Gå til innhold

montering og kjøp av hengerfeste

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg vurdere å se på mulighetene for å sette på hengerfeste på Poloen, da selvsagt avtagbart. Så er det noen her som kan si om det er mye jobb for å sette på det? mye koster ett avtagbart hengerfeste?

Og er det noe som må godkjennes i vognkort når det ikke sitter på bilen fra fabrikk?

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Jeg vurdere å se på mulighetene for å sette på hengerfeste på Poloen, da selvsagt avtagbart. Så er det noen her som kan si om det er mye jobb for å sette på det? mye koster ett avtagbart hengerfeste?

Og er det noe som må godkjennes i vognkort når det ikke sitter på bilen fra fabrikk?

mvh

stian

Har lurt litt på det samme jeg og, men det blir på en audi.. har sett at de har en del avtagbare hengerfester på http://www.veng.no kosta ca 3000,- til audien.. og jeg fikk forståelsen av at det er monteringshull orginalt i bilen for hengerfeste.. vet ikke hvordan det er med godkjenning.. det er jo i potetlandet norge dette, så det må sikkert godkjennes og noen hundrelapper til i statskassen..

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bilen er tilpasset. festet dytter du bare inn i noen hull i ramma, selv mor kan gjøre dette. du må pelle av noen lapper som stenger for skruehullene smokk på. Du må kanskje sage litt i støtfangeren.

Hengerfestene fra biltema er godkjente så de er lovlige å montere, men bilen må jo strengt tatt vises for biltilsynet da dette skal inn i vognkortet. jeg har ikke gjort det i alle fall(Golf IV).

Ledningene må du jo kople selv men det er jo lett match. husk bruk skikkelig kabelskotang(ikke sånn søppeltang men sånn som ikke går tilbake før den er helt sammenklemt). når du er ferdig koplet bør du fylle den koplingskoppen som står ute i friluft med vaselin, da kommer det ikke inn fuktighet og hindrer irr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen under 3500kg, trenger du ikke inn på BT for å få det godkjent. :)

Hmm, det kan ikkje stemme helt.

Vet om mange biler som er blitt førstegangsregistrert uten hengerfeste, som

derfor ikkje har blitt påført i Vognkortet hva dem kan trekke.

Nytter da ikkje og stoppe innom en teknisk kontroll

og dem spør om vognkort som beviser at du har lov og trekke en liten

tralle på 750kg, når bilens dokumentasjon tydligt beskriver at den har lov

og trekke hele 0kg.

Primeraen min stod det allerede påført i vognkortet hva den har lovt og

trekke når eg kjøpte den, og den var da solgt uten hengerfeste.

Er og tilfeller hvor du kan få trekke tyngre hengere med et hengerfeste

montert fra fabrikk, kontra et som er montert i ettertid.

Uansett, det eg vil fram til, vist det ikkje er fyllt ut i feltet for Tilhenger

i vognkortet ditt, må du nok inn til biltilsynet og få deg et nytt vognkort

der det er fyllt inn dem talla du har lov og trekke med bilen din.

Om du er nødt til og vise den eller ei for og få dette, aner eg ikkje?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider