Hossen Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Hei! Jeg har en stasjonsvogn og lurer på hvor mye av bilen jeg burde lyddempe? Hele? eller bare bakpartiet. Jeg har selv lyst til å dempe hele bilen, men visst det ikke er nødvendig så ser jeg ikke vits å legge penger i det? Bilen er en 1991 Passat STV 1,8L. Og så lurer jeg på hvor mye ca jeg må legge ut i lyddemping. Hva ambefaler dere? Asfaltmatter? Brown Bread? Noe annet? Fordeler / ulemper? Dette er min første bil. Jeg har ikke mye erfaring fra lyddemping før, men har en kompis som har gjort det før med sin bil (men det er en Sedan). Visst det er annet jeg burde tenke på så si ifra :) Mvh. Hoss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Alle paneler bør dempes med ett lag asfalt og gjerne ett lag akustisk demping. Peneler som er i direkte kontakt med høyttalere, slik som dører, bør dempes med to lag i kombinasjon med akustisk demping. Vi har en kort innføring i dempematter på siden vår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infested Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Alle paneler bør dempes med ett lag asfalt og gjerne ett lag akustisk demping. Peneler som er i direkte kontakt med høyttalere, slik som dører, bør dempes med to lag i kombinasjon med akustisk demping. Vi har en kort innføring i dempematter på siden vår. å vilket av de dempemattene anbefaler du å bruke til meg da?..og hvor mye?.. kommer nok sikkert til å kjøpe via deg men ahr null peiling :P.. jeg har en volvo 740 sedan med 4 stk pioneer ts-3004spl subbere.. og bygget om hele bagasjerommet i 19mm mdf har jeg gjort en bra løsning?.. å burde jeg dempe mere?.. isåfall hvor, hvordan og åssen? :).. fikser du noe bra for meg skal jeg kjøpe via deg og tipse andre :) Siter Mvh Thomas Holmedal Team Lydtrykk.no thomas.eargasm@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Du bør dempe alle metallflater med ett lag Vibroplast M1. Spiller basselementene bakover ville jeg dempet bakplaten med to lag. Du kommer langt med ei pakke á 1999,- Skal du gå ennå grundigere til verks så legger du et lag Splen oppå Viboplasten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infested Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 ok.. takker.. basserene spiller vell egentlig alle veier :P.. for de er snudd så mangneten henger uttover.. og det er både bassere forran og bak i bagsjerommet.. så alle magnetene ender i mitten liksom.. den pakken til 2000 er kun til bagsjerommet sant? trenger mye demping i resten av bilen også trur jeg.. volvo skrangler fælt :P Siter Mvh Thomas Holmedal Team Lydtrykk.no thomas.eargasm@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 ok.. takker.. basserene spiller vell egentlig alle veier :P.. for de er snudd så mangneten henger uttover.. og det er både bassere forran og bak i bagsjerommet.. så alle magnetene ender i mitten liksom.. den pakken til 2000 er kun til bagsjerommet sant? trenger mye demping i resten av bilen også trur jeg.. volvo skrangler fælt :P som sagt, alle metallflater bør dempes. Dørene dempes med to lag M1, ett lat Splen 3004 oppå og Bitoplast A5 legger du mellom dør og dørpanel for å hindre skrangling. Skal du dempe hele bilen så bør du nok ha to pakker, men for å kun ta bagasjerom og dører klarer du deg med ei pakke M1, to ark splen og ett ark bitoplast. Å dempe hele bilen grundig er er kostbar afære, men du har utrolig mye igjen for det. Du vil garantert høre vesentlig forskjell i lyden før og etter demping. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hossen Skrevet August 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 takk Earthquake. Forstår litt mer nå :) Kanskje jeg tar kontakt med dere når jeg skal handle :) Dere hadde mye interessant! Mvh. Hoss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hossen Skrevet August 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Men hvor mye tror du jeg må legge ut i lydisolering visst jeg skal isolere alle metaloverflater i min stasjonsvogn? 4 dører, golv, tak og bakdør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hossen Skrevet August 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 *bump* Men hvor mye tror du jeg må legge ut i lydisolering visst jeg skal isolere alle metaloverflater i min stasjonsvogn? 4 dører, golv, tak og bakdør. Er en passat STV 1991model. Hadde vært greit å fått en ca pris. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 *bump* Men hvor mye tror du jeg må legge ut i lydisolering visst jeg skal isolere alle metaloverflater i min stasjonsvogn? 4 dører, golv, tak og bakdør. Er en passat STV 1991model. Hadde vært greit å fått en ca pris. Redd du må oppmot 5000 veiledende. Blir mange kvadratmeter det. Regn også med mange timer til å feste alt. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Men hvor mye tror du jeg må legge ut i lydisolering visst jeg skal isolere alle metaloverflater i min stasjonsvogn?4 dører, golv, tak og bakdør. Sorry sent svar:) For slik omfattende demping bør du minst ha 2 pakker Vibroplast M1 til alle dører og tak 1 pakke Vizomat MP + 1 pakke M1 til gulv 2 ark Splen 3004 til dørene 2-3 ark Splen 3008 til gulv 2-3ark Bitoplast A5 til dørene og diverse plastpaneler 2 ark Bitoplast A10 til tak Jeg ville dempet dørene med to lag M1 og ett lag 3004 utenpå, så A5 mellom dør og dørpanel. Taket ville jeg brukt ett lag M1 og ett lag A10. Gulvet ville jeg dempet alle store plater, torpedo, tunnel og hjulhus med ett lag MP, så ville jeg dempet hele gulvet med ett lag M1, oppå der hvor det ligger MP. Lurer du på noe mer om demping så er det bare å hyle ut:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hossen Skrevet August 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Allright :D Takk for hjelpen! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg