Gå til innhold

'99 Audi A4 1.8T fra Automat til Manuell

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en kompis som har en '99 A4 1.8T med automat gir, og han har veldig gjerne lyst til å bytte om til manuell gir. Dette skal gjøres fordi bilen skal trimmes, og converteren på automatkassa slurer med antall HK han skal ha.

Er det noen som vet om dette lar seg gjøre, evt hvordan er det med kabling, og hva skjer med hjernen til bilen?

Takker for seriøse svar.

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har egentlig ikke greie på akkurat denne bilen, men vil tro følgende må gjøres:

Det enkleste er å skaffe en skadet bil, og ta deler fra den..

Nå vet ikke jeg om dette er 2 eller 4-hjulstrekk, men iallefall må du ha girkasse fra samme motor..

Du trenger svinghjul og komplett clutch..

Du trenger ny bremse- og clutchpedal, samt alle fester for disse..

Du trenger clutch master og slavesylinder, samt fester, rør/slanger til denne..

Du trenger nye drivakslinger, evt mellomaksling og bakdiff..

Og du trenger så klart girspak og overføringer..

Ledningsnettet skal du lett kunne lure, det er vel kun signal om at den er i P, som går på startsperre, og ryggelys du trenger å fikse til, tror jeg..

Så har du en bil du kan plukke deler fra, så er dette en ren skru-jobb..

Må du samle deler, kan det fort bli veldig omfattende, og dyrt, da det blir vanskeligere for dere..

Driver og lurer på dette i min S4 -92, og har fått mange svar..

Ikke hør på de som sier dette er vanskelig, og bortkastet, de har ikke peiling..

Det som er vanskelig, er å få tak i alle delene du trenger, derfor er det nok best å kjøpe en skadet bil, evt finne en skadet bil som er komplett, å plukke fra den..

Kan du å skru, er det kun snakk om du har god plass å holde på, og den tiden det tar..

Jeg vil tro at med rett utstyr, og rette deler, der dette gjort på en helg..

Må det gjøres av andre, evt verksted, kan det fort bli dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har egentlig ikke greie på akkurat denne bilen, men vil tro følgende må gjøres:

Ikke hør på de som sier dette er vanskelig, og bortkastet, de har ikke peiling..

Jeg vil tro at med rett utstyr, og rette deler, der dette gjort på en helg..

Må det gjøres av andre, evt verksted, kan det fort bli dyrt..

Syns det ble litt mye "tro" her nå.

Finnes kraftigere clutcher til automat også. Kanskje litt enklere. Hvis noen sier det er bortkastet så er det nok fordi de mener d er dumt å kjøpe en dele bil til ganske mange tusen, for så å bruke mange timer på å bygge om. Så begynne å bruke enda mere penger på å trimme. Da ender man opp med en veldig dyr bil som man ikke får solgt uten å tape veldig mange penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ble litt mye "tro" her nå.

Finnes kraftigere clutcher til automat også. Kanskje litt enklere. Hvis noen sier det er bortkastet så er det nok fordi de mener d er dumt å kjøpe en dele bil til ganske mange tusen, for så å bruke mange timer på å bygge om. Så begynne å bruke enda mere penger på å trimme. Da ender man opp med en veldig dyr bil som man ikke får solgt uten å tape veldig mange penger.

Jeg skrev mye "tror" fordi jeg ikke vet eksakt hvordan det er på denne bilen..

Jeg vet nøyaktig hvordan det er på min egen, og tenkte at det er mye likt på denne bilen også.

I tilleg ga jeg uttrykkelig beskjed om at jeg ikke VET, dette, men tenkte jeg skulle hjelpe fyren likevell, på bakgrunn av det jeg vet..

Men er vel kanskje ikke bra å prøve å være hjelpsom på dette forumet..??

Og hvorfor gidder du å skrive at det finnes sterkere clutcher til automatkassa, når han sier på tydelig norsk at han vil bygge om til manuell..?

Og hva så om han vil bruke mye tid og penger på å trimme..?

Det er jo opp til hver enkelt hva man skal bruke penger på..

Alle vet jo det at det skjeldent er lønnsomt å koste på en bil før man selger den..

Men hva med den perioden man har den selv, skal man ikke da få kunne bruke penger på trim og felger og gud vet hva..??

Det blir for dumt når man skal dømme andre sine prosjekter ned, for vi har alle forskjellig mening om bil, og hva som er kult..

Å bytte girkasse i denne bilen, er ikke noe dyrere enn en uke på høyfjellshotell, sånn ca, så det kommer ann på prioriteringer..

Er så dritt lei folk som ikke kan holde seg til hva dette dreier seg om..

Derfor skyter jeg meg litt i foten når jeg skriver dette her, men må bare få det ut..

Som sagt, få tak i en vrakbil, evt handle i sverige..

Du gjør lurt i å søke på VW Audi club sitt forum, der finner du oppskrifter på det meste, har jeg fått inntrykk av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si med en gang at jeg er slett ingen verdensmester på emnet, men en motor med automatgir blir vel kjørt litt anderledes enn en med manuell.. blir vel noe av det samme som en ungdom som tar over en "gubbebil?" plutselig blir det hardere gassing og hardere bruk, og det er vel ikke motoren vant til? og trimming i tillegg gjør det vel ikke bedre? bare en tanke...

TripleBoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider