har, kanskje den er så stor at det skulle ha vært bassrefleks

og en ting til, hva inni skogen skal du med bass på utsiden av bilen? har du blitt sponsa av rånerne i Akershus og de krever å få høre bassen de også?

Edit: hør på Dag-Johansen, jeg har ikke vært på forumet her så lenge, men har forstått at han vet hva han driver med :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo litt mye hvis atte kanskje faktorer her.. kicker leverer 8 forskjellige 10 tommere (tror jeg) og vilken har du?

Hva er volumet i denne kassa du har, kanskje den er så stor at det skulle ha vært bassrefleks

og en ting til, hva inni skogen skal du med bass på utsiden av bilen? har du blitt sponsa av rånerne i Akershus og de krever å få høre bassen de også?

Edit: hør på Dag-Johansen, jeg har ikke vært på forumet her så lenge, men har forstått at han vet hva han driver med :)

Aner ikke hva den heter, men her er bilde:

Bilde016.jpg

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva den heter, men her er bilde:

Den kassa så veldig stor ut så jeg tror ikke det er noe problem.

Du har 2 muligheter:

Du kan skru ut et element og se hva som står bakpå + ta utvendige mål av kassen din.

På den måten kan jeg fortelle deg litt om hva som vil skje når du putter porter i kassa.

Alternativ 2 er å prøve seg fram.

Smekke i 2 rør og prøve ut forskjellige lengder til du blir fornøyd.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det han mente var at du spurte litt vel generelt her.. og kunne sikkert ha gitt oss litt mer info på første posten, det er jo kommet frem mye nå da, men hadde du gitt oss info med engang kunne du spart oss alle for mange unødvendige poster rite..

når det gjelder lyd er det desverre litt mer avansert enn: vil du ha melk i kaffen?

et tips er å lese denne posten

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider