Gå til innhold

Verksted og arbeidsmoral

Ranger emnet


arildh

Alternativer:  

29 stemmer

  1. 1. Alternativer:

    • De hadde fikset ledningen og tatt betalt kun for tiden de brukte på dette (15 min ?).
      4
    • De hadde fikset ledningen + byttet til en ny starter og tatt betalt 3800,-
      14
    • De hadde fikset ledningen og tatt betalt 3800,-
      12


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en Skoda Octavia tDi 110 hk inne til service og ba de samtidig sjekke ut starteren da den hadde problem med innslaget/solenoiden. Jeg ba de også sjekke feilkoder da det virket som om den mistet ladetrykk mellom 2500 og 3K rpm.

 

Servicen kom på 2700 som er helt ok.

De rapporterte at starteren var gåen og måtte skiftes (3800,-) , luftmengdemåleren måtte skiftes (2000,-) og at en bærekule forran var gåen ( 1800,-).

 

På vei hjem kjøpte jeg bærekulen hos Jacob Autosupply til 245,- kr.

 

Jeg renset så luftmengdemåleren med rødsprit og en q-tip og vips så gikk bilen med fullt ladetrykk uten noe nykking i hele registeret, 20 min arbeid, 0 kr i deler.

 

I dag skrudde jeg av solenoiden på starteren og fant en ledning som var røket/røk i det jeg dro av solenoiden. Spleiset denne, smurte opp stempelet og starteren var som ny, 1 times arbeid, 0 kr. i deler

 

Hva hadde skjedd om jeg ba disse proffene på merkeverkstedet om å fikse starteren ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha du bett dei fikse starterne ha dei skifta startene, en som jobber på et bilverksted er ikkje noen mekaniker lenger, han er berre en som skifter deler

Er evt. bilmekanikere her på forumet enig i det utsagnet. En flokk idioter som springer rundt og skifter deler uten å stille spørsmål om hvorfor og om det i det hele tatt løser problemet (mine ord) ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er evt. bilmekanikere her på forumet enig i det utsagnet. En flokk idioter som springer rundt og skifter deler uten å stille spørsmål om hvorfor og om det i det hele tatt løser problemet (mine ord) ?

 

va ikkje sånn ej meinte det, men på et verksted bli det gjort på den måtten, skal vær en bra sjelden bil eller utruli dyr del, skal dei begynne å demontere og overhalle osv,

en vw /audi verkstad tar 700kr timen vist ikkje meir, han skla ikkje skru mange timene før det lønner seg å berre skifte delen raskt

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt går jo kraftig utover bileiere som ikke kan skru selv. De som skulle være en enkel service til 2700,- kunne potensielt kostet meg 10K hvis de hadde utbedret feilen på verkstedet. Jeg som uvitende amatør brukte 2-3 timer på en lørdags formiddag for å fikse feilene uten annen kostnad enn min egen fritid.

Hadde jeg drevet på slik i min bransje hadde jeg raskt blitt arbeidsledig.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå jobber jeg muligens der du hadde bilen på service...

 

grunnen til dette er at når starteren er kaputt. å det ikke blir funnet feil på ledningsnettet til starteren. ligger feilen i starteren. å det kan vere hva som helst.. vi har makanikere å fagtekniker som er mer en kompetent nokk til å kunne funnet samme feilen som du. men man kan ikke love noe. å for å finne feilen kan man rissikere å måtte demontere hele starteren. å da forsvinner fort de 3800 når mekanikeren skal ha 1000kr timen

 

er derfor det går mye i byttedeler nå i dag.. fordi med timesprisene vi har nå. lønner det seg ikke fdor bedriften ell kunden at mekanikeren skal stå å overhale dymanoer. startere. girkasser osv.

 

men så klart hadde du bedt de fikse starteren. å de ved demontering hadde funnet samme feilen som du. hadde du sikkert fått en gladmelding om at det ble langt billigere en de 3800..

 

endeleddet er dyrt å bytte pga det er en del arbeid. å mekanikeren skal igjen ha ca 1000 lappen for timen. dette er satt opp etter tider fra fabrikken. selge delen koster ikke så mye mer en den uoriginale...

 

var det ensjø ell jærnkroken du var på?

 

 

ang luftmengde måleren.. om de hadde renset den. å alt ble bra igjen... ville du fått en garanti på jobben.. å skulle da lufdtmengdemåleren din ta kvelden i kort ettertid etter resingen. vill regningen havnet hos dem.

 

er vbla derfor det byttes hele turboer istedenfor å bare smøre opp wastegateen... for har de hatt den oppe har kunden garanti på jobben.. men har det kommet en ny del er det fabrikken som dekker dette

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå jobber jeg muligens der du hadde bilen på service...

 

grunnen til dette er at når starteren er kaputt. å det ikke blir funnet feil på ledningsnettet til starteren. ligger feilen i starteren. å det kan vere hva som helst.. vi har makanikere å fagtekniker som er mer en kompetent nokk til å kunne funnet samme feilen som du. men man kan ikke love noe. å for å finne feilen kan man rissikere å måtte demontere hele starteren. å da forsvinner fort de 3800 når mekanikeren skal ha 1000kr timen

 

er derfor det går mye i byttedeler nå i dag.. fordi med timesprisene vi har nå. lønner det seg ikke fdor bedriften ell kunden at mekanikeren skal stå å overhale dymanoer. startere. girkasser osv.

 

men så klart hadde du bedt de fikse starteren. å de ved demontering hadde funnet samme feilen som du. hadde du sikkert fått en gladmelding om at det ble langt billigere en de 3800..

 

endeleddet er dyrt å bytte pga det er en del arbeid. å mekanikeren skal igjen ha ca 1000 lappen for timen. dette er satt opp etter tider fra fabrikken. selge delen koster ikke så mye mer en den uoriginale...

 

var det ensjø ell jærnkroken du var på?

 

 

ang luftmengde måleren.. om de hadde renset den. å alt ble bra igjen... ville du fått en garanti på jobben.. å skulle da lufdtmengdemåleren din ta kvelden i kort ettertid etter resingen. vill regningen havnet hos dem.

 

er vbla derfor det byttes hele turboer istedenfor å bare smøre opp wastegateen... for har de hatt den oppe har kunden garanti på jobben.. men har det kommet en ny del er det fabrikken som dekker dette

 

sannt at det er slutt på å overhale sånne ting..

men, ka er det for timelønne dokke ha?? når mekanikeren skal ha 1000kr timen :tannløs: då vil eg ikkje engang vete timeprisen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå jobber jeg muligens der du hadde bilen på service...

 

grunnen til dette er at når starteren er kaputt. å det ikke blir funnet feil på ledningsnettet til starteren. ligger feilen i starteren. å det kan vere hva som helst.. vi har makanikere å fagtekniker som er mer en kompetent nokk til å kunne funnet samme feilen som du. men man kan ikke love noe. å for å finne feilen kan man rissikere å måtte demontere hele starteren. å da forsvinner fort de 3800 når mekanikeren skal ha 1000kr timen

 

er derfor det går mye i byttedeler nå i dag.. fordi med timesprisene vi har nå. lønner det seg ikke fdor bedriften ell kunden at mekanikeren skal stå å overhale dymanoer. startere. girkasser osv.

 

men så klart hadde du bedt de fikse starteren. å de ved demontering hadde funnet samme feilen som du. hadde du sikkert fått en gladmelding om at det ble langt billigere en de 3800..

 

endeleddet er dyrt å bytte pga det er en del arbeid. å mekanikeren skal igjen ha ca 1000 lappen for timen. dette er satt opp etter tider fra fabrikken. selge delen koster ikke så mye mer en den uoriginale...

 

var det ensjø ell jærnkroken du var på?

 

 

ang luftmengde måleren.. om de hadde renset den. å alt ble bra igjen... ville du fått en garanti på jobben.. å skulle da lufdtmengdemåleren din ta kvelden i kort ettertid etter resingen. vill regningen havnet hos dem.

 

er vbla derfor det byttes hele turboer istedenfor å bare smøre opp wastegateen... for har de hatt den oppe har kunden garanti på jobben.. men har det kommet en ny del er det fabrikken som dekker dette

Det var et bra svar som forklarte det meste. Slik du forklarer praksisen er det på et vis bileier som får svi for at dere vil flytte garanti ansvaret fra verkstedet til fabrikk ved å erstatte en brukanes del med en splitter ny.

Det virker på meg som om merkeverksted kun er en løsning hvis man har nybilgaranti eller skal ta en enkel service.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de fleste missforstod meg rett der:P

 

hehe..

 

nei men kan du si at om de hadde smurt opp wastegaten på den fult brukendes turboen din.. å 1 mnd etter hadde et lager i turboen gått. selv om du veit at det ikke har noe med den jobben som ble gjort... hadde du prøvd å få verketedet til å ta det på sin kappe. siden de har utført arbeid på turboen...nå kan det jo hende at du er en såpass ærlig pereson at du hadde skjønt at oppsmøringen av WG ikke har noe med lagerhavariet å gjøre,,, men tror du ola pottit som knapt veit hva turboen er der til ville sjønt der? er nokk en grunn til at det gjøres sånn

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår