Efini Skrevet August 2, 2003 Rapporter Share Skrevet August 2, 2003 Har flytta batteriet mitt fra motorrommet til bagasjerommet og lurer litt på hvilken dimensjon jeg bør ha på kabelen. Skal også sette på en 150A eller 200A sikring, noen som vet et sted på nettet hvor det er mulig å skaffe dette? (Kabel, sikring, sikringsholder osv..) Siter 1994 Audi RS2 MTM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MAGUN Skrevet August 2, 2003 Rapporter Share Skrevet August 2, 2003 http://www.bilradiospesialisten.no/ Der kan du også gå inn på "Tips & tricks" så ser du hvor tykk kabel du må ha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quack Skrevet August 2, 2003 Rapporter Share Skrevet August 2, 2003 Hva i bilen din trekker så mye strøm at du trenger 150/200 A sikring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK2 Skrevet August 2, 2003 Rapporter Share Skrevet August 2, 2003 For å svare på innlegget til forrige person: STARTMOTOREN!Starteren trekker mye strøm.Spesiellt om vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 2, 2003 Rapporter Share Skrevet August 2, 2003 jeg brukte en 25 kvadrat mm eller hva det er på rallybilen min. Holdt i massevis der og den drar tungt med høy kompresjon og sterk starter.. Bruker jo ikke starter konstant heller så man trenger vel ikke overdrive? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet August 4, 2003 Rapporter Share Skrevet August 4, 2003 kjøpte vanlig sveisekapel (mener det var 30mm2) til russebilen, men der var det kobblet i paralellt med et batteri foran og 3 batterier bak. Vi brukte også bare 1 stk 60 amper sikring. Det funker meget bra det. men som sagt før her startern trekker en del strøm over kortere tid selvfølgelig. Tilbake til det med kabelen, det regnes jo med hvor lang avstand kabelen må være for å kunne beregne hvor grov kabelen skal være. Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.enos.pork Skrevet August 4, 2003 Rapporter Share Skrevet August 4, 2003 Sikker på at du hadde koblet dem i serie? :rolleyes: Siter chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet August 4, 2003 Rapporter Share Skrevet August 4, 2003 hehe liten feil der ja.. er rettet på ;) Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2003 Rapporter Share Skrevet August 6, 2003 Originally posted by Kjetilr jeg brukte en 25 kvadrat mm eller hva det er på rallybilen min. Holdt i massevis der og den drar tungt med høy kompresjon og sterk starter.. Bruker jo ikke starter konstant heller så man trenger vel ikke overdrive? Vel, du har vel batteriet fremme? Om du har motor fremme og batteri bak, trenger du lengre kabel (premiss). Lengre kabel = må ha tykkere for å levere samme effekt. det optimale er batteri fremme og bak, evt kondensator bak. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 6, 2003 Rapporter Share Skrevet August 6, 2003 Originally posted by DaButcher Vel, du har vel batteriet fremme? Om du har motor fremme og batteri bak, trenger du lengre kabel (premiss). Lengre kabel = må ha tykkere for å levere samme effekt. det optimale er batteri fremme og bak, evt kondensator bak. batteriet er bak ja... så lite til problem med effekt tapet. Har du tungstartet bil eller?doh Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet August 6, 2003 Rapporter Share Skrevet August 6, 2003 Originally posted by Kjetilr batteriet er bak ja... så lite til problem med effekt tapet. Har du tungstartet bil eller?doh Blir jo jævlig gøy å se hvordan dette går til vinteren ;) Tips: få tak i et batteri til, som du da seff hiver foran i bilen bonde Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 6, 2003 Rapporter Share Skrevet August 6, 2003 hvis bilen ikke er lettstartet ville jeg hatt batteriet foran. siden bilen min blir brukt i rally er det hensiktsmessig å ha det i bak i bilen... tror den kabelen jeg brukte er passe til min 2,0 ohc med 12:1 i kompresjon.. starter alltid lett sommer som vinter pga att alt er i orden..:D Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet August 7, 2003 Rapporter Share Skrevet August 7, 2003 får du problemer med spennigsfall så sett inn et batteri til baki... Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 Originally posted by MaDDoG får du problemer med spennigsfall så sett inn et batteri til baki... Hva skulle det hjelpe for? Spenningsfallet over kabelen blir det samme uansett hvor mange batterier du parallellkobler i bagasjen. Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 øhh det vil hjelpe fordi. når det er kaldt ute så er et vanlig batteri mye dårligere enn når det er varmt. Ta f.eks. hvorfor er det så mange som må ha start hjelp om vinteren på grunn av flatt batteri. Det var som nevnt før i posten at det var det de frykta. Da er jo et alternativ å sette inn et batteri til. Når det gjelder spennigsfallet så var det riktignok ikke helt riktig, men ikke helt feil heller. Siden med 2 batterier får du mest sannsynelig litt bedre spennig 0,1V-0,2V fordi det er mer strøm å gå på. la å si du har et batteri med 40% effekt på når du skal starte en bil en kald vintermorgen, hvis du sammenligner det med 2 batterier med kanskje 40-45% effekt igjen så vil du skjønne at det blir lettere å starte bilen. Uansett så stiler det jo krav til at kabelen er grov nok så starteren får den strømen den skal ha. kom med synspunktene deres.. :) Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.