Gå til innhold

tuning av basskasser!

Ranger emnet

stratoc

Anbefalte innlegg

lukket er vel litt værre å tune til en bestemt frekvens tror jeg. er hovedsaklig volumet som avgjør, og siden elementer som regel hverken trives i for stor eller for liten kasse kan det bli litt vanskelig av og til. men skal ikke uttale meg så alt for mye om lukkede kasser, da det ikke er helt mitt området.

men på portet kasse tuner du ved å justere lengden og diameteren på porten, og selvfølgelig volumet på kassen.

det er viktig å ikke bruke for liten port, og bruk helt en aeroport (en port med avrunnede ender). dette gir merkbart mindre blåselyder av porten.

og, nå bør vel kanskje ikke jeg være den som sier dette ettersom jeg har kjørt med en 200L (og omtrent open-air) kasse på 1x 12" sub beregnet for 50L i lange tider - men ikke lag for stor kasse. hehe :)

men vær obs på at probox ikke er 100% nøyaktig da. det holder for de fleste og gir en god pekepinne. men anbefaler heller winISD om du har alle parameterene til elementet (eller i det minstre flere enn bare Fs, Vas og Qts).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lukket er vel litt værre å tune til en bestemt frekvens tror jeg. er hovedsaklig volumet som avgjør, og siden elementer som regel hverken trives i for stor eller for liten kasse kan det bli litt vanskelig av og til. men skal ikke uttale meg så alt for mye om lukkede kasser, da det ikke er helt mitt området.

men på portet kasse tuner du ved å justere lengden og diameteren på porten, og selvfølgelig volumet på kassen.

det er viktig å ikke bruke for liten port, og bruk helt en aeroport (en port med avrunnede ender). dette gir merkbart mindre blåselyder av porten.

og, nå bør vel kanskje ikke jeg være den som sier dette ettersom jeg har kjørt med en 200L (og omtrent open-air) kasse på 1x 12" sub beregnet for 50L i lange tider - men ikke lag for stor kasse. hehe :)

men vær obs på at probox ikke er 100% nøyaktig da. det holder for de fleste og gir en god pekepinne. men anbefaler heller winISD om du har alle parameterene til elementet (eller i det minstre flere enn bare Fs, Vas og Qts).

hvor finner man programmet winISD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å mase, men virker som du kan veldig mye, hvordan ligger denne bassporten ann iforhold til 11" Focalelementet 27V1? Jeg bestilte bare det største jeg fant, mtp portstøy. :)

Det kan gå bra, men det avhenger av kassevolumet og at du beregner røret med i størrelsen.

Et rør med stor diameter blir lengre enn et som har mindre diameter.

Gi meg kassevolumet og tuningfrekvensen, så skal jeg gi deg lengden på røret.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 liter og 33hz, kan det stemme? :) fant det her http://www.focal.tm.fr/car/download%20fr/Polyglass2005/fiches/27V1.pdf

Da sliter du litt, fordi da skal røret ditt være 74cm. langt.

Prøv å få byttet til 3" aeroport, da skal det være ca. 27cm. langt.

Tror ikke du vil plages med luftstøy.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, rått. Får donere mitt til en rørlegger eller noe sånt da. Selges slike aeroporter i tønsbergområdet, for jeg har ikke så lyst til å bestille fra nett igjen (frakt er så dritt for småting).

Ta en tur ut til Pål på Autocustom på Nøtterøy, han har.

http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=67_79&products_id=518

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider