Gå til innhold

Blaffring i sub

Ranger emnet

tutigard

Anbefalte innlegg

Har montert en dy9412 med magnetene ut i kasse. Volumet skal være korekt og kassen er tett. Når jeg skulle prøve den var den slags blaffring i den, akuurat som om noe ristet men det var ikke riste lyd, var bare på et frekvensområde-ganske lavt. Noen som vet hva dette kan være? Har prøvd forskjellige forsterkere og spillere nå, samme blaffre lyden uansett. Håper noen kan gi meg noen tips her! vurderer å snu elementet inn i kassen og prøve da, men dette skal ikke gi noen foandring i lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blafring er ikke unormalt på en del elementer med magneten ut pga konstruksjonen til chassi og magneten. er det noe i veien for lydbølgen, vil det sannes virvelstrømmer, og dette hører vi som blaffring. spesielt spoleventilasjonen har ofte dette problemet da hullet i magneten ofte er veldig lite. men siden du har et annet kjølesystem pga multimagnetstruktur er det ikke sikkert det er tilfelle her.

å snu elementet vil nok antageligvis hjelpe, da det ikke lenger er noe i veien for lydbølgene, og dte ikke vil dannes blafrelyder. du vil endre lyden noe pga kassevolumet endres. men hvor mye det er merkbart i praksis tør jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blafring er ikke unormalt på en del elementer med magneten ut pga konstruksjonen til chassi og magneten. er det noe i veien for lydbølgen, vil det sannes virvelstrømmer, og dette hører vi som blaffring. spesielt spoleventilasjonen har ofte dette problemet da hullet i magneten ofte er veldig lite. men siden du har et annet kjølesystem pga multimagnetstruktur er det ikke sikkert det er tilfelle her.

å snu elementet vil nok antageligvis hjelpe, da det ikke lenger er noe i veien for lydbølgene, og dte ikke vil dannes blafrelyder. du vil endre lyden noe pga kassevolumet endres. men hvor mye det er merkbart i praksis tør jeg ikke uttale meg om.

Takk for utfyllende svar! Da skal jegsnu magneten, volumet er tilpasset med klosser så jeg skal justere det tilbake og prøve! Kommer tilbake med info om hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider