Gå til innhold

Vedlikehold av Omega 2.0 DTI 16V 98 mod

Ranger emnet


KimOlav

Anbefalte innlegg

Er ganske grønn når det kommer til biler og lurte på om dere "eksperter" kunne hjelpe meg litt.

 

Har kjøpt en omega 2.0 DTI 16V 98 mod nå i sommer, og lurer på hva jeg burde være oppmerksom på?

Tenker på alt fra skifting av slitedeler til hva enn det måtte være. Har kjørt ca 10 000 siden jeg kjøpte den, og skiftet olje og filter nettop.

Bilen står nå på 122 000 km.

 

Har lagt merke til at instumentlampa for glødning er gåen. Hvor mye koster det å fikse noe slikt?

Har også en del småriper i lakken etter å ha kjørt på svenske veier med veiarbeid i sommer..

Men dette kan jeg tenke er dyrt å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke så mange gidder og hjelpe deg når du kaller oss "eksperter" hehe :)

 

Instrumentpanelt hmm ja.. Hvis du skal bare en skifte en pære.? Så kan jeg godt forklare deg hvordan du åpner opp :)

 

Ellers kan du kjøpe haynes Boka for opel Omega B. Der står det mye nyttigt:)

 

Lakken..hmm kommer helt ann på hvilken lakk verksted du velger.

 

ellers kan du være oppmerksom på Rust,

 

ellers er de andre probleme vanlige slitedeler du må bytte tenker jeg meg. Som Skiver/klosser foringer osv.

 

men men gratulerer med ny bil.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på svært tynn is når det gjelder diesel motorene til Opel. Ja jeg vil gå så lang som å kalle det sørpe i stede for is, but here goes. Dersom det er register reim og ikke kjede på denne bilen ville jeg fått dokumentasjon på når den var byttet eller fått den byttet så snart som mulig. Haynes boken min omtaler ikke diesel så jeg kan ikke sjekke dette, men det må vel være noen der ute som vet det? For alt jeg vet kan det være kjede på disse motorene. Utover det vil jeg bare gratulere deg med, for meg, ett fornuftig kjøp

Opel omega 2.0 16v 1995

Mazda 6 2006

Yamaha virago 750 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan åpner jeg den?

 

Siden jeg plaget folket med det samme spørsmålet forrige uke, kan jeg sende link:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=133024

 

Når jeg klarte det, skal nok alltids du klare det også:-)

 

Hvis jeg ikke husker feil er lampa en 1,2W pære av typen med glassokkel som sitter i en plastinnfatning som bare er å skru inn i panelet. Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å ta pæra ut av sokkelen, men fikk det ikke til. Kan hende du må bytte sokkelen også. Hvis du får pæra ut av sokkelen, er de enkle å få tak i. Ser ut som nr. 6 på dette bildet:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=77405

 

Hvis det bare er småriper i lakken kan det nok hende at de går an å polere bort.

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår