Gå til innhold

"Hjemmelaga bagasje rom sub"

Ranger emnet


Canabiz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

driver å ser etter annlegg til bilen, å nå skal det overdrives! ikke vits å ha 2 subber når man kan ha 4. :eek:

 

Jeg tengte egentli å fixe opp 4 GXS-15 elementer. Men, er det noe bra?

Makseffekt 600 Watt, Følsomhet 96dB. Impedanse 3 ohm. Frekvensområde 22-500 Hz.

 

Jeg er evi n00b på slikt :mad: Så lurte på om noen som kan avbekrefte eller bekrefte at det der kan fungere bra?

 

P.S, skal bygge om slik at de blir aktive.

 

Bilde (Skal bare ha elimentene da): 4272b.jpg

 

link til siden det står om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gjøre de aktive? hvis de skal i bil?

koble på en forsterker mener du? det må du vel "nesten" uansett... tenker jeg..

 

kjøp deg et skikkelig element istedenfor 4 slappe... har aldri testa dissa elementa der, har ikke planer om det heller, så jeg veit ikke om det kan funke bra....

don't hate the player, hate the game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canabiz

 

Noe tips til "Go" eliment da? Trenger noe som lager bra lyd, men har ikke råa til noe forsterker på 1000w rms trur jeg.. :op

 

Volvo 740 GL, men jeg skal snart kjøpe meg ny bil, men veit ikke så mye om slikt, så skal henge litt runt her først :rolleyes:

:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at Cerwin Vega Vega15 spiller meget pent i 70 liters lukket kasse, iallefall var det slik i stasjonsvogna jeg hadde den kassa i. GJETT om det var forskjell i forhold til 96 liters reflekskasse! Du verden den sugde så hardt...! Men med den lukka kassa ga den cirka slik lyd i bilen:

1. Mere bass over hele registeret (delte den fra 0-100 Hz)

2. Ufattelig mye raskere bass

3. MYE rettere frekvenskurve

4. Veldig naturtro lyd

5. Jeg vil strekke meg så langt som å si at den spilte bedre (definér bedre?) enn kompisen min sine Alpine TypeR 12" i reflekskasse. Ikke det at CV noen sinne kan nå Alpine opp til skosålen engang; mitt anlegg ble nok slått litt av flaks sendt fra Gud.

 

Etterord: Skal jeg noen sinne bygge bilstereo igjen skal jeg utelukkende bruke Alpine-produkter. Visst er de mye dyrere enn merke X, men de er søren meg verd hver øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Og en liten sak til som jeg ikke kan få sagt nok:

PASS FOR HELVETE PÅ HØRSELEN DERES! ØRESUS ER IKKE NOE MORSOMT!

 

For å putte litt mer juice i det, og for dauhørte folk :D :

 

PASS FOR HELVETE PÅ HØRSELEN DERES! ØRESUS ER (faen) IKKE NOE MORSOMT!

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det cerwin vega vega 154 du sa du hadde? en kompis har 2 sånne vega 15, han har en ford scorpio sak, hva kasse anbefaler du på de 2 vega'ene? volum osv?

 

Hadde 2 Vega 15(4) på det værste, men solgte unna den ene, og berget litt av hørselen samtidig.

 

Er Scorpio en sedan? Står bakruta fast når man lukker opp bagasjelokket? Isåfall er det en sedan. Da gjør man følgende:

1. Selg bort begge Vega15'ene.

2. Kjøp inn bass(er) som passer i en 4. ordens bandpasskasse.

3. Bygg BP-kassen.

4. Trekk porten(e) opp igjennom hattehylla (for å få ALT basstrykket inn i kupeen).

 

Hvis Scorpio derimot er en kombi (bakruta følger med når man åpner opp bak:

1. Kast/selg/brenn gamle kasser bygget etter specs fra CV (de må ha vært steine da de laget de kasseforslagene).

2. Bygg ny kasse på 70 liter (PER ELEMENT!)

3. Legg litt (1 lag) syntetisk dempeull på veggen som står mot selve basselementet.

4. Plassér kassen slik at elementet spiller BAKOVER i bilen. Lydbølgene vil da treffe bakplaten på bilen og vil (av grunner jeg rett og slett ikke kan) derfor bli akustisk forsterket (= mere bass).

 

Etterord: Vega 15 (både 154 og 158) er en sub som tåler 400 W RMS (ekte watt, ikke Sony-, Pioneer-, Panasonic-watt). Jo mere effekt man har til bassen(e) sine, jo bedre vil de spille (logisk, ikke sant?).

 

Problemet med den anbefalte bassreflekskassen er at når man skal spille virkelig dyp bass høyt, så slår svingspolen/talspolen/voicecoilen/spolen inn i endestykket (bunnen av bassen, under magneten), og lager fæl lyd, samtidig som man ødelegger det fine basselementet sitt. :( Fordelen med denne kassen er at man kan spille relativt høyt med liten forsterker.

 

Den lukkede kassen derimot, klarte å gi bassen nok motstand under ekstreme belastninger (spille høyt), slik at spolen _ikke_ slo i endestykket. Følgelig: den tålte mere effekt (ved alle frekvenser!) og spilte også høyere målt i decibel enn den ekle bassreflekskassen. Og så lydkvaliteten fikk et enormt løft. Den grusomme 'brumminga' rundt 50 Hz var borte. Det ble rett og slett mulig å høre på musikk med den nye kassa! :)

 

Vedlagte bilde viser en prinsippskisse av en 4. ordens bandpasskasse:

post-2019-13804851746902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CaliBreez

Var det alpine R elementer han hadde?

de spiller sinnsykt rått!

 

 

 

Tja....da har du ikke hørt Rockford Fosgate sine basser ihvertfall...om du synes Type R bassene er råe! :D

 

HE Bassene til RF spillere bedre spør du meg....og koster omtrent halvparten... :)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår