Gå til innhold

T0mmen: B Vectra med masse godis i!

Ranger emnet


T0mmen

Anbefalte innlegg

Kan lage begge bassene i en kasse... bare endre litt på porten... Blir en stk litt større port da... Porten skal stå evnt rett oppi hatthylla, eller gjennom midtarmlenet.. Bare du sørger for å få all lufta rett i kupeen...
Begge bassene i en kasse på 24l, men bare med en større port? Blir ikke den kassa litt lita for 2 x HX300D? Ingen bass/luft skal være i bagagerommet, alt skal gå rett inn til cupeen?

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine beregninger skal HX serien fungere godt i båndpass.

Med Lars Ove....... 13 liter, 112cm2- 25cm lang = 87Hz tuning!?

Har du bygget denne kassen?

Syntes det hørtes lite ut....

 

Mvh

Dag Johansen

 

En kunde har bygget HX300 i båndpass.. Og det fungerte visst bra det ved det litervolumet og den tuningen... Men har ikke hørt nok til å bedømme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunde har bygget HX300 i båndpass.. Og det fungerte visst bra det ved det litervolumet og den tuningen... Men har ikke hørt nok til å bedømme det...

 

 

Det var bare det at i følge mine simuleringer så vil den låte så mye bedre med litt større kassevolum og litt lavere tuning.

Eksemplet ditt:

9 + 13 liter 87Hz = F3high 116Hz F3low 66Hz, F3 med gain= 62Hz.

 

Hvis man forandrer litt på tallene:

15 + 18 liter 65Hz = F3high 84Hz F3low 49Hz, F3 med gain= 40Hz.

 

Groupdelay i ditt eksempel blir seff noe lavere.

 

Men som vi alle vet, så må slike ting testes ut i praksis!:)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så vil jeg ikke at kassa skal tunes så veldig høyt, da jeg vil ha god og dyp bass samtidlig som jeg har noe punch også:) Er det noen som kunne hjelpet meg med å tegnet opp en bandpasskasse til meg? Hadde vært veldig takknemmlig for det.

 

Max lengde: 90cm

Max høyde: 41cm

Max dybdre nedre del: 45cm

Max dybde øvre del: 35cm

 

På disse målene blir vell kassa noe stor til elementene, men dere har noe å gå ut ifra:) Er ikke så inne på bandpasskasser så hadde vært veldig bra om noen kunne tegnet ei kasse, eller om ikke bare kommet med målene:)

Nå skal jeg ut å begynne med duk og mer ployester, så kommer vell bilder uttover kvelden:) C ya..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare det at i følge mine simuleringer så vil den låte så mye bedre med litt større kassevolum og litt lavere tuning.

Eksemplet ditt:

9 + 13 liter 87Hz = F3high 116Hz F3low 66Hz, F3 med gain= 62Hz.

 

Hvis man forandrer litt på tallene:

15 + 18 liter 65Hz = F3high 84Hz F3low 49Hz, F3 med gain= 40Hz.

 

Groupdelay i ditt eksempel blir seff noe lavere.

 

Men som vi alle vet, så må slike ting testes ut i praksis!:)

 

Mvh

Dag Johansen

 

Målene jeg oppga er tatt fra Hertz sine anbefalinger...

 

Hadde vært morro å prøvd begge alternativene, båndpass kan være litt rar av og til.. På kurven kan det se på trynet ut, men i bil kan det plutselig fungere vannvittig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så vil jeg ikke at kassa skal tunes så veldig høyt, da jeg vil ha god og dyp bass samtidlig som jeg har noe punch også:) Er det noen som kunne hjelpet meg med å tegnet opp en bandpasskasse til meg? Hadde vært veldig takknemmlig for det.

 

Max lengde: 90cm

Max høyde: 41cm

Max dybdre nedre del: 45cm

Max dybde øvre del: 35cm

 

På disse målene blir vell kassa noe stor til elementene, men dere har noe å gå ut ifra:) Er ikke så inne på bandpasskasser så hadde vært veldig bra om noen kunne tegnet ei kasse, eller om ikke bare kommet med målene:)

Nå skal jeg ut å begynne med duk og mer ployester, så kommer vell bilder uttover kvelden:) C ya..

 

Det spørs nesten på bruken din hvordan den skal tunes...

Du har jo doble midbasser i dørene, så det har jo potensiale for litt trøkk godt nedi frekvensbøtta.. Så det å tune det litt lavere kan være smart i din bil...

Jeg har ikke så veldig avansert program foreløbig til å lage en helt perfekt kasse.. Men det har vel du Dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag?:rolleyes:

 

Jeg har program til det ja, men det lureste er å vente til du får elementene dine.

Da kan jeg beregne kasse til de 2 elementene du skal bruke.

Jeg har forøvrig lekt litt med simuleringer av det elementet i båndpass og kommet fram til mange gode løsninger.

Alt i alt er kanskje HX elementene til Hertz noe av det beste jeg har vært borti til båndpass.

....... men bare på papiret foreløpig da.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått på duk og polyester på den andre døra. Tok ikke duken så langt ute i kantene denne gangen, da det ble litt Jæv*** å få det av, måtte til med vinkelsliper:D Ble også såklart 3 lag med duk på denne døra, men tror det kan bli litt mer etterarbeid/sliping på denne enn den første døra grunnet en del "skrukker" på denne døra. Finishen blir ikke tatt nå i denne omgang da jeg økonomien ikke strekker så langt enda:( Pussing vil skje om ikke lenge, så får sparklinga og enda mer pussing komme, så blir vell opptrekinga rundt nyttår, karnsje nermere våren..

Noen bilder fra dagens økt:)

 

DSCF1420.jpg

 

DSCF1421.jpg

 

DSCF1422.jpg

 

DSCF1423.jpg

Også en liten smakebit på hvordan det blir seende ut..

 

DSCF1424.jpg

 

DSCF1425.jpg

 

DSCF1426.jpg

 

DSCF1427.jpg

 

DSCF1428.jpg

 

DSCF1429.jpg

 

DSCF1430.jpg

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har program til det ja, men det lureste er å vente til du får elementene dine.

Da kan jeg beregne kasse til de 2 elementene du skal bruke.

Jeg har forøvrig lekt litt med simuleringer av det elementet i båndpass og kommet fram til mange gode løsninger.

Alt i alt er kanskje HX elementene til Hertz noe av det beste jeg har vært borti til båndpass.

....... men bare på papiret foreløpig da.

 

Mvh

Dag Johansen

Dette lover ganske bra:) Oki, kan kontakte deg like før jeg skal handle. For jeg tengte å ha kassa klar til elementene kom, slik at det er bare å montere de og bruke dem:) Så slipper jeg å vente mange dager på at jeg skal bygge kasse til dem. Å ha noen gode 12" liggende, uten kasse er ikke artig:( Og kassa blir sikkert ikke bra nok på første forsøk, så må vell bygge den 2-3 ganger før jeg blir fornøyd regner jeg med:)

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lover ganske bra:) Oki, kan kontakte deg like før jeg skal handle. For jeg tengte å ha kassa klar til elementene kom, slik at det er bare å montere de og bruke dem:) Så slipper jeg å vente mange dager på at jeg skal bygge kasse til dem. Å ha noen gode 12" liggende, uten kasse er ikke artig:( Og kassa blir sikkert ikke bra nok på første forsøk, så må vell bygge den 2-3 ganger før jeg blir fornøyd regner jeg med:)

 

Nja, du må da være passe uheldig om du trenger 2-3 forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, du må da være passe uheldig om du trenger 2-3 forsøk...
Nja, 3 er vell å overdrive litt da. Men regner med at jeg trenger god tid på å lage kassa til de 2 elementene ja..Så nå har jeg goooood tid frem til 2.Januar da jeg skal på jobb igjen, så derfor har jeg masse til å slå ihjel på til å lage kassene, derfor jeg lurte på om du/Dag kunne komme med noen mål:) Kassa blir av 22mm spon, da jeg får disse av en kamerat..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et lite problem har nå oppstått på det andre dørtrekket mitt. Glassfiberen har bøyd døra under herdinga, så passformen på den er helt på trynet. Ikveld skal jeg og 2 kamerater se litt på det, og mulig vi må skjære bort den ene biten som stikker for mye ut, slik at vi får døra på plass igjen. Sparkling og pussing vil også skje i disse dager, så bare hold dere oppdatert:) Bilder osv kommer såklart underveis..

Her er noen bilder av hvordan den siste døra ble:

 

DSCF1438.jpg

 

DSCF1454.jpg

Der den røde streken går, skal vi skjære bort, slik at det blir rett.

 

DSCF1453.jpg

 

 

Litt irritabelt at slike ting skjer egentlig. Men håper alt er ferdig til frontsettet kommer:)

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, 3 er vell å overdrive litt da. Men regner med at jeg trenger god tid på å lage kassa til de 2 elementene ja..Så nå har jeg goooood tid frem til 2.Januar da jeg skal på jobb igjen, så derfor har jeg masse til å slå ihjel på til å lage kassene, derfor jeg lurte på om du/Dag kunne komme med noen mål:) Kassa blir av 22mm spon, da jeg får disse av en kamerat..

 

 

Bare å gi meg baksetevinkelen, høyde under hattehylle og bredde mellom støtdempertårnene det så kan jeg gi deg mål.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår