farlig Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Hei! Har nå kjøpt meg utstyr, og skal begynne å lakke litt på bilen min. Jeg var innom billakkspesialisten og kjøpte meg det jeg trenger, men jeg droppet å kjøpe filler - siden dette kostet en tusenlapp. Hvor mye har egentlig filler å si, og er det mulig å oppnå et bra resultat uten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad-mojo Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Filler har litt å si med mindre du vil stå å pusse i timesvis. Det filler gjør er å fylle i alle dei små porene som blir i overflaten på metalet. Du ser dei ikkje før lakk, men dei kommer ut som små ujevnheter etter lakk. Ein liten ujevnhet i metalet før lakk, vil ca fordoble seg i utsende etter lakk, pga måten lyset reflekterest i lakken. Skal du ha eit perfekt resultat er filler eit must. Skal det se fint ut på avstand, men ikkje heilt på nært (nært som i stå å studere nesten med lupe) hold kan du droppe filler. Teoretisk sett skal du kunne lakkere ein bil uten filler, men da skal du pusse veldigt godt først. Dette er sånn eg har blitt forklart av ein lakkerer som eg snakka med angående lakkering av bilen min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Takk for svar! Stemmer det er filler er svinedyrt? Hva med denne? http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=67_69&products_id=273&osCsid=6cec881795c620d346ac11f9b6606002 299 er da ikke noe dyrere enn noe annet til lakkering... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Det der er sprøyte sparkel, og det er ikke å anbefale i det hele tatt, det er uhyre sjeldent at en bruker sprøyte sparkel på et bil lakkerings verksted nå lenger. bad-mojo har nesten rett, fyller blir brukt for å fylle mindre sliperiper og porer der det har blitt rettet og sparklet, og for å kunne jevne ut mindre ujevnheter i overflaten, du trenger ikke legge fyller på hele bilen hvis det ikke er nødvendigt Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 jobber selv på ett bilskadesenter og vi bruker fyller....må ha det for å dekke sliperipene som blir etter man har pussa osv. fyller er ikke sprøytesparkel! Siter Volvo 245 -"racebussen" Toyota Hiace Ford escort mk1 rs2000 ---DO88.se--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Så fyller er altså en slags grunning, som man legger før grunningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Så fyller er altså en slags grunning, som man legger før grunningen? Grunning: Er ett produkt som du skal bruke på bart metall, ukjent lakk (amcars) eller innen last der de gjerne sliper med 180, grunner og lakker. Fyller, eller gjerne kalt slipefyller: Er ett middel for å legge på den reparerte skaden, for så å kunne slipe over å få det HELT slett. For når du sparkler så vil det bli en "ring" rundt flekken som du må javne ut, å det gjør du med dette produktet... Vi som holder på med stor jobber der bilene er rensa helt til platene, så k legger vi fyller 2-4 ganger å mellomsliper, fra 80-100 til vi kan slipe lett over med 240, og da er det helt RETT! Å hysterisk mye jobb... derfor kan en lakkering av ett slikt prosjekt komme opp i langt over 50.000. Sprøytesparkel: Er et forhistoriskt produkt som ALDRI skulle vært tilgjengelig nå til dags, et dinosaur produkt som ble brukt på 60-70-80 tallet... Suger vann som en svamp, bare det er værforandring ,og skulle en være så dum å vannslipe på den, ja da kan du garantert lakke om innen kort tid... At materialer er DYRT? Ja.... er jo derfor det koster å lakke en bil!:iconsm Det er jo det mest håpløse jeg leser, er når alle skriker om hvor DYRT det er... Bare vent nå til AP/SV idiotene får tukla til med strøm og olje prisene, da kommer lakkjobbene til å stige med 30-50 %.... Smak litt på den, dere som stemte på de idiotene i fjor....:puke: Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Vil det si at man ikke har behov for både fyller og sparkel? Altså er fyller en "bedre" utgave av sparkel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Vil det si at man ikke har behov for både fyller og sparkel? Altså er fyller en "bedre" utgave av sparkel? Ja du har behov for både fyller og sparkel, og NEI fyller er ikke sparkel, fyller blir lagt over sparkelet for å fylle sliperiper og porer samt ørsmå ujevnheter som blir i sparkelet, det skal også isolere randene/kanten mellom gammel lakk og sparkel, og så skal det fungere som en isolasjon mellom sparkel og ny lakk. Du trenger ikke bruke primer, sealer, tonfyller eller vått i vått grunning over fylleren før du legger base eller topplakk så sant du ikke har slipt gjennom fylleren da. Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Takk for oppklarende innlegg! Da skal jeg komme meg på lakkbutikken og kjøpe fyller :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 da jeg skulle lakkere støtfanger haddde jeg først på plast-primer, så hadde jeg på filler(trodde alt av porer i plast fangeren skulle bli borte da) derreter lakk og så klarlakk... men filler'n hjalp sikkert litt:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 da jeg skulle lakkere støtfanger haddde jeg først på plast-primer, så hadde jeg på filler(trodde alt av porer i plast fangeren skulle bli borte da) derreter lakk og så klarlakk... men filler'n hjalp sikkert litt:) En fanger med støpe mønster må nok legges fyller på og slipes 2 ganger for å bli glatt..;) Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.