Gå til innhold

"Kul" lyd ved giring

Ranger emnet


Boddiz

Anbefalte innlegg

Det er en sierra som går her jeg bor som har en veldig fet lyd under giring. Det er liksom en "tyyysssjjjj" lyd, og man hører det godt. Hva er dette, hvordan har han fått det til, og hvor mye koster det?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart:

 

Når du kjører med gasspådrag, ladder turboen trykk som presse inn i motoren..

Når du da slipper gassen, stenger du et spjeld i innsuget ditt..

For at ikke turbotrykket skal møte et stengt spjeld, slik at det blir en "kollisjon", slipper vi trykket ut akkurat da gassen slippes..

Åpne dumpventiler slipper dett trykket rett ut i luften, mens såkalte resirkuleringsventiler slipper trykket tilbake fremom turboen sånn at luften kan brukes på nytt..

 

Disse resirkuleringsventilene lager ikke så mye lyd som de åpne, men er bedre for motoren og bensinforbruket ditt..

 

Til info.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart:

 

Når du kjører med gasspådrag, ladder turboen trykk som presse inn i motoren..

Når du da slipper gassen, stenger du et spjeld i innsuget ditt..

For at ikke turbotrykket skal møte et stengt spjeld, slik at det blir en "kollisjon", slipper vi trykket ut akkurat da gassen slippes..

Åpne dumpventiler slipper dett trykket rett ut i luften, mens såkalte resirkuleringsventiler slipper trykket tilbake fremom turboen sånn at luften kan brukes på nytt..

 

Disse resirkuleringsventilene lager ikke så mye lyd som de åpne, men er bedre for motoren og bensinforbruket ditt..

 

Til info.. :)

 

 

Synes resirk ventilen min lager sinnsykt mye lyd jeg da men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lyden av turbotrykk som slippes ut i friluft..

Det koster MYE om du ikke har turbo på bilen..

Dvs, du må ha turbo, om du ikkje sjønnte det.. :p

 

Du trenger egentlig ikke det. Har hørt om noe nytt som folk kaller "NOS". Det

gjør at du putter en tank i bagasjerommet og trekker noen slanger ut i

motorrommet.

Du monterer så en knapp under clutchpedalen og hver gang du clutcher dvs.

for å gire åpner denne knappen en ventil.. Da vil du få en herlig "woosh" lyd.

 

OBS! Da NOS er over middels eksplosjonsfarlig kan "woosh" for bli etterfulgt

av "BANG " med medfølgende personskade eller død. :thumb

 

:???: :???:

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke det. Har hørt om noe nytt som folk kaller "NOS". Det

gjør at du putter en tank i bagasjerommet og trekker noen slanger ut i

motorrommet.

Du monterer så en knapp under clutchpedalen og hver gang du clutcher dvs.

for å gire åpner denne knappen en ventil.. Da vil du få en herlig "woosh" lyd.

 

OBS! Da NOS er over middels eksplosjonsfarlig kan "woosh" for bli etterfulgt

av "BANG " med medfølgende personskade eller død. :thumb

 

:???: :???:

 

 

 

hahah.. håper du ikke er seriøs! om ikke så LOL

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke det. Har hørt om noe nytt som folk kaller "NOS". Det

gjør at du putter en tank i bagasjerommet og trekker noen slanger ut i

motorrommet.

Du monterer så en knapp under clutchpedalen og hver gang du clutcher dvs.

for å gire åpner denne knappen en ventil.. Da vil du få en herlig "woosh" lyd.

 

OBS! Da NOS er over middels eksplosjonsfarlig kan "woosh" for bli etterfulgt

av "BANG " med medfølgende personskade eller død. :thumb

 

:???: :???:

 

 

Hehe.. Du er vel ikke klar over at det kanskje ikke er alle som tar humoren, og kanskje prøver dette..??

Du er i så fall ansvarlig for alle skader som følge av dette.. hehe.. :iconsm

 

Men det du skriver kan jo lett gjennomføres da, men jeg ville anbefalt trykkluft jeg da..

Litt tryggere, og billigere..

Gamle dykkerflasker skal jo være kurant å få tak i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det ikke er wastegaten du hører da..??

Den lager en lyd som MANGE tror er dumpventil..

Er en sånn pulserende lyd, om du skjønner..

 

Wastegaten lager ikke den lyden. Jeg har den pulserene kvitrelyden på volvoen, er fordi jeg har plugga igjen dumpventilen min, lyden kommer gjennom luftfilteret.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er wastegaten, hva annet mener du det er da..??.. Du hører den ekstra godt når du har sportsfilter..

 

Mener det er? Wastegaten sitter jo på eksossiden, hvordan skal den kunne gi lyd gjennom luftfilteret? Kvitrelyden kommer fordi jeg ikke har dumpventil til å slippe ladetrykket ut i friluft når jeg slipper opp gassen, det fører til at lufta som er full vei til å bli sugd inn gjennom turboen bråstopper, og lufta må bråsnu og bli pressa ut av filteret igjen. Det kommer lyden av.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår