Gå til innhold

hjelp til innkjøp av sub!

Ranger emnet

Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en sub nå og trenger litt tips om hva som er bra. (jaja søke søke men nå spør jeg altså :):)

Subben skal brukes i en vectra a og jeg har en lukket kasse på ca 40 liter som jeg tenkte å bruke,

og jeg har et frontsett focal 165A1 så jeg tenkte kanskje å følge det merke men alt er av interesse.

pris bør helst ikke overstige 1500kr, ikke mye men en bør vel få en brukbar sub for den summen eller?

trenger vel egentlig nye høytalere i hatthylla og så det er bare å komme med tips til det og!

Forsterkeren jeg bruker en en x-sound gforce 1000w :shake, billigmerke men det var alt jeg hadde råd til sist gang jeg brukte penger på anlegg!

kan sikkert bare komme med innspill til ny forsterker og cdspiller som er bra men det er noe som jeg ikke har råd til å kjøpe nå men kommer til og kjøpe etterhvert som jeg tjener mer penger.

Kom med tips! takk på forhånd!! :win

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med denne

har sett litt på den før og kunne tenkt meg den.. noen som har den og kan gå god for at den spiller bra?

da trenger jeg også tips til bygging av kasse og tenker da på mål (bredde, lengde, høyde) for å få best mulig ytelse av bassen, vil helst ha lukket kasse så jeg sparer plass:m'm:.

blir det bra å bruke sponplater (22mm) til å bygge kasse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er meget fornøyd med frontsettet ja! bra kvalitet til bra pris.

men så var det kassebyggingen da... Beregnet for 30 til 60 liter bassreflekskasse står det men det vil si portet kasse? jeg vil ha lukket kasse noen som vet litervolum da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket kasse på mellom 30 og 35 liter burde gjøre susen på dette elementet. Jo nærmere 30, jo mindre dypbass, men større kontroll. Jo nærmere 35, jo mer anvendelig bass for det meste (dynamisk)!

Prøv deg frem - lag en kasse på 35 liter, og tett heller kassen igjen med treklosser etterhvert!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så praktisk som muliog for bilen din! Formen spiller i grunn ingen rolle, så lenge du har riktig volum. Er likevel greit å la det være noen cm mellom elementets bakside, og kassens bakerste vegg. Dette fordi elementet har et "luftehull" bak, hvor det blåser noe luft ut. Dersom ikek denne veien er ledig kan du få noe uheldig resonnans i elementet.

Utenom dette må du gjerne montere elementet både ut og inn i kassen og prøve deg frem. Er veldig vanskelig å finne noe helt konkret forslag til deg, da du ikke spesifiserer noe om hva slags musikk du som regel hører på, eller hva slags bass du liker å høre på.

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å regne volum regner du decimeter 10cm=1dm

lengde x høyde x dybde 30cm x 30cm x 20cm blir 3x3x2 altså den kassa hadde vært på 18liter

tips er å måle i bilen hva du kan gå på.. lengde og høyde så gir dybden seg etter hva volumet på kassa er

eks

fra gulv til hattehylle 30cm bredde i bagasjerommet er på 70cm

du vil at kassa skal være på f.eks 35liter

35:7:3=1,667 altså er dybden på kassa 16,67cm

dette går akkuratt siden elementet stikker 13.4cm dypt

NB invendige mål

skal du ha skrå mot sete ryggen må du altså bygge en trekant i tillegg til "firkantkassa" dette volumet regner du på helt lik måte, men du deler det på 2 og legger til det som var i "firkantkassa"

sånn nå er du klar for å finne ut mål selv skulle jeg tro :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tpis igjen selv om jeg viste hvordan å regne ut volum, jeg får vel bare prøve å feile.. går det bra å bygge med 22mm sponplater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider