Gå til innhold

Dimensjon strømkabel

Ranger emnet


Efini

Anbefalte innlegg

Originally posted by MaDDoG

øhh det vil hjelpe fordi. når det er kaldt ute så er et vanlig batteri mye dårligere enn når det er varmt. Ta f.eks. hvorfor er det så mange som må ha start hjelp om vinteren på grunn av flatt batteri. Det var som nevnt før i posten at det var det de frykta. Da er jo et alternativ å sette inn et batteri til.

 

kom med synspunktene deres.. :)

 

Det hjelper ikke å sette inn flere batterier om startegenskapene er dårligere. Folk som må ha hjelp om vinteren, sliter med at batteriet ikke er skikkelig ladet p.g.a mye småkjøring uten mellomlading. Så lenge du har samme generatoren i bilen vil du ikke lenger ha et halvfullt 60Ah batteri, men to kvartfulle 60Ah batterier om du øker til to - og det er faktisk værre. Batterispenningen vil ikke bli noe høyere for man i praksis har to elendig oppdladede batterier istedet for ett halvdårlig.

 

For å forhindre startproblemer trenger man ett friskt fulladet batteri.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Per Olav

Det ligger litt i det du sier, men den store kilden til spenningsfall vil i dette tilfellet være kabelen. Og det er jo også det denne thread'en handler om. Har du et skikkelig Optima batteri e.l. bak, så spiller det ikke så stor rolle, disse batteriene leverer nok...

 

nei det er klart hvis du bruker et batteri som har høyere effekt en de vanlige standard bly batteriene, men er det ikke så at de batteriene er lagd mer eller mindre til å levere den strømmen over en kortere periode? Altså bly batteriet er bedre f.eks. til starteren, mens optima og lignende batterier er bedre til stereo anlegg?? JA definitift er det store spenningsfallet i kabelen, men alt hjelper..

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jokek

 

Det hjelper ikke å sette inn flere batterier om startegenskapene er dårligere. Folk som må ha hjelp om vinteren, sliter med at batteriet ikke er skikkelig ladet p.g.a mye småkjøring uten mellomlading. Så lenge du har samme generatoren i bilen vil du ikke lenger ha et halvfullt 60Ah batteri, men to kvartfulle 60Ah batterier om du øker til to - og det er faktisk værre. Batterispenningen vil ikke bli noe høyere for man i praksis har to elendig oppdladede batterier istedet for ett halvdårlig.

 

For å forhindre startproblemer trenger man ett friskt fulladet batteri.

 

Det at folk driver med små kjøring er jo også en viktig grunn, helt riktig. Da hadde det vell vært likt om sommeren også da hvis ikke det hadde vært noe innvirkning på om det var kaldt eller ikke. Men det var ikke det som var problemet, vi går ut ifra at dynamoen klarer å levere nok strøm til batteri(ene). Da vil jeg referere til en artikel som jeg fant på aftenposten.no med dette sitatet.

 

Ofte har ikke batteriet mer enn 60 prosent kapasitet etter en kald natt. Ved sterk kulde er det ofte ikke mer enn 20 prosent tilgjengelig kapasitet. Da kan det være greit å ha slått av alt unødvendig strømforbruk før man vrir om tenningen, sier Kolstadløkken

 

Da kan du jo tenke deg hvis de 2 batteriene i bilen hadde vært på 20% hver seg så hadde det blitt mer strøm til starteren. 2*20% mot 1*20%.. Da vil det hjelpe uansett dimensjon på kabelen så lenge det holder seg innenfor fornuftens grenser, altså ikke går varm eller til og med smelter.

 

rett meg hvis jeg tar feil da... mener jeg er ganske sikker på dette, men jeg er fortsatt et menneske :)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår