Gå til innhold

Hvordan 240 er å kjøre...

Ranger emnet


Mazda 626

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pass godt på gassing i sving - med din lille erfaring går du fort rundt! finn en stor åpen plass å øv deg vertfall!! før du er på vei å leker

 

å finne seg en stor åpen plass å teste hbor lett bilen sladde og om den er lett å ta inn igjen er en god ide , helst et stort åpent område som politiet ikke er innom så ofte.

 

Sladding på vei er vel kanskje best å la være siden man fort kan møte på noen hvite biler med saftblandere på taket...

 

Hvis du kjører med noelunde vett i toppen, så tilpasser du farten din etter føre. Gjør du det ,så skal det meste gå din vei i vinter. Da slipper du ubehageligheter på vinterveier. Og det er ikke anbefalt å kjøre noe særlig mere enn 80km/t på veier med den fartsgrensen.

 

Fikk en "regle" av en kollega en gang om det med kollisjoner og utforkjøringer:

får du først en ,så kommer 2 til ganske kjapt...

og jeg hadde 2 utforkjøringer og kjørte på en Ascona bak i løpet av 6 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode dekk er alfa og omega hvertfall. Har en kompis som hadde 240 med drittdekk. Han hadde sikkert 20 nesten episoder før han endte i en tre. Mange var selvfølgelig hans egen skyld, men mange ganger han mista kontrollen helt plutselig.

 

Jeg derimot har ikke hatt noe som helst problemer med 940en, fikk lappen i Januar, og har aldri mista kontrollen uten å be om det (prøver du å ligge breit så får du ta støyten :P). Men så har jeg nesten helt nye Nokian Hakkepelitta dekk som anses å være rimelig bra. Men det skal nok gå fint, bare vær litt forsiktig i starten! ;)

 

Og så må du regne med myyyyye morro da. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå lærer vi visstnok å kjøre på vinterføre via bilforumet på internett. Ser for meg en morsom vinter kommende sesong.

Er det slutt på glattkjørings kurs ifm. kjøreopplæring eller?

 

Glad det blir Danmark for min del, men dere får kose dere her oppe! :)

 

Genn

Hvor står det at jeg skal LÆRE å kjøre på vinterføre?????

 

Jeg spør kun om hva jeg bør være påpasselig med...!

 

Tror det er lenge siden du har vært på glattkjøring i hvertfall. MAn lærer ikke der hvordan en bil med bakhjulstrekk reagerer i svinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at jeg skal LÆRE å kjøre på vinterføre?????

 

Jeg spør kun om hva jeg bør være påpasselig med...!

 

Tror det er lenge siden du har vært på glattkjøring i hvertfall. MAn lærer ikke der hvordan en bil med bakhjulstrekk reagerer i svinger osv.

 

Sitat Martin Skanche: Hadde folk visst hvor farlig det er å kjøre på glatt føre, hadde de latt bilen stå hjemme

 

Nå er riktignok moderne biler med bra dekk ganske sikre på glatt underlag, men Volvo 240 kan ikke akkurat beskrives som moderne. Tvertimot kan volvo 240 være skikkelig lumsk på glatta, spesielt med dårlige dekk. De fleste 240-eiere har vært i grøfta, minst èn gang. Har selv kjørt 240 i mange år med piggfrie vinterdekk: det er oftest morro, men ikke om man skal kjøre langtur på isholke.....da blir Volvoen en tung slede som er vanskelig å handtere. Spesielt hvis bilen er senket, med stivt understell blir den lille kontakten mellom dekk og underlag enda dårligere!

 

Å sladde er ingen kunst med Volvo 240, men man skal passe seg for kontrasladden, spesielt i høy hastighet.

 

Man skal også passe på understyring i skarpe svinger: selv om Volvo 240 har bakhjulstrekk så er den tung i fronten. Mange som har lagt opp til en sladd i en sving har fått seg en overraskelse når framhjulene har sluppet, spesielt om man ikke har diffbrems.

 

MEN: en Volvo 240 med bra dekk og god fører kan rattes utrolig fort på glatt underlag; ref. vinterrally.

 

Ved normal kjøring og anpassing av farten skal det mye til å drite seg ut på vinterføret; problemet er at "anpassing av farten" ofte virker altfor sakte :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI vært av vegen med 240, ei heller med noen annen bakhjulstrekker, men derimot med framhjulstrekkere...:puke:

 

Jeg har kjørt Stange - Tynset - Trondheim med Chevy Suburban på 315/75-16 helårsdekk på delvis stålis...det var gøy! :D det gikk stort sett i fartsgrensen hele vegen, bortsett fra der det gikk fortere...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skikkelige dekk er alfa og omega, "helårsdekk" skulle vært forbudt! de funker dårlig på sommer, OG enda dårligere på vinter.....

ellers er vel mantraet at kjør som folk, og skal det lekes, gjør det på "sikre" områder, for rundt neste sving kommer min kone med 2 barn i baksetet, og de skal IKKE møte en tosk som ikke har kontroll på bilen i sin kjøreretning.....

jeg har forsåvidt kjørt 245 i 5-6 år, og aldri vært av veien, så bruker man innsiden av hue kommer man langt!

og, istedet for å bruke 50.000 på mer trimming av bilen., kan man kjøpe seg en volvo orginal-bil å kjøre fra seg på skogen, da kan man se hvordan ting henger sammen. forholdsvis billig, og sikker, morro!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår