Gå til innhold

230FT Ulyd

Ranger emnet

Jarlis

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en 230FT (93 mod- 239000 km) som lager en lyd som jeg ikke får ut av hodet mitt...

en litt kraftig tikking på en måte, har prøvd å finne frem til kilden men uten lykke, noen sier at det er normalt att dysene tikker litt på disse, men kan ikke tro at det er såpass kraftig.

Har kjørt noen 1000km med dette her, samme lyden enda(forandrer seg ikke).

om jeg står under panseret og ruser den litt opp, så forsvinner lyden helt til jeg lar den gå på tomgang igjen.. TIKK TIKK TIKK TIKK

Hva kan det være?

takker for svar!!

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventil-tikking ? :P

Har tenkt litt på det ja.. men i å med at det "forsvinner" når jeg får litt mer turtall?

Ville også høre om andre har hatt noe lignende med andre FT\FK'er.

-93 Volvo 940 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig skjørtebank og hva kommer det av?

slitasje i sylindervegger\stempel slik at det blir såpass klaring mellom stempel og sylindervegg at stemplene går sideveis frem og tilbake..

MEN.

Jeg har enda ett håp for ventiltikking.. skal sjekke i morgen, for jeg mener ikke dette er lyden av skjørtebank.

-93 Volvo 940 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ft'n min har skjørtebank som kommer bare når den begynner å bli varm. På kald motor høres nesten ingenting. Den forsvinner når jeg paserer 1500 o/min. Jeg gidder ikke gjøre noe med det for jeg har automat så da går motoren sjeldent med så lavt turtall pluss at den får aldri høy belastning fra tomgang og oppover et stykke.

Men jævlig irriterende å høre på er det. Alle tror jeg har diesel helt til jeg gir litt gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest på bilforumet at b230 uten underspyling får skjørtebank etter rundt 300 000, noen som har noen erfaringer med det?

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde gått 317.000 når jeg kjøpte den og bankinga var samme da som nå (352.000). Det var ikke motorvarmer på den og jeg mistenker at kanskje hard kaldkjøring er en medvirkende årsak til bankinga. Har nok vært så som så med oljeskift også for under påfyllingslokket er det ikke pent. Masse avleiringer og dritt på bukkene til kammen. Men til tross for dette bruker ikke motoren olje å går bra og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er et problem på de fleste B23/B230 turboer er at "kryss-pinnen" er løs ,ikke slik at den detter ut.Men at den vandrer litt, er forsåvidt ikke noe farlig.Men gir stygg lyd på tomgang.

Men for all del,bytt stempel+ringer, still ventiler osv og kom med tilbakemeldinger.

Mvh Morten

- Volvo V40

- Volvo 142

- Volvo V40 T4

- VW Touran 2005 TDI ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider