Gå til innhold

T0mmen: B Vectra med masse godis i!

Ranger emnet


T0mmen

Anbefalte innlegg

Dobble 4 ohms spoler? TRA1000.2 du har? 1000watt i 4 ohm brokoblet på forsterkern? Elementet tåler 600rms?

 

koble om elemtet ditt til 8ohm og brokoble det på forsterkeren og vær litt forsiktig. Du hører jo når Elementet begynner og få det mindre bra med seg selv:)

Er det å anbefale det da Lars? Elementet har stått å bilen og blitt spillt med i hele natt, så skal ut å høre om det er noen forskjell på lyden. Men elementet har jo 97dB i følsomhet, og er på 600wrms, så da burde en TRA 1000.2 få ganske bra liv i det elementet med den effekten. Og hvis den TRA 1000.2 ikke er stor nok til 1x12", hvordan skal den da takle plana mi som var 2x12"?? Med 2x12" så blir det jo så jeg parallellkobler begge elementene, og kjører de i 2 ohm pr kanal så da får de 500wrms hver i 2 ohm.

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett element nå med doble 4 ohms spoler. Da kan du koble i 2 eller 8 ohm.. Forsterkeren yter 1000watt i 4 ohm brokoblet. man sier etter det jeg har skjønt at forsterkere bør dobble effekt ved halvering av ohm.. Når du går opp til 8 ohm og brokobler forsterkeren, vil jeg tror at du får rundt 500rms på elemtent (1000watt 4ohm brokoblet)

 

Sånn du har koblet det nå har du en spole på hver kanal og får da 250rms på hver spole. med den måten jeg nevnte over her bør du få omtrent det samme i 8 ohm brokloblet

 

Når du får det andre elemetet ditt så får du 4 4ohms spoler og kan koble alt i 4ohm og brokoble forsterkeren.. da har du 1000rms (eller du kan kjøre subwooferene i stereo , med hvert element i 2 ohm på hver kanal på forsterkeren..)

 

MEN. det jeg egentlig vil frem til er at dersom spilleren din er som andre spillere så er sub rca stereo.. såvidt jeg vet er det ikke helt sunt for ett elemt og få stereo signal inn på seg.. det er det den ene subwooferen din gjør nå etter det jeg har skjønt (1 spole på hver kanal)

 

OG uansett hvordan du gjør det får ikke hver spole mere enn 250rms etter det jeg har kommet frem til med all denne bablinga over her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva burde jeg gjøre da? Noen annen måte å gjøre det på? brokoble en TRA 1000.2 på hver spole karnsje?;) Hehe..Bruker igrunn ikke den andre TRA 1000.2 ampen, kun på et par diskanter. Bruker orginalhøyttaleren i bakdøra frem nå, på cd-spilleren. Hvordan vil det funke da? Om jeg kjører en TRA 1000.2 på hver spole, brokoblet? Da får det jo 1000wrms pr spole=p Kan vell gå galt det, eller er det bare å være litt forsiktig med volumkontrollen?

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville ha kobla elemtet i 8ohm og brokbla forsterkeren inntil jeg hadde fått sub nr 2. (ca 500rms på elementet) Når jeg fikk element nr 2 ville jeg kobla det slik at jeg fikk 4 ohm og brokoblet forsterkeren.(mono)

kjøre subwoofere stereo er vel ikke noe vits?..

 

Gjør du som du foreslår og kobler en forsterker på hver spole får du litt av en justerings jobb+ at du fremdeles får stereo inn på elementet.. = ikke bra.. hehe. Og 2000rms istedet for 600rms er vel litt i drøyeste laget ja..

 

 

Du skulle klare deg fint med 250rms på hver spole.. er jo ikke mere enn 50rms "for lite" sett i forhold til hvor mye elementet tåler.. Skulle ikke du ha band pass? Skulle da være ganske effektivt det etter det jeg har skjønt (ikke hørt:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg koblet elementet i seier, fra pluss på ene spolen til minus på den andre og pluss og minus på den siste spolen til ampen. Men fortsatt trykker den ikke særlig bra, og smeller litt på litt høyt volum. Første gangen hadde jeg koblet feil, men snakka med Anders og nå er det riktig. Skal prøve lukket i første omgang, og skal prøve båndpass. Dette irriterer meg litt nå..Tørr jo ikke la den spille heller for er redd noe kan gå galt. Og går det galt får jeg ikke igjen et nytt element (regner jeg med)..Skal aldri si aldri for såvidt, iallefall ikke med gutta jeg handler med:D

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsatt ikke elementet til å spille skikkelig jeg. Så har snakket litt med Anders og han tok kontakt med Johnny B, og jeg ringte Johnny idag så jeg tar turen bortover til Johnny imorgen etter jobb en gang, så skal vi se om vi får funnet ut av dette myesteriet. For de som ikke vet hvem Johnny B er så er det han med den Orange Cosworth'n som tidligere hadde Sead Lotus i bilen, men som nå har gått over til Hertz i bilen..Og såklart skal jeg ta en ørliten lytt i bilen hans på Hertz MLK3;) Karnsje blir jeg overtalt til å skifte? Hehe..vi får se. Skal også ta noen bilder med det samme jeg er innom han..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsatt ikke elementet til å spille skikkelig jeg. Så har snakket litt med Anders og han tok kontakt med Johnny B, og jeg ringte Johnny idag så jeg tar turen bortover til Johnny imorgen etter jobb en gang, så skal vi se om vi får funnet ut av dette myesteriet. For de som ikke vet hvem Johnny B er så er det han med den Orange Cosworth'n som tidligere hadde Sead Lotus i bilen, men som nå har gått over til Hertz i bilen..Og såklart skal jeg ta en ørliten lytt i bilen hans på Hertz MLK3;) Karnsje blir jeg overtalt til å skifte? Hehe..vi får se. Skal også ta noen bilder med det samme jeg er innom han..

 

Heldige svin, får høre på go'bila uten at jeg har hørt på en dritt bra:fucku: :D Håper du får til subben skikkelig da!

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det holdt! hehehe:D
Lol:D Kan gå litt i surr når man skal skrive i en all hast..Og turen til Johnny ble utsatt pga føret her oppe. Er speilblankis med vann på toppen, så utsatt til førstkommende Lørdag eller Søndag:) Men gleder meg uansett..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøsj.. Har kjørt Brekstad-Valset-Orkanger-Værnes tur retur to ganger de siste to dagene jeg.. hehe 52mil det gitt..

Men uansett.. I går så var det snøføre fra valset til værnes.. I dag tidlig var det HOLKE valset-orkanger (spennende med iveco minibuss på 7 meter og bakhjuls trekk... hadde ett svare strev med og holde følge med en trailer som holdt 50km/t...) og nå kl 13.00 i dag så hva det vått hele veien.. men ferge turen over igjen nå i ettermiddag ble en salt opplevelse for ivecoen.. haha

 

men den bilen din er vel ikke noe vinter slede akkurat.. hehe :hide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt forandringer i planene. Selger min Pioneer DEH-6800Mp cd-spiller imorgen, og ny spiller skal såklart inn. Valget står mellom Alpine eller Pioneer, og prisen av en ny spiller skal overstige 5000-6000,- men vet enda ikke helt 100% sikker på hva det blir. Sikler en god del på 88RS, i og med at jeg kan kjøre aktivt med den, men er også veldig mange som begynne å få denne nå så jeg vet ikke. Spørs også litt på tilbud fra de som selger Pioneer og Alpine. Tror også kassa kan være feil på subben min i og med at den fungerer utmerket på basstester, spesielt på 130Hz da "trykker" den mest. Men på punch er det ikke det store å si noe om desverre, minner meg faktisk litt om SubZero elementene..Så det jeg skal gjøre er å prøve å forminske kassa litt, ned til rundt 13-16L lukket. Men først vil jeg prøve å mixe en båndpass kasse. Bygge en bassrelfleks kasse utenpå den kassa jeg har, så da vil bli 17.5L og 19.5L lukket. Vi får se hva som skjer fremover..På neste lønning eller iallefall ganske snart, skal jeg bestille nye dører og den andre 12" alt etter hvor mye jeg får i lønn..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår