Gå til innhold

hvordan justere gain

Ranger emnet

Marius__

Anbefalte innlegg

men nå har det seg sånn at jeg driver frontsettet med spilleren og har kjøpt en pioneer aktiv sub som hjelper til og da lurer jeg på hvordan jeg skal justere gain på denne i forhold til spilleren, nå har jeg mye gain på sub og dratt ned på sub utgangen på spilleren

har aldri tenkt over før nå hva som egentlig er best eller om det er hipp som happ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

får høre hva fler her på dette forumet mener om justering, ganske interesant egentlig

gain så lavt som mulig på amp.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gain så lavt som mulig ja.

Klipping=firkantfrekvenser/toner? Vanskelig å sjekke uten scoop har jeg skjønt.

Hvordan kan man "lytte" seg frem til klipping eller ei?

HR4'en min har sånne lys som blinker om det er noe klipping på en kanal men jeg har fortsatt ikke hørt det ..bare sett :P

godt spørsmål ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gain så lavt som mulig ja.

Klipping=firkantfrekvenser/toner? Vanskelig å sjekke uten scoop har jeg skjønt.

Hvordan kan man "lytte" seg frem til klipping eller ei?

HR4'en min har sånne lys som blinker om det er noe klipping på en kanal men jeg har fortsatt ikke hørt det ..bare sett :P

Hvis du stiller inn med et testsignal tatt opp på 0db, så er det lettere å høre. du vil antageligvis ikek høre det før ved rundt 3-5% i mellomtoneområdet, og kanskje ikke før 5-10% i bassområdet. i diskantområdet tør jeg ikke å uttale meg da jeg ikke husker helt. men dette er ikke kritiske tall, så om du stiller inn etter dette er det godt nok i de aller aller fleste tilfeller (da veldig lite musikk faktisk er tatt opp så høyt som 0db).

når det gjelder clip-warn på forsterkere osv, så kommer det veldig an på hvor sensitive disse er. siden veldig mye musikk faktisk er Innspilt opp med klippet signal, er disse advarsel-lysene ofte ikke så veldig følsomme, for da hadde man risikert at de hadde stått og blinket veldig ofte. det er filter på forsterkerene som skal filtrere bort likespenning inn til forsterkeren, men dette filteret tar ikke bort all klipping fordet, og det er derfor ofte at man kan ta kverken på elementer selv om man hverken har overbelastet forsterker med tanke på effekt.

så helst ikke bruk musikk til å stille inn, men testsignal tatt opp på 0db.

Lenke til kommentar
Del på andre sider