Gå til innhold

Vurderer å kjøpe rx7, trenger noen fakta.

Ranger emnet

ssagat

Anbefalte innlegg

De slet vel mest med de første generasjonene.

Hvis du mener den første av rx-7'ene tar du nok skammelig feil. Dette er vel den som er kjent for å by på minst problemer, da en 12A glatt går 250000 uten problemer.

Det er vel helst NSU som har gitt rotasjonsmotoren så dårlig rykte!

brap-brap-brap

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er endel problemer med disse bilene skal man ikke legge skjul på. Det er for all del en bil jeg ikke ville kjøpt om man ikke er litt nevenyttig og kan gjøre ting selv.

Som Jay sier så hadde jeg (ncar) ut motoren 2 ganger på 1 dag.

De bruker mye bensin på mila.

Overhaling kan man komme unna med billig.

Deler fra usa og japan er ikke så pricey.

Vanskligere å få hjelp fordi folk ikke kan så mye.

Grei forsikring.

Morsom bil :)

Tur retur rudskogen er null problem! Selv med havarert turbo :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rx7.voodoobox.net/infofaq/bguide3g/bguide3g.html

Versegod :) Har også lyst på RX7, men blir ikke før til neste år.

Ser ut til at det viktigste å sjekke er:

Oversatt å greier...

Checklist

Cooling System (kjølesystem)

*

Clean Coolant? (Ren kjøleveske, ingen misfarging eller olje)

*

Clean Oil? (Ren olje)

*

AST OK? (Luftseperasjonstank, de i plastikk er dårlig og kan sprekke, skaff helst en i alu.)

Engine & Turbos

*

Temperature Gauge Ok? (sjekk at temperaturen ikke overstiger horisontal linjen, kl 3 og 9)

*

10-8-10 Boost Pattern? ( Ved 4500rpm skal den turbo nr 2 ta over, da vil turbotrykket synke litt for så å fortsette på 10PSI.

*

No Smoke During WOT Runs? (Bånn pedal, ingen røyk)

*

No Smoke At High-RPM Shifts? (Ingen røyk ved høye turtalls girskift)

*

Pulls To Redline Smoothly? (Drar fint til rødlinjen)

*

Steady Idle around 800 rpm? (Rolig tomgang rundt 800RPM)

*

Good Vacuum At Idle (16 or better)? ( Viser trykkmåleren 16 eller bedre i Vakum?)

*

No Oil or Coolant Leaks? (Står mer spesifisert på siden hvor du skal lete)

*

Compression Test Results?

Transmission

*

5th Gear Synchronizer OK? ( Har en tendens til å være dårlig synk. til 5. gir)

Cosmetic

* Excessive Paint Chipping? 1992 og 1993 modellene hadde litt dårlig lakk

* Interior Peeling? De tidligste modellene ble visst kallt tilbake pga dette, eller så tok folk dette på forsikringen.

Service History

* Oil Change Every 3K Miles? Oljeskift hver 5000km?

* Ever Overheated? Vært overopphetet?

* Recalls performed? Mazda hadde endel tilbakekallinger av disse bilene, pga overoppheting og noe annet. Hør om den har vært kallt tilbake. Ring mazda å ha VIN nummer klart. Trur de kan fortelle om det er gjort.

* Accidents? Ulykker

- '00 Audi A6 2.7tt

- '96 Nissan 200SX S14

x '92 Nissan 200SX S13

x '94 VW Corrado "Aquablau" 2.0 8V

x '95 Volvo 460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No prob. Ser du ikke bor så alt for langt unna meg :) Har du tenkt å importere selv?

Husk at du burde se etter modeller som har downpipe istedetfor orginal pre-cat. Denne lille katalysatoren er visst jævelskapen som gjør at mange wankelmotorer takker for seg. Den går full av kull å drit, så blir det trykkmotstand. Mottrykk i eksos= varme = fy for wankelmotoren.

Når det gjelder delepriser er det dyrt for originaldeler til motor. Men det finnes masse uorginale deler, samt masse performance deler til RX7. Disse koster ikke all verden. Sto på den linken jeg ga deg at du kunne bruke rundt 600$ på RX7'en, så hadde du et veldig driftsikkert eksemplar. Mange velger også å bytte til enkel turbo istedetfor twin turbo.

Det villeste er at på autodb selger folk rx7'er for godt over 200 000, men visst du importerer selv har du ett fint fint eksemplar for 150 000,-

Det koster kun 60 000,- i avgifter som er ganske nifty. Og frakten fra japan koster heller ikke all verden. 15000,- regnet med overslag. Men så burde du helst få uavhengige til å sjekke bilen for deg i japan

- '00 Audi A6 2.7tt

- '96 Nissan 200SX S14

x '92 Nissan 200SX S13

x '94 VW Corrado "Aquablau" 2.0 8V

x '95 Volvo 460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har regga en RX7 fra japan hær? Noen som kan fortelle litt om prosessen?

Hei.

Og regge rx7 fra japan er ingen problemer dersom bilen er i nokså orginal stand. kontakt meg på mail så skal eg gjerne guide deg. thomas (at)myrotary.no

-thomas

1993 Mazda Rx7 Us Touring

1994 Mazda Rx7 Type R-2 *solgt*

1994 Toyota Supra Jza-80 *solgt*

1996 Toyota Supra JZA-80GTE *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvis wankelen for nok bensin, oljeskift og at kjølesystemet fungerer så skal de klare 150000km uten prob. For å være på den sikre siden bør alle som har wankel montere air/fuel ratio eller widband måler inne i bilen. Det koster fra ca 1000kr og oppover og er ganske enkelt å montere.

De fleste overhalte motorene som ryker er pga de gir faen i å kjøre de inn eller de får for drålig blaning før de griskjøres.

Hvis bilen er tungstartet eller ikke klarer tomgang så kan det være for dårlig komp på motoren og den vil ryke snart.

Brukte deler er ikke stort dyrere enn for andre merker og nye kan kjøpes fra utlandet fra feks http://www.mazdatrix.com.

Når det gjelder forsikring så er jeg 23 og betalter 8000kr på min fc (205hk) med 10 poeng på forsikringen. det er omtrent det samme med en fd.

05 Mazda 6 2.0

90 Mazda rx7 TII

x88 Honda aerodeck x89 golf 2

x91 BMW 318i cab x77 Volvo 242 x77 Mazda 929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hva trenger mann av papirer for å regg ein rx-7 93 mod. med twinturbo fra japan dah?

Får jo det japanske vognkortet der mod.cc og vekt står... vil eg tru .. men hk står vel kansje ikke?

Hva vist en autorisert mann i japan på auksjonene får trykkt på å stemplet 255 hk på de dah ? blir d godkjent.. noe annet som må til utenom lyktene..?

er det evt noen her som har lykter til låns eller kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider