Gå til innhold

hvorfor bedre bremser???

Ranger emnet


trygvleo

Anbefalte innlegg

Grunnen til at lastebiler bruker mer og mer skive er jo at det er raskere å bytte klosser enn band. Mindre ståtid, færre verkstedtimer å betale. Ang. racing så er jeg klar over at man ikke bytter klosser hele tiden, men før eller siden må man vel bytte der og? Vil ikke tro det er urimelig å anta at enkelte bytter mellom hvert løp ihvertfall.

 

Kan du ikke bare innrømme at du bråvåknet i en time på mekken, og fikk med deg noen små forvridde fakta om tromler, så sovnet du igjen og tankene kvernet rundt og rundt.

 

Resultatene kom i denne tråden. :)

 

(Ikke så veldig vondt ment da, men de fleste tingene du sier her i denne tråden er faktisk ikke riktig..)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som bestemmer bremselengden (så lenge du har gode nok bremser til å låse hjulene) er tyngdeloven (om du bremser i oppoverbakke eller nedoverbakke), friksjon mellom dekk og underlag, samt arealkontakt mellom kjøretøy og underlag (f.eks. om du har breie dekk, bremser du fortere). I utganspunktet er bremsene på en ford fiesta gode nok til å stoppe en lastebil, så lenge de klarer å låse dekkene på kjøretøyet. Problemet er, som andre her har nevnt, varmgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikoo: Du skrev at HELE jobben til bremsesystemet er å kvitte seg med varmen. Det er det ikke. Varmen er et biprodukt av hovedoppgaven til bremsene, nemlig å stoppe bilen. En annen oppgave for bremsene blir da å kvitte seg med varmen. Det er ikke hele oppgaven...

 

Hva er da hele oppgaven til motoren? Kjøle seg ned å forsyne varmeapparatet med varme eller få bilen til å gå fremover?

 

Just asking....

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør mannen i gata eller en ingeniør på fabrikken om hvorfor de monterer bremser på bilen, å hva bremsenes oppgave er, vil de de aller fleste svare "stoppe bilen"....

 

Ja, men for å stoppe bilen må du overføre bevegelsesenergien til varme...

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som svarte... :nono:

 

Flue eller ikke flue, i forskrift om krav til kjøretøy står det:

"Bremseanlegg:

Den kombinasjonen av deler som til sammen har til oppgave å gi en regulert hastighetsreduksjon og stanse et kjøretøy som er i bevegelse, eller å hindre at et kjøretøy som er i ro, setter seg i bevegelse. "

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hevde at oppgaven til bremsen er å omskape bevegelses energi til varme???

Er det mulig. det er jo det samme som å hevde at hovedoppgaven til motoren er å lage eksos???

 

Det er forskjell på hovedoppgave og biprodukt.

 

Tror kansje du bør holde deg litt unna formfett boksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er bare tull. Tar ikke mye lengre tid å skifte bremseband enn skiver og eller klosser, så det argumentet kan du glemme.

 

Og det med at med trommel har man en stor trommel som varmen kan spre seg til er også tull. Hvorfor kjørers det ikke med trommel i F1? Hvorfor har ikke alle sportsbiler, og biler med litt motor generelt, trommelbremser?

Trommelene greier ikke kvitte seg med varmen slik som skivene gjør. Det blir et glovarmt "hus" som aldri får kvitta seg med varmen. Prøv å kjør hardt med det selv, så skjønner du at det vi sier er rett.

 

hmm, han sa at det tar lengre tid, ikke mye lengre tid! han sa også at tromelbremser blir varmere enn skivebremser!!

Bør kansje lese innlegg skikkelig før du hiver ut BS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår