Gå til innhold

Tikking fra Lancia V-sekser?

Ranger emnet


KRÅVL

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en relativt kraftig tikke/klakkelyd som følger/varierer med turtallet på min '89 Lancia Thema V6. Kan høres ut som den kommer fra bakerste sylinderrad (V6 snudd på langs, transaksel/FWD) Kan det evnt. være én ventil (lyden er monoton, høres ikke ut som flere ventiler), og skal ikke ventilene være selvjusterte? Hva med kamaksel? Registerkjede (regner med at det ikke er reim her)?

 

Motoren er den velkjente 2,8 liters (+/-) PRV-motoren som også er å finne i bl.a. diverse Peugeoter, Citroëner, Renaulter og Volvoer. Den har gått 167K og skal etter det jeg bekjenner være nøye oppfulgt med service/oljeintervaller.

 

Noen som vet sikkert hva årsaken til lyden kan være? Kanskje osgå fremgangsmåte på å utbedre feilen, og omtrent kostnad på delene arbeidet involverer?

 

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. De er å finne å mange rare kjøretøy.

 

 

Er nok kammene som kan ha blitt slitt.

Det var det på min motor. (volvo 760) 181 000km så røyk den første motoren. Bytta motor, men også den var dårlig.

 

Hvilken modell er motoren din? De nyere er noe bedre enn de gamle. (volvo har skillet ved navnet B28 og B280 da den sistnevnte er nyest.

Kamproblemer er nokså vanlig. Disse motorene er dødsdømt fra starten av. Trange oljekanaler.

 

PS: Hjelper ikke å bytte kam om man ikke fikser problemet.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. De er å finne å mange rare kjøretøy.

 

 

Er nok kammene som kan ha blitt slitt.

Det var det på min motor. (volvo 760) 181 000km så røyk den første motoren. Bytta motor, men også den var dårlig.

 

Hvilken modell er motoren din? De nyere er noe bedre enn de gamle. (volvo har skillet ved navnet B28 og B280 da den sistnevnte er nyest.

Kamproblemer er nokså vanlig. Disse motorene er dødsdømt fra starten av. Trange oljekanaler.

 

PS: Hjelper ikke å bytte kam om man ikke fikser problemet.

 

Stemmer d!! :thumb

--- =) ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen dette var jo jækla oppmuntrende, da! :shake

 

Men da har det seg sånn at jeg står ovenfor et lite dilemma. Jeg har nemlig fått denne bilen gratis (driver nå og ser på girkassa), og hadde tenkt at den kunne fungert som en grei pendlebil i noen år, noe det ikke ser like lyst ut for lenger.

 

(Sett at jeg får orden på girkassa), omtrent hvor lenge/langt kan jeg forvente at motoren varer? Kanskje jeg kan prøve å legge ut et lydklipp på en eller annen måte, slik at det blir lettere for dere å vurdere omfanget av skaden/slitasjen? Utifra det dere sier, virker det ikke som om det lønner seg å putte en eneste krone i denne boksen. Har på følelsen av at kronene (bensinen) vil fly gjennom motoren som følge av upresise ventiltider, uansett? Hvordan bensinforbruk og motorkarakteristikk/oppførsel kan jeg forvente meg?

 

Vil det i det heletatt være lønnsomt å betale for EU-kontroll, årsavgift og trafikkforsikring (ca. 6-7000,- samlet?) og drifte bilen til den er ferdig (som forhåpentligvis er nærmere ett år!)? Bør jeg ta denne risken, eller finne noe annet å bruke?

 

Også en ting til, *hvordan* vil evnt. motoren til slutt gi seg, hva vil (i verste fall) konsekvensen(e) være?

 

Motor/bil er som sagt fra 1989, og har gått 167000 km.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren min gikk ugjevt, orket så vidt å dra på. (prøvde motoren i ca 5min før jeg konstanterte at den var ditt slik kompisen min sa.)

 

Prøv med noe slik motor rens som man bruker i olja. Hørt om fine resultater på Vag motorer. Kan jo hende man får rensa litt opp i oljekanalene rundt toppen.

 

Men uansett, ta ut kammene og få de målt. Evt sjekk etter slitasje. (når de slites ned fordi det som er herda er de mye som smør, derfra går det bare en vei)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår