Gå til innhold

A6- problemer med automatgiret

Ranger emnet

buseknyter

Anbefalte innlegg

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kan surt konstatera att samma feil har uppstått på min A6 1.9tdi MLT 2002/3, bilen har endast gått 107.000km.

Hur kan egentligen General agenten samt tillverkaren nekta reklamation då detta är helt klart en konstruktionssvaghet???

Att i tillägg begära 80.000nok för att avhjälpa felet är bara skandal!

Bilen är köpt direkt av AUDI(26/05/04) i Tyskland dvs den har endast AUDI som ägaren innan import till Norge och endast jag har ägt den i Norge, bilen stod i "kommision" via AUDI-Möller-Harstad, hur gäller då reklamationsregler med hänsyn till 5års reklationsrätt i Norge?

Bilen är naturligtvis fullservad av Audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har utvidet garanti hvis en oppfyller minst en av disse kriterier:

- Mobilitetsgaranti (Hvis du har Audi Service) skal det nok gå at du har reklamasjon på 5 år.

- I tyskland har de egne garantier som går på utvidet service. Det finner du ut i serviceheftet. Den kan også være 5 år.

- Påvist fabrikasjonsfeil (er en frekvent feil på bilen) kan norsk forbruker-rett komme deg til gode.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg...

Nå har bilen (A6 2,4 MLT) returnert med ny kasse. Desverre er det fortsatt vibrasjon ved 2000 omnd ved akselerasjon og motbakke. Følgende er gjort på bilen fra problemet ble oppdaget: Dekk/Felger kontrollert, Luftmassemåler sjekket og funnet ok, Motorfester kontrolert, drivaksel m/knuter skiftet, bensinpumpe skiftet grunnet lav mengdelevering, pluggledninger sjekket, alle plugger skiftet, girkasse skiftet...Ser ut til at det kan bli vanskelig å finne feilen....Noen som har en ide, så er jeg veldig åpen for forslag! På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bilen som vibrerer, eller er det hopp i turtallet (+ ca 100 omdreininger)når du kjører i intervallet 1000-2000 omdreininger. Hvis det er slik at den hopper (oppover) i turtall i dette området er det lameller. Hvis det er vibrasjon i bilen kan det være mye (utover gearkasse). I mellomtiden siden første innnlegg har også min A6 1,9 (2004) fått gearkasseproblemer. det er lameller. Disse skal skiftes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bilen som vibrerer, eller er det hopp i turtallet (+ ca 100 omdreininger)når du kjører i intervallet 1000-2000 omdreininger. Hvis det er slik at den hopper (oppover) i turtall i dette området er det lameller. Hvis det er vibrasjon i bilen kan det være mye (utover gearkasse). I mellomtiden siden første innnlegg har også min A6 1,9 (2004) fått gearkasseproblemer. det er lameller. Disse skal skiftes nå.

Vibrasjonene kommer på ca 1900-2100 omnd. Forsvinner når turtallet overestiger dette. Kjennes i hele bilen, og litt i gasspedalen. Kan ikke se at turtallet hopper noe. Det ble (i følge møller)satt inn en helt ny girkasse, så da er det vel neppe lameller? Vibrasjon kommer ved akselerasjon, og i motbakke. Noen ide?

Synd at det er såpass mye problemer med automatkassene til Audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fick också angett att lameller samt kedje var slitt, efter diagnos hos AUDI(som för övrigt kostade 1650:-)

Kan man bara byta lameller samt kedje? det sa inte verkstaden något om, endast att lådan i helhet måste bytas till ett pris på 80.000:-

Angående mobilitetsgarantien så har den överlöpt på tid med 3månader dock ej på miltal(10000km tilgode).

Service lampan tändes förra veckan.

Huruvida jag har utvidet garanti från Tyskland måste jag kolla upp(står på jobb nu).

Att första versionerna av Multitronic-lådorna var/är för svaga finner man fort ut efter lite Googlande, jag är knappast ensam om mitt problem, men hur skall jag som privatperson kunna BEVISA en "fabriksfeil/svakhet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonene kommer på ca 1900-2100 omnd. Forsvinner når turtallet overestiger dette. Kjennes i hele bilen, og litt i gasspedalen. Kan ikke se at turtallet hopper noe. Det ble (i følge møller)satt inn en helt ny girkasse, så da er det vel neppe lameller? Vibrasjon kommer ved akselerasjon, og i motbakke. Noen ide?

Synd at det er såpass mye problemer med automatkassene til Audi.

Hur långt har bilen gått?

Testa att lägga i "Neutral" samt varva upp till området som ger onaturliga vibrationer i bilen, om dessa fortsatt uppstår kan du utesluta framvagn samt hjul samt se närmare på motor-upphängning/kuddar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Brynjar A6, hvis Møller har klart å skifte gearkasse UTEN å oppgradere fra 6 til 7 lameller (og en ny type) er det svakt.

På min bil er det vanskelig å sette bilen i bevegelse (fra 1000-1500) uten at hele bilen skjelver og det er en markant skjelving. Dette har sin årsak KUN i lameller. Intet annet. Hvis du har en mekanisk lyd i tillegg, er det også føringer i automatkassen som ikke er tilfredstillende justert (shims). Jeg har sagt i tidligere innlegg at lameller blir skiftet når det er reklamasjon på Multitronic, men etter det du erfarer kan dette ikke være utført.

Mine antagelser for feil på din bil vil være:

- Lameller ikke skiftet/oppgradert. Det eneste som kan lage vibrasjoner er lugging i det som tisvarer clutch(lameller) i manuell kasse (I Multitronic er det lameller)

- Ikke tilfredstillende reparert kasse. Slik som Multitronic er bygget opp er dette en avansert form for "variator" (Slik som DAF 66)som vil ved sluring på "beltet" lage en MARKANT mekanisk slaglyd (Sånt som høyfrekvent banking)

- Motor. Motor er ujustert og vil reagere på turtall med svikt i kraft som vil føre til at automatkassen "ikke vet" hva som er idealspor for føring. (Kun Multitronic). Det vil si at kassen er optimalisert for å utnytte Nm på motor til å gi en mest mulig økonomisk og/eller raskest effekt til hjul.

Som tidligere nevnt er nå også min gearkasse på tur. Bilen skal på service i august og jeg vil gi en tilbakemelding etter service om dere ønsker.

Jeg er snart mer spent på hva de gjør med min bil en hva de gjør med din ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er foretatt en endring på automatkassen MÅ motorstyring og software på gearkasse samkjøres. Dette har jeg fra Audi Teknisk, Oslo (og Tyskland). Dette er i synch med punkt 3 i innlegget mitt over.

Takker så mye for din tilbakemelding. Skal ta dette videre til Møller. Jeg spurte spesifikt om det var en ny type kasse med 7 lameller som ble montert, og fikk beskjed om at det var en spiller ny kasse, så dette skulle være ok. Lurer litt på om det kan være programvare som ikke er oppdatert. Håper ditt problem løser seg, og hold meg gjerne oppdatert på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg også slenge meg på i hylekoret. Fredag for en uke siden begynte min multitronic-kasse å konke (på en 2003 A6 1,8T MLT). Fikk rødt blink over hele nederste linje i dashbordet samt betydelig "nøkking" i turtallsområdet 1500-2000 i lav hastighet, og typisk ca. 100 rpm turtallsøkning i litt mer fart. Dette er for øvrig ikke av ny dato. Har hatt litt av dette de siste 2 årene, men har tiltatt de siste ukene. Det jeg ikke har visst før siste uken, er at dette kan skyldes en svakhet i girkassa...

Har akkurat fått bilen tilbake fra Møller Skøyen som konstaterte feil på elektronisk styreenhet for kassa, samt at de mente lamellene måtte skiftes. Ja, ja, tenkte jeg, dette samsvarer jo med hva dere andre på dette forumet har beskrevet.

MEN. I dag måtte jeg benytte meg av mobilitetesgarantien for andre gang på drøye 1 uke.. På vei opp en slak motbakke i ca. 50 km/t begynte bilen å fuske noe voldsomt, samt at en gul varsellampe for feil på motorelektronikkrn begynte å lyse. Det virket som at bilen bare gikk på 3 sylindere uansett turtall, og bilen fusket på samme måte også i nøytral.

Så, da er kronspørsmålet: er det girkassa (lamellene) som er på tur, og/eller er det feil på motor(-styringen)som medfører hakkingen?

Noen som våger seg frampå med noen teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider