Gå til innhold

Bilstereo i fiesta '96 mod.

Ranger emnet

Lightyear

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg er helt grønn når det gjelder bilstereo:hello:

Men jeg har holdt på med lyd hjemme i mange år så jeg er ikke helt fortapt.

Jeg har som overskriften sier en fiesta 96 modell, denne har aldri hatt noe radio, men original høyttalere skal visst sitte i dørene.

Lurer på endel i forbindelse med lyd i denne bilen, er det 5,25" åpninger i dørene på en tredørs fiesta? Regner med at original høyttalerene blir erstattet av noe annet etterhvert. Men jeg har ikke plass til sub siden vi er en liten familie som skal inn i denne bilen så må plassen prioiteres til andre ting.

Skal i første omgang bare kjøpe en enkel cd-spiller slik at det blir noe annet enn motorlyd i bilen. Og det blir nok ganske sikkert byttet høyttalere i dørene, men siden jeg ikke har plass til woofer så vil nok 13cm høyttalere bli en smule snaut. Er det enkelt å bytte panel i dørene slik at jeg kan sette inn større frontsett? Er det dyrt å bytte paneler? Hvor selges slike panel?

Er det mulig å lage en hattehylle med woofer? Må være freeair siden kasse tar for mye plass...

Eller er det kanskje bedre å bare kjøpe nye større høyttalere (feks 6x9") til hattehylla og la de originale i dørene foran støtte disse litt?

Jeg liker best å ha lyden foran i bilen, syns dette gir best resultat.

Noen som har noen tips til hva jeg burde sjekke ut? Har ikke dårlig tid, og kan nok heller ikke bruke enorme penger på dette siden jeg har brukt mer enn nok på det som står hjemme.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en enkel mod og tok en 22mm spon plate som jeg freste ut hull til mine 6,5" høyttalere jeg hadde i en '97 fiesta. har ikke bilde av det på maskinen her, men er ikke så vanskelig å lage, må bare passe på at elementet ikke bygger for langt inn i døra så du får vinduet helt ned.

Det høres ikke så vanskelig ut, skal se etter høyttalere som ikke bygger for langt inn, og hvis det blir for dypt så kan man jo bruke spacers for å bygge de litt ut.

Takk for tipset, regner med at jeg blir litt klokere om noen dager når jeg faktisk har bilen og kan selv se på dørpanelene :)

Og jeg tolker dette som om det faktisk bare er 5,25" hull originalt?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Jeg er helt grønn når det gjelder bilstereo:hello:

Men jeg har holdt på med lyd hjemme i mange år så jeg er ikke helt fortapt.

Jeg har som overskriften sier en fiesta 96 modell, denne har aldri hatt noe radio, men original høyttalere skal visst sitte i dørene.

Lurer på endel i forbindelse med lyd i denne bilen, er det 5,25" åpninger i dørene på en tredørs fiesta? Regner med at original høyttalerene blir erstattet av noe annet etterhvert. Men jeg har ikke plass til sub siden vi er en liten familie som skal inn i denne bilen så må plassen prioiteres til andre ting.

Skal i første omgang bare kjøpe en enkel cd-spiller slik at det blir noe annet enn motorlyd i bilen. Og det blir nok ganske sikkert byttet høyttalere i dørene, men siden jeg ikke har plass til woofer så vil nok 13cm høyttalere bli en smule snaut. Er det enkelt å bytte panel i dørene slik at jeg kan sette inn større frontsett? Er det dyrt å bytte paneler? Hvor selges slike panel?

Er det mulig å lage en hattehylle med woofer? Må være freeair siden kasse tar for mye plass...

Eller er det kanskje bedre å bare kjøpe nye større høyttalere (feks 6x9") til hattehylla og la de originale i dørene foran støtte disse litt?

Jeg liker best å ha lyden foran i bilen, syns dette gir best resultat.

Noen som har noen tips til hva jeg burde sjekke ut? Har ikke dårlig tid, og kan nok heller ikke bruke enorme penger på dette siden jeg har brukt mer enn nok på det som står hjemme.

A

Stikk en tur innom, så skal vi nok ordne noe som du blir fornøyd med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare 5,25" originalt ja

Det er lovlig smått med 5,25" :shake

Tviler på at det holder med et frontsett i denne størrelsen når jeg ikke har mulighet for noe sub.

Audio-Art, jeg skal nok ta meg en tur innom når bilen er på veien, det kan ta litt tid før jeg kommer, først blir det bare en spiller til de originale høyttalerene også får jeg forhåpentligvis tid til å kjøpe høyttalere og sånt utover høsten vinteren.

Så på hjemmesiden deres at dere har mange spennende produkter.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider