Gå til innhold

Lydinnstillinger på Pioneer DEH-P9800BT

Ranger emnet

Kjellpell

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått tak i Pioneer DEH-P9800BT spiller og lurer på noen instillinger som jeg håpte at noen kunne hjelpe meg med.

1: I denne spilleren er det tydeligvis en delefiltersak til hver av utgangene. Hva setter jeg dem på? På forsterkeren er det jo allerede delefilter? Her står de vel på 125hz(?) på frontsett og 80hz på sub. Hva gjør jeg? Setter det ca det samme på spilleren? Det er ikke helt lik oppdeling på spiller og forsterker hvis det har noe å si.

2: Inne i innstillinger for frontsett og sub er det en plass der jeg kan stille en "graf" mellom -18, -12, -6db(?) Er det dette som kalles bratthet på delingskurven? Og hva setter jeg dem på? Både på Sub og fronsett?

3: Jeg finner ikke noen plass der man vanligvis stiller diskant og bass og slikt, men derimot er det en plass der man kan stille alt dette i 12 bånd eller noe slikt. Kan noen dele opp hvor bass mellomtoner og diskant ligger?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk filterene i spilleren istedet for de på forsterkeren du. Du har brukt 2 eller 3 signalkabler istedet for 1 med Y-ledd ikke sant? Isåfall kan du bruke delefilterne i spilleren.

Det er ikke noen fast regel på hva filterene skal stå på så du får prøve deg frem. Men viss du bruker 125Hz HP på frontsett og 80Hz LP på sub "mister" du jo de 45Hz som er imellom.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men du kan jo prøve å dele begge på 80Hz, eventuelt lavere om du har et bra frontsett.

Angående frekvensområde så kan det deles opp ca. slik:

Bass: 20-80Hz

Midbass: 80-250Hz

Mellomtone: 250-2500Hz

Diskant: 2500Hz-20 000Hz

Er litt usikker på hva som regnes som skille mellom diskant og mellomtone, det er muligens litt høyere enn 2500Hz. Er vel vanskelig med fasitsvar her også.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det fremover!

På pakka til fronsettet stod det frekvensområde 33hz - 20Khz. Var ikke det noe dypt? Er ett kickerfronsett KS65 eller noe slikt

En ting til! Hvis jeg kjøper 1 stk 4-kanaler til fronsettet, så kan jeg dele aktivt, sant? Er det noe poeng å kjøre det hvis jeg kan dele fra spilleren? Nå har jeg standard med passivt delefilter mellom diskant å mellomtone! Og du har ikke peiling på hva jeg skal brattheten (hvis det heter det) på de forskjellige filtrene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste merker oppgir at frontsettene kan gå sykt lavt i frekvensene. Du kan prøve å dele på 80Hz og 60Hz å høre forskjellen. Du vil mest sannsynlig få forvrengning på lavere volum når du deler på 60Hz.

Kjøper du 4-kanaler for å dele alt aktivt må du ha 3 signalkabler. En til bass, mellomtone og diskant. Du har da mye mer muligheter når det gjelder innstillinger, men det er også mer komplisert. En måte er å bruke samme delefrekvens og steilhet som det orginale filteret. Med aktiv deling av alt kan du stille volum på diskant iforhold til mellomtone akkurat som det passer deg og bruke tidskomp. på hvert enkelt element :)

Har ikke mye peiling på bratthet/steilhet, men sett på 18db du, da får du brattest deling. Noe som fører til at du reduserer frekvenser under delefrekvensen mer.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider