Gå til innhold

Vurdere 240 prosjekt, min spørsmåls tråd?

Ranger emnet

Boosti

Anbefalte innlegg

Jeg går og fundere på om jeg skal begynne på en nytt prosjekt til vintern. Jeg har lyst på en 240 av den eldre typen, den med runde lykter. Etter hva jeg har skjønnt begynnte de og lage 240 seint i 74, men hvor lenge ble de produsert med runde lykter?

Har mest lyst på en 242 eller en 244, men jeg har også vært inne på tanken om en 245. Hvordan er det med vekt på en 245 i forhold til en 244, og hvordan er kjøre egenskapene på stasjonsvogna i forhold til 244. Er det mye forskjell?

Jeg har lyst på en bil som ser orginal ut men med turbo marskin. Ulv i fåre klær for og si det sånn. Eller er det kansje sleeper det blir kalt nå... Men hvordan er det med motor bytte. Er turbo motor fra en 80 talls toførr plug and play, passer motoren rett over?

Vist motoren passer rett over, gjelder det også girkasse, aksling, bremser osv?

Er det noen som kan gi meg en rask forklaring på hva som passer og ikke passer av deler på de forskjellige årsmodellene?

Ønsker også gjerne bilder av eldre toførrer..gjerne med turbo motor..

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene har likt understell, uavhengig av om det er 242, 244 eller 245. Det skiller litt på om det er en L, GLT, eller noe i mellom på krengningsstag ol.

Bilene er like i motorfester osv. i alle årganger.

Runde frontlys ble borte i -79, gamle baklysene ble borte et år eller to tidligere (244 og 242), nyere typen baklykter ble bredere fra modellåret -83. Hvor lenge stv'n beholdt de gamle lyktene er jeg usikker på. Fra -86 kom det ny type front, holde man seg før dette kan man bytte til hvilken front man vil uten å måtte modifisere noe.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell alt ka turbo motor du skal ha i oxo

ha jo en rekke utvalg av motorer,

forgasser b230at, så har du k-jet som er mekanisk insprut, og montronic og jettronic, som er eletrisk insprut, betegnelse på desse er et/ft/fk,

et får en i b21,23,230 og ft/fk får du i b230:D

rett meg om eg har gløymt noe eller tar feil:):

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt flere motorer å velge i enn som så... her er lista: http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html

k-jet heter egentlig k-jettronic, så det er besre å skille dem ved å si f.eks k-jet (eller ci) og LH...

Hold deg unna gasserturbo og k-jet, disse drikker masse bensin, og er ikke så lette å ha med å gjøre.

Skal du ha en GOD volvo turbomotor bør du gå for FK/FT fra etter -89 (88) eller B23ET (fantes vel bare i -83 og -84), da slipper du å få problemer med dårlige råder.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt flere motorer å velge i enn som så... her er lista: http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html

k-jet heter egentlig k-jettronic, så det er besre å skille dem ved å si f.eks k-jet (eller ci) og LH...

Hold deg unna gasserturbo og k-jet, disse drikker masse bensin, og er ikke så lette å ha med å gjøre.

Skal du ha en GOD volvo turbomotor bør du gå for FK/FT fra etter -89 (88) eller B23ET (fantes vel bare i -83 og -84), da slipper du å få problemer med dårlige råder.

har vell fått med det meste i turbo motor som eg kom på:D

har jo dei 16v og det styret men har ikkje eg vore bort i så der har eg 0 peiling

oxo kommer det vell an på hvor mye peng han har tenkt å legge i det:D

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider