Gå til innhold

hvilke motor er enklest og trimme???

Ranger emnet


pjv84

Anbefalte innlegg

hvis du fortsatt tenker på 600-700hk som du skriver så er jeg hel overbevist om at bmw`s S-motor er biligst å hente hk fra. etter hva reodor skriver så kommer motoren hans på 160-170k med bremsing og div. min m3-motor som jeg har et mål om 700 i kommer nok ferdig bremsa motor med bensin systen og sprut og alt liksom på 130. så jeg er ikke i tvil om at bmw er en billigere motor å bygge.

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke noe problem å dra 500hk ut av en audi 5`er motor for rundt 60k, men det er heller ikke noe problem å dra 500hk ut av en 5`er motor for 200k. Spørs akkurat hvor mye man skal bytte det. Og for 500hk trenger man ikke bytte så altfor mye

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2jz gte på vei til norge nå. Kjøpte den fra japan, så den har litt dårligere specs enn euro-spec. (dårligere turbo's, mindre dyser og dårligere kammer), men den skal være god for 500kw (680hk) med original innmat uten store problemer.

Apexi power fc-hjerne er et billig og godt alternativ til datasprut, dette er en svært potent motor for forholdsvis små kostnader. Hvis man sammenlikner med audi 5'ern osv..

 

Jeg har selv en 1JZ-GTE. Har oppfattet det slikt at disse motorene er meget lette å skremme opp i en meget grei sum hester. Har sett oppsett på rundt en 800 hester som ligger lavere i pris en Reodor sine prisoverslag. Men da importerer en og moterer deler selv. Skal en benytte noen til å bygge motor koster det fort mere.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker jeg å gjøre ting skikkelig når jeg først gjør noe, og da har det vært viktig å benytte nye og solide deler som tåler en støyt. Som sagt prøvde jeg å skaffe deler billigere via bakveier, men det ga meg bare magesår, så det slutta jeg med...

Det er også viktig å merke seg at jeg ikke kan benytte noen av delene som satt på bilen og det gjør jo ikke saken billigere. Men jeg skal like å se den Audimotoren til 60K som yter 500 hk og som samtidig er holdbar.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reodor. dette er hva em kompis fikk til som en billig og holdbar audi motor.

 

rs2 utgangspunkt.

bytte råder

kammer

grenrør

turbo

ic

tilton cluch.

autronic

 

detter er vel rundt 60k

den ga 515hk hor v.s motor.

 

selv skulle jeg ha bygget den billigere selv enn han gjorde ved å bruke en annen cluch og bygget grenrør selv.

 

kommer ann på hva man mener med en motor da.komplett kan jo være så mangt. man kan jo bruge masse org da bare modde litt.

 

jeg er hvertfall 100% sikker på at både supra motor og M3 motor er noe av det billigste å trimme. men det er myyye jobb med M3`en. det skal jeg ikke nekte for for der er det faen meg trangt

 

 

pjv84: s motor er m3 og m5 motorene.

eks E-36 M3 har en S50B30 motor.

 

her er m3 motoren min. grenrr006.jpg

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du da... reodor f.. ha bare 500hk i motoren din når innmaten og alt annet rundt tilsier 1000hk. Trenger jo bare større dyser og større turbo og større ic du da?

 

Når jeg skal rive ut motoren min skal jeg kun dreie ned orginal stemplene bytte råder, kryssborre veiv, rs2 lager og muligens en frisert 7a topp. Og selvfølgelig grenrør. Dette skal jeg dra ut ca 470hk med. (har turbo dyser bensinpumpe osv fra før)

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bruke en motor fra RS2 som utgangspunkt, men fant ut at jeg likevel måtte bytte ut mesteparten av både inn- og utmat, så da fikk jeg heller tak i en TDI-motor med ventilsalat og en 7A-topp. Og angrer ikke på det. Jeg liker litt overkill, og det er klart at man kan komme billigere ut av det hvis man vil tøye marginene. Trolig er det unødvendig med doble 044-bensinpumper, trolig trenger jeg ikke ARP rundt om, trolig hadde jeg ikke trengt å avbalansere veivpartiet dynamisk. Men jeg har filosofert meg fram til at det er viktig å gjøre en god jobb her. Trolig kan jeg enkelt trimme videre til 7-800 hk dersom jeg skulle ønske det, og en ting er sikkert. Delene jeg har brukt gir meg ekstra sikkerhetsmarginer mot havarier grunnet suboptimal justering ved første oppstart.

 

Ikke glem at prissammenstillingen min over ikke er et budsjett, men et detaljert regnskap over hva dette faktisk har kostet. Det opprinnelige budsjettet mitt for hele bilen var på kr 85 000, men det har jeg doblet for lengst.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bruke en motor fra RS2 som utgangspunkt, men fant ut at jeg likevel måtte bytte ut mesteparten av både inn- og utmat, så da fikk jeg heller tak i en TDI-motor med ventilsalat og en 7A-topp. Og angrer ikke på det. Jeg liker litt overkill, og det er klart at man kan komme billigere ut av det hvis man vil tøye marginene. Trolig er det unødvendig med doble 044-bensinpumper, trolig trenger jeg ikke ARP rundt om, trolig hadde jeg ikke trengt å avbalansere veivpartiet dynamisk. Men jeg har filosofert meg fram til at det er viktig å gjøre en god jobb her. Trolig kan jeg enkelt trimme videre til 7-800 hk dersom jeg skulle ønske det, og en ting er sikkert. Delene jeg har brukt gir meg ekstra sikkerhetsmarginer mot havarier grunnet suboptimal justering ved første oppstart.

 

Ikke glem at prissammenstillingen min over ikke er et budsjett, men et detaljert regnskap over hva dette faktisk har kostet. Det opprinnelige budsjettet mitt for hele bilen var på kr 85 000, men det har jeg doblet for lengst.

 

 

Reodor F

 

Ja klart du får en bunnsolid motor, men feks de orginale stemplene er smidde og så lenge det ikke banker så holder de, vet at mange har prøvd arp studs, men de har gått over til vanlige strekkbolter.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha ca 700 hester ville jeg valgt en '03/04 Mustang Cobra motor, den kommer med minimum 390 ut av boksen, men om du bytter den orginale kompressoren med en Kenne Bell på 2.4L som du igjen bytter til mindre pullies, vil motoren ligge på ca 700-800 hester. Motoren er god på 900 hester så den vil klare seg godt :)

Eneste er at motoren er litt stor i størrelse men har slagvolum på 4.6L.

Komplett motor koster ca 60.000 kroner så kommer ca 25.000 i tillegg på Kenne Bell kompressoren, får du den satt på der borte sparer du masse penger i frakt og MVA ;)

 

Så for ca 85.000 pluss frakt og moms så har du en motor som tåler å bli brukt og du har mer enn nok kraft å ta av :)

Sist jeg sjekka kosta det $1.500 å sende den hit.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått er det liten tvil om at ARP har noe for seg, og for meg var det nesten en forutsetning siden jeg setter en bensintopp (7A) på ei TDI-blokk. Det er kraftigere gjengedimensjoner på TDI-blokka, så originale 20V-bolter vil ikke passe. Videre er det viktig å være klar over at det ikke finnes noe som heter originale stempler til min motor, iogmed at det er ei TDI-blokk, og dieselstemplene er vel ikke heeelt hensiktsmessige her... Jeg er enig med deg doktor lavfrekvens i at originale 20VT-stempler trolig tåler nok juling til å kunne brukes langt oppover på effektskalaen sålenge man unngår tenningsbank.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke samme borring på dieselblokka da? Kan nok hende jeg må tappe deg for litt informasjon etterhvert da en garasjekompis skal begynne å bygge på diesel blokk. Så det var grovere dim på gjengen på dieselblokka ja.. kjekt å vite :)

 

Ettersom hva jeg har fått med meg kan man bruke dieselblokka fra: volvo 2,5tdi (850), audi 100 og a6 2,5 tdi (c4), transporter 2,4 og 2,5 ?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme boring (81 mm), men stemplene har annen kompresjonshøyde (avstand fra sentrum av krysspinnen til stempeltoppen) enn bensinmotorene. Dermed er det tvilsomt at man kan benytte dieselråder på bensinstempler osv. Dessuten er rådene noe det første man bør bytte ut ved trimming, og jeg tviler på at dieselrådene er bedre egnet til trimmede motorer enn bensinditto.

 

Alle motorene du nevner kan sikkert brukes, selv om jeg trodde at 2,4 var en bensinmotor. De har etter det jeg har hørt ikke underspyling av stemplene og dermed ikke optimale til turbobruk. Det er bare å ta kontakt via pm hvis det skulle bli aktuelt med informasjonstapping. Vi er bortimot naboer...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår