Gå til innhold

en liten ting jeg lurer på ang, Volvo 740..

Ranger emnet


Canabiz

Anbefalte innlegg

Husker ikke helt åssen detta er, men over 220hk så blir det vel en eller annen slags latterlig avgift.

For å få en 740Turbo over 200hk, bør du ha 230FK/ET/FT, bytte kam, chippe, større turbo, stille opp ladetrykket.

(har ikke peiling på mekking, men har da lest dette mange steder, av folk som skal ha peiling =)

- Opel Astra '99

x Volvo 745GLE '87

x Opel Corsa 1.4i Joy

x Volvo 760 Tic '83

x Volvo 740GL '85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha NOS kan du kjøpe deg riskoker.

Kjøp en 86, eller 89- 740Tic, hvis jeg ikke tar helt feil sitter det 230ET i begge, ca 182hk. Den nyere ET motoren skal visst være sterkere enn den gamle, men prisen er jo selvfølgelig deretter.

- Opel Astra '99

x Volvo 745GLE '87

x Opel Corsa 1.4i Joy

x Volvo 760 Tic '83

x Volvo 740GL '85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by varjas

Hvis du skal ha NOS kan du kjøpe deg riskoker.

Kjøp en 86, eller 89- 740Tic, hvis jeg ikke tar helt feil sitter det 230ET i begge, ca 182hk. Den nyere ET motoren skal visst være sterkere enn den gamle, men prisen er jo selvfølgelig deretter.

 

Mener med riskoer? RISIKOER? :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man har 2 forskjellige 740 turbo motorer da. 230ET som har 182hk, og 230FT som har 156hk. Dette bør du ikke ta feil av ;)

230ET gjør 0-100km/t på 8,5 sekunder.

Trimming kan du vel ta når du har kommet deg litt inn i bilverdenen. Man lærer seg ikke alt på en gang, men hvis du absolutt vil svi av penger, så kan du levere den til chipping. da får du vel ca 220hk.

- Opel Astra '99

x Volvo 745GLE '87

x Opel Corsa 1.4i Joy

x Volvo 760 Tic '83

x Volvo 740GL '85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyere ET motoren skal visst være sterkere enn den gamle

Dette stemmer. Rundt 1985 kom Volvo med den tvilsomme idéen å lage en "lavfriksjonsmotor", og denne ble kalt B230-serien. Denne fikk blandt annet nye råder som ga mindre friksjon, men de ble mye svakere enn sine tidligere søsken fra B21/B23. Nettopp rådene er det som oftest ryker i disse motorene under hard (?)trimming. Friksjonen i denne nye motoren ble redusert med 15% og bensinforbruket med 4. Så, i det herrens år 1991 (tror jeg), tok Volvo seg i nakken og forsterket B230-motorene med blandt annet sterkere råder. Og så blir det spennende; i 1993 kom B230FT/FK-motorene med oljeunderspyling under stemplene som ikke bare ga bedre smurning, men også senket temperaturen på selve stemplene (= lettere å trimme hardt). Denne motoren er den mest brukte innen seriøs Volvo 4-cyl-trimming idag, for det er de som mener at denne motoren er den mest solide Volvo noen gang har laget. Det ryktes at man skal få denne motoren over 400 hester UTEN å bytte noe inni (utenom nye lagre og slikt som er en selvfølge ved seriøs trimming). For å nå 400 hester er det nok anbefalt med oppgradert bensinsystem (pumpe+dyser+bensintrykksregulator), chipping av styreenhet, større turbo, ny eksosmanifoild hvis man tar seg råd, samt noe arbeid i toppen, og gjerne et kam-bytte. Noen hiver også inn Volvos Penta-veiv i disse motorene, noe som øker sylindervolumet til 2,5 liter (gjør det lettere å trimme mere). Imidlertid kom B230FT/FK i 1995 med startsperre (på noen modeller), noe som gjør det litt mere komplisert. Men dette er likevel en god motor.

 

Jeg er egentlig Japan-digger, men jeg har studert litt Volvo også, siden onkelen min bare kjører Volvo Turbo. Trimmer litt gjør han også, på privat basis, og bare på sine egne biler :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke lett å finne, nei, og med god grunn:

1. Volvo kjøres ofte av eldre personer

2. Eldre personer kjører penere enn en yngre personer

3. Motorer som kjøres pent holder lenge

4. Volvo bygger gode biler

5. Motoren gir _ikke_ opp med det første

6. Karosseriet er galvanisert (Volvo 940), så det ruster dårlig

7. Få Volvo 940 på huggeren, siden verken motor eller kaross blir dårlige

 

 

Eneste sjans for å finne en 940 hos huggeren er nok at den eventuelt er kræsjet, men det skjer også sjelden, som punkt nummer 1 og 2 viser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår