[Sims] Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Det hele begynte for noen uker siden hvor jeg og noen kamerater og en venninne dro oppover til Trondheim for å se Vålerenga knuse Rosenborg. (Gikk jo ikke helt sånn men det er glemt nå) Stoppet på Dombås på vei oppover for å kjøpe litt drikke til kvelden. Kjøpte blandt annet en billig vin av typen Black Tower. Når vi hadde kommet fram litt senere på kvelden, og etter noen øl følte jeg at tiden var moden for å åpne denne vinen. Jeg hadde ikke vinopptrekker, men en kamerat sa at de har det i resepsjonen så du kan bare gå ned og låne. Vell, det gadd jeg ikke. Istedenfor prøvde jeg meg med å lirke en sykkelnøkkel ned langs flaskehalsen og jekke opp korken. Fikk korken litt opp men ble overivrig og sykkelnøkkelen knakk. Aitch, sykler ikke så ofte så det var ikke noe stort problem, men vinen var jo fortsatt ikke åpen. Vendte derfor mitt blikk mot bilnøkkelen, en solid Opel nøkkel, den fikser biffen tenke jeg. Samme fremgangsmåte som med sykkelnøkkelen, og fikk litt fart på korken men plutselig led bilnøkkelen samme skjebne som sykkelnøkkelen. Det så ikke veldig pent ut: Så der satt jeg, uten bilnøkkel fredag kveld i Trondheim, den andre bilnøkkelen var hjemme i Oslo og postkontoret var stengt for lengst. Gode råd var dyre her, men jeg ringte pappa og forklarte problemstillingen. Pappa, handlekraftig som han er, dro resolutt ned til Bussentralen i Oslo og fikk sendt nøkkelen oppover med en buss som gikk samme kveld og var framme i trondheim ti over syv morgenen etter. Jeg tok ingen sjanser på å bli værende i Trondheim uten bilnøkkel når vi skulle dra hjem på søndagen så jeg kom meg opp og ned til busstasjonen i Trondheim og var der omtrent likt som bussen. Hadde fått beskjed av pappa om at den ble levert på ett kontror der. Jeg spurte i informasjonen om noen busselskaper hadde kontorer der, men nei det hadde dem ikke. Alt sånt ble levert i informasjonen, og jeg måtte bare vente til bussjåføren kom inn med det, for han sov vist nå. Vell.. jeg ventet, og kjente promillen forsiktig slippe taket og fyllesjuken overtok. Etter å ha vært i informasjonen gjentatte ganger og spurt etter nøkkelen, og bussen var snart på vei igjen til Oslo ble jeg litt desperat og spurte i informasjonen om hva jeg skulle gjøre. De sa "du kan jo gå og høre med bussjåføren". Som sagt som gjort, jeg fant bussen og spurte en gammel grinete bussjåfør om han hadde hatt med en nøkkel på vei oppover. Joda det hadde han, men den var nå "På garasjen dems ute ved **** (husker ikke stedsnavnet men litt utenfor Trondheim sentrum) "Men du må kjappe deg for veit ikke om det er folk der så lenge. Jeg kom meg fort inn i en taxi og sa det jeg viste, at det var garasjen til det og det busselskapet og skulle vist ligge i nærheten av det og det stedet. Taxien kjørte og fant fram med en gang og til min stooore glede var det en bussjåfør som var der. Jeg spurte om han ikke hadde en konvolutt med en nøkkel og joda, det hadde han. Oh glede! Jeg takket han mange ganger før jeg satt meg inn i taxien igjen og kjørte tilbake til hotellet. Der spiste jeg frokost før jeg la meg i senga og sovna... Noen dager etter jeg kom hjem dro jeg til Opel "Thrane-Steen Nord AS" ved Østre Aker vei og bestilte en ny nøkkel. Opelnøkkelen er todelt så skulle bare ha den delen med selve nøkkelen og en liten plastbit. De ringta i dag tidlig og sa at nå var nøkkelen der. Så jeg dro meg opp dit og fikk henta den. Hadde ikke hørt noe om hva det kosta, men regna med en to-tre hundre kroner. Slik så altså den herligheten ut: Når jeg skal betale sier damen i skranken. "Det blir 513 kroner, betale med kort?" Ble litt satt ut men fikk betalt og satt meg i bilen. Smelte i den nye nøkkelen og motoren startet, men etter to sekunder døde den.. Jeg gjorde ett nytt forsøk og det samme skjedde nok en gang. Har tuklet litt med nøklene før så har observert en liten databrikke som ligger i nøkkelen. Byttet ut den nye med den som jeg hadde på den jeg knakk og så gikk alt så mye bedre. Kjørte hjemover og begynte å tenke hvor dyr denne vinen egentlig ble: For å oppsumere: Vin: 89 kr Få sendt nøkkelen med bussen: 130 kr Taxi tur retur bussgarasjen: 210 kr Ny nøkkel: 513 kr Totalt: 942 kr! Alt i alt litt surt, fra nå av holder jeg meg til sprit med skrukork. Selv om kampen gikk til helvete også var det en utrolig fin tur. Kjørte 105 mil tur retur og hadde forbruk på under 0.6 på mila :) Edit: Det skal sier at jeg faktisk fikk opp vinen til slutt, uten skikkelig vinåpner! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 bra fortalt:thumb Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Hehe, hørtes ut som en stressende tur? :): Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 For den summen så kunne du fått en litt finere årgangsvin:) Så da har du 4 valg sånn jeg ser det neste gang: #1 Kjøpe sprit med skrukork som du nevner #2 Kjøpe årgangsvin #3 Bite i det sure eplet, og gå ned for å låne vinopptrekker #4 Eller rett og slett å kjøpe deg en vinopptrekker så det slipper å gå ut over nøklene dine:op: En dyr fornøyelse ble det, men ble også en morsom liten historie som andre får lese. Bedre lykke neste gang! Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Høres mindre hyggelig ut.. :) Men nå har du jo tidenes historie, da! :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Vær i det minste glad nøkkelen var såpass billig, ny nøkkel til mine to biler her koster ca 2000kr stk (Og jeg må ha nye nøkler til begge to, har bare en nøkkel til hver bil og det er litt risky, hehe) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Den er kjip! Men bra fortalt da! Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Neste gang kan du kjøpe pappvin...da slipper du unna! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 nei,neste gang tar du og trykker korka ned i flaska, går fint, kan bli litt søl, men er du dreven så går det godt som gull :) men god historie med illustrasjoner, det skal du ha :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 Ta en gaffel e.l og trykk korken ned i flaska neste gang :) Funker fjell og trenger ikke bekymre deg over brekte nøkler ;) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 Ta en gaffel e.l og trykk korken ned i flaska neste gang :) Funker fjell og trenger ikke bekymre deg over brekte nøkler ;) eller bare gå til resepsjonen å hent en korktrekker:P? mitt valg hadde blitt å hente den etter at jeg hadde knukket første nøkkel:thumb Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dj_LoVeHeArT Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 pent skildret:) Siter BooM BooOOOm, Brooom=p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cossieman Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 lol godt fortalt.. uheldig kar gitt. neste gang.. drit i vinen og ta deg en pils.. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonarv Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Du har en bil som går på 0,6 pr mil. 0,6l X 110mil = 66 liter på hele turen... Det vil si at du har brukt ca.726,- i drivstoff totalt. Hadde du kjørt en bil med 1,4 liter pr mil så ville turen kostet deg ca.1000,- mere i drivstoff... Ergo: Du kan skaffe deg et slikt problem uten å skjemmes over å ha tapt penger...:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg