Gå til innhold

Dimensjon strømkabel

Ranger emnet


Efini

Anbefalte innlegg

Har flytta batteriet mitt fra motorrommet til bagasjerommet og lurer litt på hvilken dimensjon jeg bør ha på kabelen.

Skal også sette på en 150A eller 200A sikring, noen som vet et sted på nettet hvor det er mulig å skaffe dette? (Kabel, sikring, sikringsholder osv..)

1994 Audi RS2 MTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte vanlig sveisekapel (mener det var 30mm2) til russebilen, men der var det kobblet i paralellt med et batteri foran og 3 batterier bak. Vi brukte også bare 1 stk 60 amper sikring. Det funker meget bra det. men som sagt før her startern trekker en del strøm over kortere tid selvfølgelig. Tilbake til det med kabelen, det regnes jo med hvor lang avstand kabelen må være for å kunne beregne hvor grov kabelen skal være.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

jeg brukte en 25 kvadrat mm eller hva det er på rallybilen min. Holdt i massevis der og den drar tungt med høy kompresjon og sterk starter.. Bruker jo ikke starter konstant heller så man trenger vel ikke overdrive?

 

Vel, du har vel batteriet fremme?

Om du har motor fremme og batteri bak, trenger du lengre kabel (premiss). Lengre kabel = må ha tykkere for å levere samme effekt.

 

det optimale er batteri fremme og bak, evt kondensator bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Vel, du har vel batteriet fremme?

Om du har motor fremme og batteri bak, trenger du lengre kabel (premiss). Lengre kabel = må ha tykkere for å levere samme effekt.

 

det optimale er batteri fremme og bak, evt kondensator bak.

 

batteriet er bak ja... så lite til problem med effekt tapet. Har du tungstartet bil eller?doh

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis bilen ikke er lettstartet ville jeg hatt batteriet foran. siden bilen min blir brukt i rally er det hensiktsmessig å ha det i bak i bilen... tror den kabelen jeg brukte er passe til min 2,0 ohc med 12:1 i kompresjon.. starter alltid lett sommer som vinter pga att alt er i orden..:D

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhh det vil hjelpe fordi. når det er kaldt ute så er et vanlig batteri mye dårligere enn når det er varmt. Ta f.eks. hvorfor er det så mange som må ha start hjelp om vinteren på grunn av flatt batteri. Det var som nevnt før i posten at det var det de frykta. Da er jo et alternativ å sette inn et batteri til. Når det gjelder spennigsfallet så var det riktignok ikke helt riktig, men ikke helt feil heller. Siden med 2 batterier får du mest sannsynelig litt bedre spennig 0,1V-0,2V fordi det er mer strøm å gå på. la å si du har et batteri med 40% effekt på når du skal starte en bil en kald vintermorgen, hvis du sammenligner det med 2 batterier med kanskje 40-45% effekt igjen så vil du skjønne at det blir lettere å starte bilen. Uansett så stiler det jo krav til at kabelen er grov nok så starteren får den strømen den skal ha.

 

kom med synspunktene deres.. :)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår