Gå til innhold

2 Xtra batterier??? eller ny dynamo?

Ranger emnet


Mad Silence

Anbefalte innlegg

:redxpoke

 

Heisann=)

 

Lurer på om det er noen her som kan mye om strøm osv=)

 

Har en Gammel BMW 316 med original Dynamo og batteri.

 

Skal ha i 2 stk Xtra batterier hadde jeg tenkt som jeg har tilgang på=)

Har allerede det ene tilkoblet, det er da koblet sammen med det fremste batteriet(originalt) og deretter frem til dynamoen, helt vanlig. Men har ett til batteri jeg lurer på om jeg kan få brukt, Da jeg driver 2 stk Strokere 124. disse drives av en ORION 2500 D og jeg merker at det trengs mere strøm, Har noen noen gode forslag? Vil det hjelpe med xtra batteri? (det er to innganger på denne forsterkeren for batteri;) )

 

 

Takker for all hjelp på forskudd=)

Mvh Mad Silence

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_\

Extreme Db-Drag!=)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ;)

Som jeg sa til deg tidligere i dag så bør du nok også vurdere ny dynamo etterhvert, vet ikke hvor mye jobb det er å bytte en slik på bilen din, og om en dynamo fra en 324D passer på en 316 maskin.

Det jeg uansett ville gjort var å droppet orginalbatteriet og kun kjørt med to gelebatterier.

 

En annen lur sak er jo å bytte plusskabel fra dynamo til batteriene, samt sjekke at alle batterier har skikkelig jording til karosseri.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler :) hehe.

Hvor mye ladespenning har dynamoen din? Har du noe over 13v så burde jo egentlig det holde. Har selv 13.9 på min audi 80.

 

Uansett;

Kjøp deg et nytt gelebatteri. Optima yellowtop er visstnok et bra batteri. Kan godt være at det er nok med bare et nytt batteri vettu :)

 

Hva av stereo er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler :) hehe.

Hvor mye ladespenning har dynamoen din? Har du noe over 13v så burde jo egentlig det holde. Har selv 13.9 på min audi 80.

 

Uansett;

Kjøp deg et nytt gelebatteri. Optima yellowtop er visstnok et bra batteri. Kan godt være at det er nok med bare et nytt batteri vettu :)

 

Hva av stereo er det du har?

Pr dags dato har han ett Maxxima 900 batteri og ett orginalbatteri.

 

Så spurte han om jeg skulle selge mitt maxxima 900, noe jeg skulle, men jeg anbefalte å ha over 14 volt ladespenning når begge batteriene er tilkoblet, om dette er tilfellet er det ikke noe problem i førsteomgang, men han bør også bytte til en større dynamo etterhvert for å øke strømtilførselen.

 

Hvis du leser posten hans ser du hva slags stereo det er snakk om :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxxima 900 bør vel helst ha 14.4-14.7V ladespenning for best lading. jeg opplevde at mitt ble veldig slapt med lavere ladespenning over tid i allefall. men har man for lav ladespenning så går det jo an å modifisere dynamoen så du får 0.7V høyere spenning da. veldig praktisk for de med rundt 13.8-14V ladespenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxxima 900 bør vel helst ha 14.4-14.7V ladespenning for best lading. jeg opplevde at mitt ble veldig slapt med lavere ladespenning over tid i allefall. men har man for lav ladespenning så går det jo an å modifisere dynamoen så du får 0.7V høyere spenning da. veldig praktisk for de med rundt 13.8-14V ladespenning.

 

Hmm... veldig enkelt? Min lader 13,9 cirka og vil gjerne ha litt mer kan du si.. 14,5 eller noe skader ikke ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske enkelt som regel ja. men kommer litt an på dynamoen. noen er vanskligere enn andre.

 

men alt som skal gjøres er å koble en diode på regulatoren så dynamoen "tror" den lader med 0.7V lavere spenning, og skrur derfor opp ladespenningen til den "tror" den har normal ladespenning igjen.

var vel en her som hadde en tråd om hvordan det skulle gjøres engang tror jeg, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg da lurer på er følgende:

 

 

Jeg har nu 2 stk Strokere 124(light altså) som drives av en Orion 2500D.

 

Synes ikke de spiller så mye råere enn V-maxene jeg hadde før(untatt på dypbass) og ser med en gang at de kan gi mere=)

 

Men da lurer jeg på. trenger jeg ett Xtra batteri? elller rett og slett bare større forsterker?:P

evt. kondis. Sett at dynamoen ikke har noen betydnings f.eks hvis bilen stille står;)

Mvh Mad Silence

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_\

Extreme Db-Drag!=)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg da lurer på er følgende:

 

 

Jeg har nu 2 stk Strokere 124(light altså) som drives av en Orion 2500D.

 

Synes ikke de spiller så mye råere enn V-maxene jeg hadde før(untatt på dypbass) og ser med en gang at de kan gi mere=)

 

Men da lurer jeg på. trenger jeg ett Xtra batteri? elller rett og slett bare større forsterker?:P

evt. kondis. Sett at dynamoen ikke har noen betydnings f.eks hvis bilen stille står;)

 

hvis du ikke har kondis fra før så anbefaler jeg at du skaffer deg en. fordelen med kondensatorene er at de tåler jo totale utladninger, det er en ting men en annen ting er at de er mye raskere enn batterier så du vil høre forskjell på trykket hvis du setter inn d:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kondensator kan utlades raskere enn batteriet, og den kan lades helt ut. men en kondensator varer også Veldig kort, og en kondensator kan Aldri utlades helt når den er tiolkoblet, fordi den aldri vil falle under batterispenningen.

 

et ekstra batteri gjør etter min mening en mye bedre jobb enn en kondensator.

et batteri fungerer også som et støyfilter, det gir deg mer kraft til forsterkeren uten å falle så mye i spenning, og det viktigste av alt, det leverer strøm betydlig lenger enn en kondensator (som kanskje holder bare et En sinusperiode). batteri leverer kanskje ikke strøm like fort som en god kondensator, men det er også en grense for hvor mye strøm som trengs på den bestemte tiden, så dette er så og si aldri ett problem. og gode forsterkere har ikke problemer med dette uansett da de har solide kondensatorbanker innebygd som tar seg av dette.

 

personlig er kondensator det aller siste jeg prioriterer i allefall. det er absolutt ingen ulempe, det er det ikke. men når kondensator koster det samme, om ikke mer enn batteri, og gjør en dårligere jobb, så er valget mitt klart i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår