KRÅVL Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Hei, Har en relativt kraftig tikke/klakkelyd som følger/varierer med turtallet på min '89 Lancia Thema V6. Kan høres ut som den kommer fra bakerste sylinderrad (V6 snudd på langs, transaksel/FWD) Kan det evnt. være én ventil (lyden er monoton, høres ikke ut som flere ventiler), og skal ikke ventilene være selvjusterte? Hva med kamaksel? Registerkjede (regner med at det ikke er reim her)? Motoren er den velkjente 2,8 liters (+/-) PRV-motoren som også er å finne i bl.a. diverse Peugeoter, Citroëner, Renaulter og Volvoer. Den har gått 167K og skal etter det jeg bekjenner være nøye oppfulgt med service/oljeintervaller. Noen som vet sikkert hva årsaken til lyden kan være? Kanskje osgå fremgangsmåte på å utbedre feilen, og omtrent kostnad på delene arbeidet involverer? :thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pana Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 hadde tikking på min 2.8 PRV motor. kammen var utslitt der ja.. Tette oljekanaler Siter 07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack 65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18 x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE Selger: B28E kam (ny) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Hæh? Dæven! PRV-motor i Lancia? Fortell mer! Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Jepp. De er å finne å mange rare kjøretøy. Er nok kammene som kan ha blitt slitt. Det var det på min motor. (volvo 760) 181 000km så røyk den første motoren. Bytta motor, men også den var dårlig. Hvilken modell er motoren din? De nyere er noe bedre enn de gamle. (volvo har skillet ved navnet B28 og B280 da den sistnevnte er nyest. Kamproblemer er nokså vanlig. Disse motorene er dødsdømt fra starten av. Trange oljekanaler. PS: Hjelper ikke å bytte kam om man ikke fikser problemet. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperMario Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Jepp. De er å finne å mange rare kjøretøy. Er nok kammene som kan ha blitt slitt. Det var det på min motor. (volvo 760) 181 000km så røyk den første motoren. Bytta motor, men også den var dårlig. Hvilken modell er motoren din? De nyere er noe bedre enn de gamle. (volvo har skillet ved navnet B28 og B280 da den sistnevnte er nyest. Kamproblemer er nokså vanlig. Disse motorene er dødsdømt fra starten av. Trange oljekanaler. PS: Hjelper ikke å bytte kam om man ikke fikser problemet. Stemmer d!! :thumb Siter --- =) --- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet August 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2006 Jammen dette var jo jækla oppmuntrende, da! :shake Men da har det seg sånn at jeg står ovenfor et lite dilemma. Jeg har nemlig fått denne bilen gratis (driver nå og ser på girkassa), og hadde tenkt at den kunne fungert som en grei pendlebil i noen år, noe det ikke ser like lyst ut for lenger. (Sett at jeg får orden på girkassa), omtrent hvor lenge/langt kan jeg forvente at motoren varer? Kanskje jeg kan prøve å legge ut et lydklipp på en eller annen måte, slik at det blir lettere for dere å vurdere omfanget av skaden/slitasjen? Utifra det dere sier, virker det ikke som om det lønner seg å putte en eneste krone i denne boksen. Har på følelsen av at kronene (bensinen) vil fly gjennom motoren som følge av upresise ventiltider, uansett? Hvordan bensinforbruk og motorkarakteristikk/oppførsel kan jeg forvente meg? Vil det i det heletatt være lønnsomt å betale for EU-kontroll, årsavgift og trafikkforsikring (ca. 6-7000,- samlet?) og drifte bilen til den er ferdig (som forhåpentligvis er nærmere ett år!)? Bør jeg ta denne risken, eller finne noe annet å bruke? Også en ting til, *hvordan* vil evnt. motoren til slutt gi seg, hva vil (i verste fall) konsekvensen(e) være? Motor/bil er som sagt fra 1989, og har gått 167000 km. Forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperMario Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Hvis det er som du skriver, at du tror d er bare èn ventil som kakkler, kan du jo være heldig med at det er bare den som er prob. med. Sjekk opp hvordan det ser ut, før du legger tid og \ penger i noe annet.. Mitt råd ihvertfall.. lykke til.. :) Siter --- =) --- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Motoren min gikk ugjevt, orket så vidt å dra på. (prøvde motoren i ca 5min før jeg konstanterte at den var ditt slik kompisen min sa.) Prøv med noe slik motor rens som man bruker i olja. Hørt om fine resultater på Vag motorer. Kan jo hende man får rensa litt opp i oljekanalene rundt toppen. Men uansett, ta ut kammene og få de målt. Evt sjekk etter slitasje. (når de slites ned fordi det som er herda er de mye som smør, derfra går det bare en vei) Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130137 Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.